کد خبر: 29248
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 تیر 1396 - 15:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

لزوم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های استان بوشهر برای افزایش سرانه مطالعه

منبع : لیزنا
معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به لزوم گسترش جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: باید از همه ظرفیت‌های استان و ابزارهای موجود در راستای افزایش سرانه مطالعه در بوشهر استفاده شود.
لزوم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های استان بوشهر برای افزایش سرانه مطالعه

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی بوشهر، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور عبدالکریم گراوند، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر؛ مهندس میگلی‌نژاد، شهردار بوشهر؛ سید علی هاشمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ دکتر نظامی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان؛ دکتر لیراوی، رئیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شهرستان بوشهر؛ دکتر حق‌شناس عضو انجمن و استاد دانشگاه‌؛ دکتر مشایخی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی بوشهر و جمعی از اعضای انجمن، یکشنبه ۱۷ تیرماه در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

عبدالکریم گراوند، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در  این نشست گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی باهدف ترویج فرهنگ رضوی و گسترش مطالعه برگزار می‌شود و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استان برای گسترش آن ضروری به‌نظر می‌رسد.

گراوند با اشاره به اهمیت مطالعه در استان، افزود: باید در راستای افزایش سرانه مطالعه استان بوشهر از همه ظرفیت‌های و ابزارهای موجود استفاده شود.

وی تصریح کرد: با توجه به گسترگی امکانات فضای دیجیتال باید از این عناصر در راستای ترویج فرهنگ مطالعه بهره‌مند شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر افزود: استفاده از ظرفیت مراکزی مانند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی در جهت تجهیز و افزایش کتاب از الویت‌های فرهنگی استان است.

معاون استاندار بوشهر با اشاره به ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: توصیه می‌کنم برای گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی با ایجاد یک گروه کارشناسی و برنامه‌ریزی، مسابقات کتابخوانی به‌صورت فصلی در استان بوشهر برگزار شود.

در ادامه مهندس میگلی‌نژاد، شهردار بوشهر ضمن تقدیر از اهتمام مسئولین امردر توسعه فرهنگ کتابخوانی گفت: بررسی کم‌میلی جامعه به کتاب و مطالعه، نیازمند آسیب‌شناسی جدی است. پیشنهاد می‌کنم با برگزاری مسابقات کتابخوانی در بازه زمانی مشخص از ابزار تشویقی برای رفع این مشکل استفاده شود.

سید علی هاشمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بوشهر نیز در ادامه با ارائه گزارشی از روند اجرای هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان گفت: تعداد شرکت‌کنندگان استانی این جشنواره در سال گذشته ۴ هزار نفر بود که این رقم به لطف الهی در سال جاری به بیش از ۷۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی ضمن تشکر از مهندس گراوند برای تشکیل این جلسات گفت: بدیهی است که تشکیل منظم این جلسات دارای بازخوردی مناسب بوده و موجب تشویق کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی و ایجاد امید بیشتر در این عرصه خواهد شد.

وی با اشاره به تکمیل کتابخانه سیراف کنگان، افزود: در صورت تأمین اعتبار برای تجهیز کتابخانه سیراف کنگان، این مرکز در هفته دولت سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

هاشمی از جانمایی و تخصیص زمین به‌منظور احداث کتابخانه در روستای شیرینو کنگان خبرداد و گفت: کتابخانه استاندارد شهر بوشهر نیز در صورت اختصاص  ۹ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر تصریح کرد: در راستای آسیب‌شناسی سرانه پایین مطالعه، به تشکیل کمیته پژوهشی و بررسی شاخص‌های اصلی مطالعه و کتابخوانی اقدام کرده‌ایم.

هاشمی گفت: در شاخص فضای مطالعه‌ای باید ۱۳۰ باب کتابخانه در استان دایر باشد که در حال حاضر این مقدار به ۶۴ باب می‌رسد و امیدواریم بتوانیم در پروژه‌های آتی و کمیته‌های برنامه‌ریزی با بهره‌گیری از ظرفیت خیرین این فاصله را تا وضع مطلوب، کمتر کنیم.

وی افزود: در شاخص منابع باید به ازای هر نفر ۴ جلد کتاب در قفسه کتابخانه‌ها موجود باشد که با توجه به جمعیت ۱ میلیون نفری استان بوشهر باید این رقم به ۴ میلیون جلد کتاب برسد.

در ادامه حق‌شناس از اساتید دانشگاه ضمن ارائه تحلیلی از شاخص فرهنگ عمومی کشور در حوزه کتابخوانی گفت: ایجاد تحول در حوزه مطالعه امری ضروری بوده و مستلزم تشکیل کمیته پژوهشی است که با نگرشی واقع‌بینانه و بررسی چگونگی ایجاد جاذبه‌ها و شناسایی دافعه‌ها، موانع این عرصه را مرتفع نماید.

وی افزود: تزیین و زیباسازی کتابخانه‌ها، آشنایی بیشتر کتابداران با موضوع کتاب‌شناسی و توجه بیشتر به نیازهای مادی و معنوی نیروی انسانی کتابخانه‌های عمومی، عامل ایجاد انگیزه بیشتر برای ایجاد جاذبه در امر کتابخوانی است.

در بخش دیگری از این نشست لیراوی، رئیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شهرستان بوشهر با اشاره به ضرورت ایجاد فرهنگ وقف در حوزه فرهنگی، اهداء کتاب و کتابخانه‌سازی، ایجاد این دیدگاه در میان شهروندان را مهم دانست و از این موضوع به‌عنوان یکی از اولویت‌های  انجمن خیرین نام برد.

مشایخی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی بوشهر نیز گفت: با حمایت استانداری در تأمین اعتبار می‌توان از بناها و عمارت‌های تاریخی استان پس‌از تعمیر و بازسازی، بهره‌برداری کرد.

 

نظامی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان نیز در این نشست با اشاره به لزوم ترویج شیوه‌های مردمی مانند: نذر کتاب و ایستگاه‌های مطالعه گفت: پیشنهاد می‌کنم با ارسال لیستی از کتاب‌های موردنیاز کتابخانه‌ها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی، زمینه تأمین بخشی از منابع کتابخانه‌های عمومی توسط این مرکز فراهم شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: