کد خبر: 27085
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 بهمن 1395 - 13:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های استان خراسان جنوبی

منبع : لیزنا
کتابخانه مدینة‌العلم روستای چهارفرسخ شهرستان نهبندان، کتابخانه شهدای باقریه بیرجند و  کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) شهر مودِ شهرستان سربیشه برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار کردند.
برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های استان خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، جمع‌خوانی و نقد کتاب و گرامیداشت یاد شهدای آتشنشان حادثه پلاسکو از جمله برنامه های برگزار شده در کتابخانه عمومی مدینة العلم روستای چهارفرسخ شهرستان نهبندان بود.

مسئول این کتابخانه گفت: رمان «آقای سلیمان می شود من بخوابم» که نخستین رمان حجت‌الاسلام محمدرضا واحدی، شاعر و نویسنده معاصر است و از سوی نشر تارونه در 248 صفحه منتشر شده، توسط دانش‌آموزان مقطع متوسطه روستای چهارفرسخ در کتابخانه مدینة العلم برگزار شد.

این رمان که نخستین اثر داستانی واحدی به شمار می‌رود، ماجرای پسر و دختری است که به شدت به هم دل می‌بندند؛ اما به دلیل وجود ضلع سومی در این عشق، رابطه آنان دچار افت و خیزهای عجیبی می‌شود. در طول این داستان و با وجود اینکه هر سه ضلع این مثلث همدیگر را دوست دارند، وجود ضلع سوم که به نوعی پیدا و پنهان با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، قهرمانان داستان را چنان دچار فراز و نشیب می‌کند که گاهی به شدت به هم نزدیک می‌شوند و گاهی به شدت از هم دور و گاهی هم از آن ضلع سوم فاصله می‌گیرند و گاهی در کنارش آرامش می‌یابند.

این رمان، ضمن استفاده از تکنیک‌ها و ایجاد گره‌های منطقی و به هم ریختن قطعات پازلی که لذت چینشش را برای مخاطب گذاشته است، از مفهوم ستیزی و یا معناگریزی پرهیز و تلاش کرده‌ که در این فضا نه تنها خواننده را در هزارتوی داستان گرفتار نکند، بلکه علاوه بر ایجاد لذت کشف و شهود، در پیچیدگی‌های فرمی داستان لذت درک بهتر را در هزارتوی زندگی امروز برایش فراهم کند.

اکبرنژاد افزود: کتاب «به خواب شیرین بروید» ترجمه جواد ترکاشوند و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در 64 صفحه منتشر شده نیز با حضور جمعی از دانش آموزان مقطع متوسطه روستای چهارفرسخ در کتابخانه مدینه العلم این روستا برگزار شد.

یکی از مشکلات شایع در دنیای ماشینی امروز، بیخوابی است. بی خوابی به معنای نخوابیدن نیست؛ بلکه مراد خوابی است که با دردسر و سختی هایی همراه است و فرد پس از بیداری، احساس راحتی و رفع خستگی نمی کند.

با توجه به اینکه آگاهی یافتن از چگونگی، زمان، مراحل و روند خواب و بی‌خوابی در رفع نگرانی و کنار آمدن و حل بی‌خوابی به تنهایی بسیار مفید است، در جای جای این نوشتار و به مناسبت های گوناگون اطلاعاتی دقیق، علمی و به روز ارائه شده است.

در فصل اول تعریف خواب ، آثار و فواید آن، مدت و مراحل خواب و ریتم خواب-بیداری مطرح شده است. فصل دوم، درباره گونه‌های بی خواب و علل آن سخن می‌گوید. فصل سوم که شاید مهم ترین قسمت کتاب باشد به درمان بیخوابی اختصاص دارد و فصل پایانی به پرخوری و علل و آثار مخرب و نیز درمان آن می پردازد.

همچنین کودکان با نقاشی‌های خود در کتابخانه عمومی مدینة العلم روستای چهارفرسخ شهرستان نهبندان، یاد آتش‌نشانان فداکار، مصدومان و شهدای این حادثه تلخ را گرامی داشتند.

در هفته اول بهمن ماه در کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) شهر مودِ شهرستان سربیشه، برنامه های متنوعی برگزار شد.

مسئول این کتابخانه با اشاره به برگزاری کلاس مرجع‌شناسی ویژه اعضا در کتابخانه امیرالمؤمنین گفت: هدف از برگزاری این کلاس، آشنایی دانش‌آموزان با بخش مرجع و نحوه استفاده از کتب است.
وی ضمن بیان اینکه با یاد گیری نحوه انجام پژوهش و تحقیق، دانش‌ آموزان بیشتر علاقمند می‌شوند تا از این منابع بهره ببرند، افزود: به زودی بخش مرجع ویژه کودکان و نوجوانان در این کتابخانه راه‌اندازی خواهد شد.
مسئول کتابخانه ادامه داد: از دیگر برنامه های این کتابخانه، برگزاری هفتادمین نشست کتاب خوان بود که با اشتراک‌گذاری شش کتاب به شرح ذیل برگزار شد:
«مقدمه ای بر انقلاب اسلامی» نوشته صادق زیبا کلام، انتشارات روزنه، «آغازی بر یک پایان» نوشته مرتضی آوینی، انتشارات واحد، «خاطرات ماندگار» نوشته مرتضی نظری، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، «مطبوعات و انقلاب» نوشته مؤسسه کیهان، انتشارات کیهان، «انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران» نوشته شعیب بهمن، انتشارات اسناد انقلاب اسلامی و «اسماعیل» نوشته امیرحسین فردی، انتشارات سوره مهر.

وی یادآور شد: جمع‌خوانی کتاب «بازی اهریمن» نوشته سوسن طاقدیس، معرفی و بلندخوانی کتاب «بیست با ماست» نوشته محمود حسنی‌نژاد با همکاری محبوبه مودی، کتابدار این کتابخانه و تعدادی از اعضا جمع‌خوانی شد.

جلسه قصه گویی از کتاب «قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی از سری کتاب های کتابخوان ماه برای کودکان کتابخانه و دانش آموزان دبستان دخترانه فرهنگ، در کتابخانه شهدای باقریه بیرجند برگزار شد.

در پایان این جلسه بچه ها از دو داستان گفته شده دراین کتاب به نام «رفیق تنبل» و «مرد و کدو» نقاشی کشیدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: