کد خبر: 29983
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 مرداد 1396 - 20:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان زنجان برگزار شد

منبع : لیزنا
معاون سیاسی، امنیتی استانداری زنجان در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی، این جشنواره را اقدامی ارزشمند در تبیین فرهنگ رضوی و ترویج کتابخوانی دانست.
اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان زنجان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی زنجان، آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان استانی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان زنجان با حضور سید بیوک موسوی معاون سیاسی، امنیتی استانداری زنجان؛ حجت‌الاسلام سید رضا موسوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، امیرعلی‌نیک، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان؛ رسول بیات، فرماندار زنجان و جمعی از مسئولین و کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان در این مراسم با تأکید بر ضرورت همکاری و هم‌افزایی مستمر دستگاه‌های اجرایی در گسترش فرهنگ کتابخوانی گفت: در توسعه فرهنگ کتابخوانی نباید به اعداد و شاخص‌های کمی کنونی اکتفا کنیم.

سید بیوک موسوی با اشاره به اینکه اقدامات ارزشمندی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، دینی، اجتماعی، فعالیت‌های خیرخواهانه و ...انجام‌شده نشان از کرامت مردم استان دارد، گفت: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی گام مؤثری در ترویج فرهنگ رضوی و توسعه کتابخوانی است.

وی بابیان اینکه استان زنجان دیار کریمان است، اظهار کرد: اقدامات ارزشمندی مردم این استان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و امور خیریه، نشان از کرامت بالای آنان دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با اشاره به شاخص‌های مناسب حوزه کتاب و کتابخوانی در استان ادامه داد: توجه به کتاب و کتابخوانی آثار خود را در جامعه خواهد داشت و امیدوارم در آینده به این عدد و رقم‌ها اکتفا نشده و فرهنگ عظیم کتابخوانی در استان نهادینه شود.

موسوی افزود: باید با مشارکتی همگانی در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، بهداشت، درمان، امنیت اجتماعی و ... شرایط مطلوبی ایجاد کنیم.

موسوی با اشاره به لزوم توجه همه دستگاه‌ها باید به موضوع کتاب و کتابخوانی افزود: باید با توجه نیازهای روز مردم اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی آنان انجام شود.

در ادامه مراسم، امام‌جمعه موقت زنجان نیز به معجزه پیامبر خاتم اشاره‌کرده و افزود: پیامبر اکرم (ص) مردم را به‌واسطه کتاب قرآن مجید با کتاب، خواندن، نوشتن و علم و آگاهی آشنا کرد.

حجت‌الاسلام سید رضا موسوی با اشاره به نزول نخستین آیات کلام‌الله مجید بر قلب پیامبر(ص) در سوره علق، گفت: خواندن و پیوند با کتاب توسط پروردگار از همان ابتدا بر قلب پیامبر همچون نوری تابیده است به همین دلیل در برخی سوره‌ها به‌وضوح خواندن، نوشتن و در اصل کسب آگاهی تأکید شده است.

وی ادامه داد: خواندن، نعمتی الهی برای همه بشریت به‌خصوص در زمان اوقات فراغت است. به همین دلیل بسیاری از بزرگان دین بیشتر زمان عمر خود را به کسب اطلاعات از طریق مطالعه سپری کرده‌اند. خوشبختانه اهالی زنجان نیز برای بهره‌مندی از نعمت این جشنواره پیشتاز بوده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه «کسانی که برای برگزاری باشکوه‌ جشنواره کتابخوانی رضوی تلاش کرده‌اند، گامی در مسیر معرفی سیره امام رضا(ع) برداشته‌اند، گفت: شرکت‌کنندگان استان زنجان در این جشنواره افتخارات بسیاری کسب کردند.

امیرعلی‌نیک بخش افزود: ۶۴۸ هزار نفر در این جشنواره به‌سطح کشوری شرکت کردند که این رقم در نوع خود بی‌نظیر بوده است. در این میان ۳۱ هزار نفر نیز از استان زنجان در این مسابقه شرکت کردند.

وی بابیان اینکه ۵ درصد شرکت‌کنندگان کشور از استان زنجان بودند، اظهار داشت: این رقم در مقایسه با شرکت‌کنندگان شهرهای دیگر قابل‌تأمل است. ازاین‌رو زنجانی‌های جزو پیشتازان این عرصه هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بابیان اینکه «با توجه به آمار شرکت‌کنندگان می‌توان نتیجه گرفت که در استان ظرفیت‌های بالایی وجود دارد و با توجه به نگاه ویژه مردم به اخلاق‌مداری و سیره ائمه اطهار (ع) موفقیت‌های چشمگیری در انتظار همشهریانمان است»، ادامه داد: از میان شرکت‌کنندگان ۳۵ نفر برگزیده استانی و ۲ نفر برگزیده کشوری هستند. همچنین ۳۶۰نفر نیز در سطح کتابخانه‌ها تجلیل می‌شوند.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در رده سنی ۶ تا ۸۰ سال بودند، عنوان کرد: ۳۶۰ نفر در رده کودک و نوجوان، ۱۹۷ نفر در بخش خانوادگی در قالب ارائه پاسخنامه مکتوب، ۱۰ هزار و ۵۳۱ نفر از طریق اینترنت، ۶۲۶ خانواده از طریق اینترنت و ۲۶۵۶ نفر نیز در بخش نقاشی در قالب جشنواره کتابخوانی رضوی رقابت کردند.

وی هدف از برگزاری جشنواره را ترویج فرهنگ رضوی و درنهایت ترویج فرهنگ ارزشمند کتاب و کتابخوانی دانست و اضافه کرد: ۷.۵ درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه «ارتقاء سطح آگاهی موفقیت‌های چشمگیری را به همراه دارد»، تأکید کرد: همه افراد باید برای ترویج کتابخوانی و فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه «در ۱۵ روز انتهای سال گذشته ۱۰۰ هزار جلد کتاب  در قالب طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی اهداء شده است»، اظهار کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است. می‌توان برای عمل به این شعار مردم را نسبت به کسب آگاهی از طریق کتاب به عرصه تولید و اشتغال وارد کرد و همچنین میزان آسیب‌های اجتماعی را به‌اندازه قابل‌توجهی کاهش داد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۳۵ برگزیده استانی در سطوح مختلف اعم از کودک، نوجوان، بزرگ‌سال، خانواده، کتابدار و ۷ کتابخانه عمومی فعال در برگزاری جشنواره، همچنین ۶ دستگاه اجرایی برای مشارکت فعال در معرفی و اطلاع‌رسانی و مشارکت در تأمین جوایز و هزینه‌های جشنواره با اهدای لوح سپاس و تندیس ویژه جشنواره تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: