کد خبر: 28895
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 خرداد 1396 - 16:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در نشست کارشناس امور فرهنگی نهاد با مسئولین اداره کل کتابخانه‌های فارس بیان شد

لزوم حرکت بنیادین فارس در بخش‌ ویژه «شاهچراغ (ع)» در جشنواره رضوی

منبع : لیزنا
کارشناس امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشستی با سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و کارشناسان این اداره کل به تبیین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت.
لزوم حرکت بنیادین فارس در بخش‌ ویژه «شاهچراغ (ع)» در جشنواره رضوی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، روح‌الله منوچهری در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این استان در زمینه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون تمرکز برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس بر جشنواره کتابخوانی رضوی معطوف بوده است و هماهنگی‌های بسیاری در این راستا صورت گرفته است. در نظر گرفتن بخش ویژه احمدبن‌موسی (ع) در جشنواره کتابخوانی رضوی برای استان فارس بسیار حائز اهمیت است.

منوچهری از مشارکت همه‌جانبه ۱۲ سازمان در فارس و همکاری دیگر سازمان‌های استانی در برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های گسترده در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی، تعامل گسترده‌ای میان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و سازمان‌های استانی ایجاد شد؛ به‌طوری‌که سازمان‌هایی همچون مجموعه استانداری فارس، آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)، صداوسیمای مرکز فارس، اداره کل امور زندان‌ها، پایگاه نیروی هوایی ارتش شهید دوران شیراز، سپاه ناحیه مقاومت بسیج بقیه‌الله شیراز و... حمایت کامل خود را از این جشنواره اعلام کرده‌اند. همچنین تمامی دستگاه‌های فرهنگی استان نیز در راستای برگزاری پرشور این جشنواره در فارس اعلام آمادگی کرده‌اند.

کارشناس امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رضوی نیز در این دیدار با بیان اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی فرصتی مثال‌زدنی برای خدمت صادقانه به علی‌بن‌موسی الرضا (ع) است، اظهار داشت:  دو سال پیاپی است که این بستر در نهاد کتابخانه‌های عمومی فراهم شده و چه خدمتی از این بهتر که انسان بتواند در محل سکونت خود و در راستای تخصص خود، خادم امام رضا (ع) باشد. هدف اصلی این جشنواره، گسترش فرهنگ رضوی در میان مردم است و وقتی ما این تفکر را داشته باشیم که هدف غایی انجام کاری صادقانه برای امام رضا (ع) و خاندان مطهر ایشان است، سختی‌های این کار نه‌تنها ما را اذیت نمی‌کند بلکه کار را شیرین‌تر نیز می‌کند.

وی با بیان اینکه روند برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی از پایان دی‌ماه آغاز شد، از دو برابر شدن مدت‌زمان جشنواره کتابخوانی امسال نسبت سال گذشته یادکرد و گفت: علی‌رغم اینکه کتاب‌های این جشنواره با اندکی تأخیر به کتابخانه‌ها ارسال شد، اما مدت‌زمان جشنواره بیش از دو ماه بود؛ افزون بر این در این دوره بسیاری از ابهامات سال گذشته برطرف شده است.

کارشناس امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم تولید محتوا در زمینه احمدبن‌موسی (ع)، اظهار داشت: باوجوداینکه حرم مطهر شاهچراغ (ع) سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران است، اما متأسفانه منابع مکتوب درباره ایشان بسیار کم است و اکثر این کتاب‌ها نیز مانند کتاب ارزشی «چلچراغ شیراز» کتاب‌های دانشگاهی و پژوهشی هستند که خواندن آن‌ها برای عامه مردم آسان نیست.

مجیدی استان فارس را متولی تبلیغ هرچه بیشتر درباره کتاب «چلچراغ شیراز»  دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی استان فارس باید در مدت‌زمان باقی‌مانده از این جشنواره تمرکز خود را بر این کتاب قرار  دهند و با تبلیغ و معرفی هرچه بهتر کتاب «چلچراغ شیراز»، اقدامی درخور شأن این امامزاده رقم بزنند.

کارشناس امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این دیدار با بیان اینکه استان فارس در زمینه جلب مشارکت برای هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی خوب عمل کرده است، اظهار کرد: حتی اگر یک نفر بیشتر نیز با کتاب انس گیرد و یا با امام رضا و شاهچراغ (ع) آشنا شود، برای ما اهمیت دارد و این اتفاق نیز با همکاری تأثیرگذار تمامی کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی و جلب مشارکت هرچه بیشتر تحقق می‌یابد.

گفتنی است، در ادامه این سفر همچنین، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و کارشناس امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در دیداری با حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سلامی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در خصوص همکاری‌های بیشتر درباره این جشنواره گفت‌وگو کردند، افزون بر این از فعالیت برخی کتابخانه‌های عمومی شیراز همچون «کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی»، «کتابخانه عمومی کودکان یار مهربان»، «کتابخانه عمومی طاووسیه» و «کتابخانه عمومی نظامی گنجوی» در راستای هفتمین جشنواره رضوی بازدید شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: