کد خبر: 33606
تاریخ انتشار: شنبه, 19 اسفند 1396 - 12:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

گزارشی از طرح ملی کتابخانه‌گردی/۶

اجرای طرح های کتابخوانی برای ایجاد جاذبه گردشگری در استان‌ها

منبع : لیزنا
برخی از استان های کشور به منظور همراهی با طرح کتابخانه گردی نهاد کتابخانه ها، طرح هایی برای سال آتی در جاذبه های گردشگری استان ها برنامه ریزی کرده اند.
اجرای طرح های کتابخوانی برای ایجاد جاذبه گردشگری در استان‌ها

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی با اجرای طرح کتابخانه گردی در سراسر کشور حال و هوای تازه ای را به اسفند ماه بخشید.

عبدالرحمن دریانورد عضو شورای شهر درگهان در کتابخانه عمومی علی ابن ابیطالب درگهان در قشم شرکت کرد و دراین باره گفت: اجرای چنین طرحی برای جزیره و جوانان ما خیلی خوب است. کتاب بهترین راه را به ما نشان می دهد.

وی با بیان اینکه شهر درگهان تنها یک کتابخانه دارد، گفت: متأسفانه کتابخانه های ما کم است که امسال به نظرم با همکاری امور کتابخانه ها، همین یک کتابخانه فعالیت زیادی دارد.

سیاوش زمان، رییس میراث فرهنگی و سازمان جهانگردی شهرستان کهگیلویه به همراه مجموعه همکاران از کتابخانه عمومی ملاصدرا شهر دهدشت بازدید کرد و گفت: کتاب مناسب، روح را تعالی می دهد  و کتاب فاسد انسان را فاسد می کند. کتاب های فاسد اصولا رنگ و روی الهی ندارند. ما برای مسئولان دراین طرح آرزوی سرافزاری می کنیم و هر جایی که نیاز باشد برای کمک اعلام آمادگی می کنیم.

وی همچنین گفت: معمولا فرهنگ کتابخوانی با رشد فضای مجازی دچار خدشه شده است که امیدواریم کتاب های دیجیتالی ما هم در فضای مجازی بیشتر شود.

کتابخوانی از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند

مهشید چوبکار رئیس بهزیستی شهرستان اسلامشهر نیز در کتابخانه شهید مصطفی خمینی عنوان کرد: جامعه بهزیستی صددرصد می تواند از این کتابخانه بهره مند شود. به نظر من نبود آگاهی جامعه هدف ما درباره خیلی مسائل مثل نداشتن اطلاعات درخصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی و به روز نبودشان باعث آسیب های اجتماعی می شود. بنابراین جامعه هدف ما هر چه به روزتر باشد میتواند بهتر فعال شود.

وی در ادامه افزود: اگر ارگان های مختلف از جمله نهاد کتابخانه ها با بهزیستی همکاری نداشته باشد ما هم نمی توانیم گامی دراین راستا برداریم.

اجرای طرح های کتابخوانی در جاذبه های گردشگری استان ها

 فاطمه خالق صفت  معاون پژوهشی حوزه علمیه زینب کبری نیز در بازدید از کتابخانه عمومی شهید باهنر ارومیه در گفت وگویی عنوان کرد که با شرایط امروز اقتصادی و مسائل دیگر مردم خیلی خوب است که از کتابخانه های عمومی استفاده کنند. حضور مردم در کتابخانه ها باعث می شود که بهتر بتوانند از منابع مردم استفاده کنند این روزها که کتابخانه های دیجیتالی هم فعال باشند خیلی خوب است اما نمی توانند  به خوبی کتابخانه های عمومی باشند و به پای آنها برسند.

 عبدالجواد کمالی مدیر امور شهری در کتابخانه عمومی علی ابن ابیطالب  درگهان نیز گفت: احساس می شود این حرکت یکی از نیازمندی های منطقه و شهرستان و کلان کشورمان باشد. برای هر توسعه ای فرهنگ پیش قراول و در رأس آن کتاب و کتابخوانی است.

 وی همچنین عنوان کرد: به نظر من اولویت ها باید تغییر کند با پیشرفت تکنولوژی و ورود موبایل و اینترنت کتاب تا حدودی مهجور شده و می بایست با تجدید قوا جایگاه کتاب را تبیین کنیم اینکه ما بخواهیم کتاب و کتابخانه را در گوشه ای قرار دهیم و دسترسی مردم به کتاب کم شود، اصلا خوب نیست. این حرکت که ازدانش آموزان شروع شد خیلی خوب است.

 کمالی در پایان گفت: برای توسعه درگهان می بایست مسیر را از راه فرهنگ برویم و به کتابخوانی توجه کنیم. در برنامه ای که برای سال ۹۷ در نظر گرفتیم کتاب محور فعالیت های فرهنگی خواهد بود. به نظر من برای ترویج کتاب در منطقه ما ساحل زیبای قشم، پارک های ساحلی و... خیلی جاذبه دارد. در این پارک ها تلاش داریم فضایی برای کتابخانی و مجتمع های فرهنگی در نظر بگیریم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: