کد خبر: 30131
تاریخ انتشار: شنبه, 04 شهریور 1396 - 13:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رونمایی و بررسی کتاب «خورشید سرد» در شهرستان ممسنی

منبع : لیزنا
به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ممسنی از کتاب «خورشید سرد» مجموعه اشعار زنده یاد میرزا امان‌الله طباطبایی فهلیانی در روستای فهلیان ممسنی رونمایی شد.
رونمایی و بررسی کتاب «خورشید سرد» در شهرستان ممسنی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه های فارس، این آیین رونمایی با همکاری خانواده زنده یاد میرزا امان الله طباطبایی و با حضور سرپرست و معاون اداره کل اداره کتابخانه های عمومی استان فارس، فرماندار ممسنی، مشاور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و  فعالان و دبیران انجمن های ادبی شهرستان ممسنی در حسینیه برگزار شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این مراسم ضمن تقدیر مسئولان این شهرستان و تلاش‌های رئیس اداره و کتابداران شهرستان ممسنی، فهلیان را روستایی با قدمت فرهنگی دانست و اظهار داشت: روستای فهلیان در سومین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب رتبه نخست روستاهای دوستدار کتاب کشور را از آن خود کرد که این دستاورد بزرگ مایه افتخار استان است و نشان می‌دهد فرهنگ فهلیان از تمدن های گذشته تاکنون ادامه داشته است.

منوچهری با تصریح اینکه موفقیت فهلیان مرهون همبستگی مردم و مسئولان این روستا است، گفت: همبستگی فرهنگی که در میان مردم این روستای فرهنگی موج می‌زند، حمایت مسئولان شهرستان و انجام خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی که به همت کتابخانه عمومی میرزا امان‌الله طباطبایی صورت می‌گیرد، مهم‌ترین شاخصه کسب دستاوردهای فرهنگی این روستاست؛ به‌طوریکه برگزاری این آیین خجسته نیز از برکات همین امر است.

او همچنین خاطرنشان کرد: یکی از جوایز جشنواره عشایر و دوستدار کتاب اهدای بن کتاب به روستاهای برگزیده بود که بر همین اساس در هفته آینده مسئولان کتابخانه‌های عمومی ممسنی براساس نیاز مردم منطقه در زمینه انتخاب منابع اقدام خواهند کرد.

رهام پیکری فرماندار ممسنی نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از فعالیت های فرهنگی که در این شهرستان صورت می ‌گیرد، اظهار داشت: فهلیان در زمانی مرکز ممسنی بوده و دارای قدمت زیادی است اما اختلافات حکومتی دو دوره های مختلف عاملی شد تا فهلیان از مرکزیت این منطقه خارج شود.

وی در افزود: فهلیان با این قدمت در واقع دُر یتیم فارس است و آنچه که حق فهلیان بوده به آن داده نشده است و باید حق فهلیان بازگردانده شود و در این راه نیاز به یک همدلی است. خوشبختانه این همدلی وجود دارد سال گذشته فهلیان به عنوان برترین روستای دوستدار کتاب معرفی شد و نشان می دهد که تلاش ها برای برگشتن فهلیان به جایگاه اصلی خود وجود دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: ما نسبت به شهر شدن فهلیان و تجمیع سه روستای همجوار پیگیری های بسیاری انجام داده ایم و قرار بود در سال 95، شهر بودن فهلیان تصویب شود؛ اما تاکنون این امر محقق نشده است و در تلاشیم این موضوع هرچه زودتر محقق گردد.

حسن حبیبی فهلیانی نویسنده بومی استان نیز در ادامه این آیین با اشاره به قدمت فرهنگی این شهر بیان کرد:  فهلیان در دوران تاریخی مانند ستاره‌ای درخشان بوده است. در زمان ایلامی‌ها، هخامنشیان، ساسانیان و دوران اسلامی نیز فهلیان مهد تمدن به شمار می‌رفت و وجود آثار تاریخی در این منطقه این مسئله را اثبات می‌کند. همچنین دانشمندان زیادی همچون آیت الله ابطحی، علامه طبابطایی، سید امیر شولستانی، سید محمد طباطبایی فهلیانی، سید عباس متحد  و...  از فهلیان پرورش یافته‌اند  و در این منطقه خدمات زیادی را ارائه کرده‌اند.

نویسنده کتاب «ممسنی در گذرگاه تاریخی» افزود: میرزا امان‌الله طباطبایی نیز یکی  دیگر از اندیشمندان  فهلیان است که با خیرخواهی زیاد خدمت زیادی به مردم کرد.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از فرهنگوران روستای ممسنی، از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس از عوامل اجرایی جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب روستای فهلیان قدردانی شد و تندیس یادبود به مردم فرهیخته فهلیان اعطا شد. همچنین بازدید از کتابخانه عمومی میرزا امان‌الله فهلیان ممسنی نیز از دیگر برنامه‌های سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و دیگر مسئولان  بود.

 

گفتنی است کتاب «خورشید سرد» در برگیرنده 158عنوان شعر سروده میرزا امان‌الله طباطبایی است که در  قالب‌های مختلف شعری به‌خصوص غزل سروده شده است. این مجموعه در سال جاری و توسط انتشارات نوید شیراز منتشر شده است. این در حالی است که نام کتابخانه عمومی این روستا نیز به نام مؤلف کتاب نامگذاری شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: