کد خبر: 30338
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 شهریور 1396 - 14:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دومین انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول برگزار شد

منبع : لیزنا
 سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: برای ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان مبلغ ۴ میلیارد تومان نیاز است که باید از محل اعتبارات استانی، شهرستانی و کمک خیرین تأمین شود.
دومین انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه عمومی خوزستان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول باحضور منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه عمومی خوزستان؛ حبیب‌الله آصفی، فرماندار دزفول و جمعی از اعضاء انجمن شهرستان در سالن جلسات فرمانداری دزفول برگزار شد.

نقش کتاب و کتابخوانی در توسعه پایدار فرهنگی

منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ضمن تبریک هفته دولت و عید سعید قربان با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی در توسعه‌ پایدار عنوان کرد: پیش از دهه هفتاد میلادی، پیشرفت، امری صرفاً اقتصادی بود و با رشد تولید ناخالص ملّی سنجیده می‌شد، اما تجارب جوامع مختلف نشان داد که توسعه صرفاً اقتصادی منجر به رشد تک‌بعدی و اضمحلال سایر ابعاد توسعه شده است.

وی ادامه داد: کارشناسان به این نتیجه رسیدند که توسعه پایدار در گرو  تأمین نیازهای اساسی و بهبود شرایط زندگی افراد و جامعه است. از این رو نقش فرهنگ در رشد کشورهای درحال‌توسعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد.

رستمی درباره توسعه فرهنگی تصریح کرد: توسعه‌ فرهنگی به معنای ایجاد تحول و خلق ارزش‌ها، روابط اخلاقی و هنجارهای مناسب است. توسعه فرهنگی، حاصل تعادل فرهنگی در یک جامعه بوده و تعادل فرهنگی دارای مثلثی با سه ضلع تجهیزات مادی، اعتقادات و سازمان‌ها یا نهادهای اجتماعی ازجمله کتابخانه است.

وضعیت شاخص ­های چهارگانه کتابخانه ­ای شهرستان دزفول

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر در کتابخانه‌های عمومی دزفول ۳۶۲۸۶۹ جلد کتاب وجود دارد و به ازای هر ۱۰۰ دزفولی ۸۲ جلد کتاب موجود است که براساس سند چشم‌انداز  ۱۴۰۴ باید به ۴ جلد کتاب برای هر نفر برسد.

رستمی گفت: بر اساس آخرین آمار، تعداد اعضای کتابخانه‌ عمومی شهرستان دزفول ۱۶۷۵۰ نفر است که این آمار نشان می‌دهد ۴ درصد مردم شهرستان دزفول عضو کتابخانه هستند و بر اساس شاخص ۱۴۰۴ باید در حدود ۳۵ درصد مردم عضو کتابخانه‌های عمومی باشند.

وی ادامه داد: مجموع زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول ۱۴۵۶۱ مترمربع است. به عبارتی به ازای هر ۱۰۰ دزفولی ۲/۳ مترمربع فضای کتابخوانی وجود دارد که در افق ۱۴۰۴ باید فضای کتابخوانی ما ۸ مترمربع باشد.

ساخت و تجهیز کتابخانه مرکزی شهرستان دزفول

کوهی رستمی با اشاره به اقدامات عمرانی شهرستان دزفول گفت: یکی از مطالبات جدی و به‌حق مسئولین، مردم و مجموعه کتابخانه­ های عمومی استان ساخت، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی شهرستان دزفول است و جای خالی یک کتابخانه مرکزی بزرگ و مدرن در سطح شهرستان به‌شدت احساس می‌شود.

 سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان درباره پروژه کتابخانه مرکزی استان گفت: با تصویب ساخت کتابخانه مرکزی دزفول این بنا در سال ۹۲ کلنگ زنی شد و در همان سال نیز اعتباری معادل ۱۸ میلیون تومان به آن اختصاص یافت که پیشروی بخشی از طرح را به دنبال داشت؛ اما متأسفانه در سال ۹۳ و ۹۴ هیچ اعتباری برای تکمیل این طرح تخصیص نیافته و ساخت این کتابخانه ناتمام مانده است.

رستمی با اظهار امیدواری نسبت به دریافت ۳۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب سال‌جاری برای تکمیل این پروژه  افزود: برای ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان، مبلغ ۴ میلیارد تومان نیاز است که باید از محل اعتبارات استانی، شهرستانی و کمک خیرین تأمین شود.

تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شهرستان دزفول

وی تصریح کرد: برای جلب مشارکت و بهره‌گیری از کمک‌های خیرین در جهت ساخت و توسعه کتابخانه‌های عمومی، کمک به بازسازی، نوسازی، تجهیز و نگهداری کتابخانه‌های عمومی، کمک به تأمین منابع مالی موردنیاز برای اداره این مراکز و تسریع ساخت و تجهیز کتابخانه مرکزی شهرستان دزفول به کمک انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شهرستان نیاز داریم.

 

وی افزود: با توجه به حضور خیرین فرهنگ‌دوست این شهرستان، قطعاً شاهد حمایت‌های مادی و معنوی و توسعه فرهنگی کتابخانه‌های عمومی خواهیم بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: