کد خبر: 29696
تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 مرداد 1396 - 13:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مشهد مقدس برگزار شد

منبع : لیزنا
 اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی، خیرین کتابخانه‌ساز، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات هتل میثاق مشهد مقدس برگزار شد.
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مشهد مقدس برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور سیدجواد حسینی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری، سیدباقر میرعبداللهی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سیدابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری، علی‌محمد جهانی و محمدرضا رضایی مدیران کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی و جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدی معاون بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، حسین احمدی معاون اداره کل اتباع خارجی، عباس‌زاده معاون دفتر امور روستایی استانداری، یوسف امینی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت‌الاسلام والمسلمین کیانی‌مقدم نماینده شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و جماعات استان و حسین اکبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی در سالن اجتماعات هتل میثاق مشهد مقدس برگزار شد.

حسین اکبری در این مراسم با اشاره به مشارکت ۶۴۰ هزار نفری مردم از سراسر کشور و سهم ۱۱ درصدی خراسان‌رضوی در این جشنواره، عنوان کرد: از این تعداد، ۶۸ هزار و ۹۱۸ اثر مکتوب، ۳۷۷۴ شرکت‌کننده مجازی، ۶۲۵۴ نفر در قالب انفرادی، ۷۳۷۸ نفر در غالب خانوادگی، ۲۷۳۲ اتباع خارجی، ۸۲۷ زندانی، ۶۳۱ شرکت‌کننده از دستگاه‌های اجرایی و ۵۱۳۵ نفر از کتابخانه‌ها در این جشنواره‌ شرکت داشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی در خصوص آثار ارائه شده در این جشنواره نیز بیان کرد: کتاب «ماه غریب من» از مجید ملامحمدی، «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» از محمدرضا شرفی، «۱۰ قصه از امام رضا(ع) برای بچه‌ها» از مژگان شیخی، «بانوی ملکوت» از علی  کریمی جهرمی و ... از جمله آثار قابل توجه دریافت شده در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به شمار می‌رود.

سیدجواد حسینی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی در این مراسم نیز با اشاره به اینکه رسالت بزرگ پیامبران با خواندن آغاز شده است و همواره تأکید بر خواندن در دیدگاه پیامبران وجود داشته، عنوان کرد:‌ کتابخوانی، زنجیره‌ای است که شامل نویسنده، کتابفروش یا کتابدار، خواننده کتاب و در نهایت فرهنگ‌سازی برای رشد فرهنگ کتابخوانی می‌شود.

وی ادامه داد: حلقه اول این زنجیره نویسندگی است و تا نویسنده کتابی نخواند، نمی‌تواند نوشته‌ای را خلق کند.

سیدباقر میرعبداللهی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم، با اشاره به سرانه مطالعه پایین در ایران، تصریح کرد: متأسفانه مردم کشور اهل کتاب خواندن، نیستند، حدود ۲۰ سالی که در دانشگاه تدریس می‌کردم، دانشجویان به جز مطالعه کتاب‌های درسی مایل به خواندن دیگر کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف نبودند.

وی افزود: با همت کتابخانه‌های سراسر کشور، عشق و ارادت مردم نسبت به ائمه اطهار(ع) از صورت ظاهری به مکتوب تجلی پیدا کرد و جمعیتی که امروز شاهد آن هستیم بر همین اساس بوده است.

میرعبداللهی با بیان اینکه حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع)، سلطان سخن بوده‌اند و خوانندگان را با کتاب آشتی می‌دادند، گفت: محدود نبودن یک اثر برای گروه سنی خاص و پای کار بودن تمامی مسئولانی که شاید با این فعالیت فرهنگی ارتباط مستقیمی نداشته‌اند، از نکات قابل توجه این جشنواره به شمار می‌رود.

سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، کتابداران، مصداق جهادگران عرصه فرهنگ هستند و این جشنواره به منظور میثاقی است تا در سال آینده و جشنواره هشتم کتابخوانی رضوی، شاهد حضور بیشتر و مؤثرتری از نویسندگان و شرکت‌کنندگان باشیم.

معاون بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز در ادامه این مراسم با قرائت غزلی در مدح امام رضا(ع) این قبیل برنامه ها را گوشه ای از ارادت مردم به ساحت امام رضا(ع) دانست.

حجت‌الاسلام سیدی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) هر کدام دنیایی از معارف هستند که با برگزاری این گونه برنامه‌های فرهنگی می‌توان بیشتر از این معارف بهره‌مند شد.

 

گفتنی است در پایان این مراسم، از برگزیدگان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در حوزه‌های کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، پویش کتابخوان مجازی، خانواده‌ها، کتابخانه‌ها و رسانه‌های برتر تقدیر به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: