کد خبر: 29956
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 مرداد 1396 - 10:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اردبیل برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اردبیل با معرفی و تقدیر از ۲۷ نفر از برگزیدگان استانی، ۸ نفر از کتابداران، سه رسانه برتر، ۱۰۳ نفر منتخب و ۱۳ برنده قرعه‌کشی کمک هزینه سفر به مشهد مقدس برگزار شد.
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اردبیل برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اردبیل با حضور ناصر نصیری معاون سیاسی امنیتی استاندار، شفیع شفیعی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، حجت‌الاسلام قیامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه، گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، ایوب بهتاج مدیرکل ورزش و امور جوانان، حجت‌الاسلام واحدی‌زاده مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی استان، فرامرز قزلی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اردبیل، نادر سقا مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل و صدها نفر از شرکت کنندگان در جشنواره و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

در این مراسم ۲۷ نفر از برگزیدگان استانی، ۸ نفر از کتابداران، سه رسانه برتر، ۱۰۳ نفر از منتخبان اقشار و ۱۳ نفر از برندگان قرعه‌کشی کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به همراه ارگان‌های مشارکت کننده و خیرین حامی جشنواره معرفی شدند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل در این مراسم با اشاره به اینکه در جشنواره هفتم کتابخوانی رضوی نزدیک به ۱۴ هزار نفر از مردم استان مشارکت داشته اند، اظهار داشت:این مشارکت، نشان‌دهنده استقبال ۱.۴ درصد جمعیت باسواد استان در جشنواره است.

رباب عزیزخانی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۴ تا به امروز بیش از نه هزار ساعت برنامه فرهنگی کتابخانه‌ای در سطح استان اجرا شده است، افزود: تمامی برنامه‌های کتابخانه‌ای با رویکرد ترویج فرهنگ مطالعه و توسعه فرهنگی استان برگزار می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم اهتمام مسئولان جهت افزایش رغبت و استقبال عمومی از امر کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: در همین راستا نیازمند برگزاری جشنواره‌های متعدد کتابخوانی در استان هستیم.

عزیزخانی جشنواره کتابخوانی رضوی را جزو شاخص‌ترین برنامه برگزار شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی دانست و خاطرنشان کرد: این جشنواره در چهار سطح کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و خانوادگی و در دو بخش مکتوب و آنلاین برگزار شد.

وی از رشد ۴ برابری مشارکت مردم استان در جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: به برکت نام امام رضا علیه السلام، در طول جشنواره با هیچ کمبودی مواجه نشدیم به طوری که ۱۸ دستگاه اجرایی استان یاری‌گر ما بودند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل با اشاره به اینکه مشارکت بالای مردم شهرستان های نیر و کوثر قابل تقدیر بود، از مشارکت ۳/۳ و ۱/۳  درصدی مردم این مناطق در جشنواره خبر داده و تصریح کرد: شهرستان گرمی که تنها دارای دو باب کتابخانه عمومی است، کمترین مشارکت عمومی را با ۶ دهم درصد به خود اختصاص داد لذا محرومیت این شهرستان از حیث تعداد کتابخانه باید مورد مسئولان استانی و خیرین قرار بگیرد.

عزیزخانی بیشترین مشارکت در میان کتابخانه‌های عمومی را متعلق به کتابخانه مرکزی اردبیل دانسته و خاطرنشان ساخت: شهرستان اردبیل با ۶۲ درصد مشارکت کنندگان، رتبه اول را به خود اختصاص داد و کتابخانه مرکزی نیز با اختصاص دادن ۴۱ درصد شرکت کنندگان به خود، در میان کتابخانه ها در رتبه نخست قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی در پایان با اشاره به اینکه استان اردبیل در شاخص کشوری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی جزو برترین ها بود، ابراز امیدواری کرد که با تداوم حمایت و مساعدت دستگاه‌های اجرایی استان، جشنواره‌های کتابخوانی با شور و استقبال بیش از پیش برگزار شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز در این مراسم بیان کرد: کتاب و مطالعه، نیاز اساسی جامعه محسوب می‌شود؛ به طوری که با انجام فعالیت‌های کتابخوانی می‌توان در راستای افزایش آگاهی مردم استان و کاهش آسیب‌های اجتماعی گام‌های مثبتی برداشت.

ناصر نصیری کتابخوانی را از ارزش‌های والای فرهنگی و اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: در جامعه‌ای که کتاب خوانده می‌شود، توسعه انسانی رخ می‌دهد زیرا کتاب آگاهی‌بخش است و آگاهی، افراد را به تعالی و رشد هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه کتاب به شادمانی و نشاط اجتماعی کمک می‌کند، تصریح کرد: به صحنه آوردن مردم در جشنواره‌های رضوی، ضمن توجه به ارزش‌های اخلاقی و الگو قرار دادن ائمه اطهار علیه السلام، پویایی و نشاط اجتماعی را در بین شهروندان افزایش می‌دهد.

 

گفتنی است در پایان این مراسم ضمن تجلیل از منتخبان جشنواره، از رسانه‌های برتر استان و نهادهای مشارکت کننده که در برگزاری باشکوه این دوره از جشنواره مشارکت داشتند، تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: