کد خبر: 34216
تاریخ انتشار: شنبه, 08 ارديبهشت 1397 - 12:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند خراسان جنوبی

منبع : لیزنا
 کتابخانه های عمومی شهدای باقریه، محمدتقی کریم پور و الغدیر بیرجند در هفته اول اردیبهشت ماه، برنامه های فرهنگی متنوعی اجرا کردند.
برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، کتابخانه های عمومی شهدای باقریه، محمدتقی کریم پور و الغدیر بیرجند، برنامه هایی از قبیل نمایشگاه کتاب، نشست کتاب خوان، بلندخوانی، شاهنامه خوانی، نقاشی و رنگ آمیزی برگزار کردند.

نمایشگاه کتاب «ولادت عشق» در کتابخانه شهدای باقریه بیرجند

کتابخانه شهدای باقریه بیرجند به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) از تاریخ ۱ اردیبهشت لغایت ۵ اردیبهشت اقدام به برپایی نمایشگاهی با همین موضوع نمود. در این نمایشگاه، ۲۰ عنوان کتاب در معرض دید علاقمندان به کتاب و عاشقان اهل بیت علیهم السلام قرارگرفت. از جمله این عناوین می توان به عناوینی چون: «امام حسین علیه السلام این گونه بود»، «حکمت های سجادی»، «کرامات حسینیه و عباسیه»، «شگفتی هایی از امام حسین(ع)»، «تشنه ترین دریا»، «نیلوفر نیایش»، «صحیفه سجادیه» و ... اشاره کرد.

هدف از برپایی این نمایشگاه، ضمن بالا بردن سطح فکری به ویژه در نوجوانان و جوانان، آشنایی آنان با کتاب های مختلف مذهبی و شناخت سیره ائمه اطهار(ع) به ویژه زندگی امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) بوده است.

کارگاه آشنایی با مجلات بخش کودک در کتابخانه محمدتقی کریم پور

کارگاه آشنایی با مجلات کودک، در بخش کودک کتابخانه محمد تقی کریم پور با هدف علاقمند کردن اعضا به خوانش مجلات و هدایت استعدادها در عرصه های گوناگون نوشتن همچون یادداشت نویسی، داستان کوتاه، شعر، نثرهای آزاد و ادبی برگزار شد.

در این کارگاه که در دو بخش تشکیل شد، اعضای کودک ابتدا با عناوین مجلات کودک مورد اشتراک کتابخانه آشنا شدند و در قسمت دوم این کارگاه که «نوشتن خلاق» نام داشت، متنی از مجله کودک «دوست» انتخاب و برای بچه ها خوانده شد. اعضا به چند گروه تقسیم شدند و به نگارش مجدد متن پرداختند. در پایان به گروههای برتر، جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

چهارمین نشست کتاب خوان کتابخانه ای شهرستان بیرجند در کتابخانه محمدتقی کریم پور

در این نشست، هشت نفر به معرفی کتاب پرداختند که به شرح ذیل است:

«نگران نباش داگلی بغلی» نوشته دیوید ملینگ/ ارائه توسط: حسین خسروی، «ضربه کاری» نوشته احمد عربلو/ ارائه توسط: سیدعلی حسینی، «ترس یعنی چه؟» نوشته کلاریس هونگ/ ارائه توسط: اسما سارانی، «فرانکلین یک دوربین عکاسی پیدا می کند» نوشته بورژوا پولت/ ارائه توسط: مهرانه مشمول، «داگلی بغلی» نوشته دیوید ملینگ/ ارائه توسط: مبینا مشمول، «فضا» نوشته فیلیپ آردر/ ارائه توسط: شایسته شبان، «کاکل به سر» سروده شاهین رهنما/ ارائه توسط: فاطمه براتی تاجکوه و «رؤیای گردآفرید» نوشته مینو کریم زاده/ ارائه توسط: فرزانه نخعی.

بلندخوانی برای کودکان در کتابخانه الغدیر

بلندخوانی برای کودکان، یکی از نیازهای بنیادین آن‌ها در آشنایی با ادبیات کودکان است. هنگامی‌که برای کودکان بلندخوانی می‌شود، جدای از این‌که بیش‌ترین لذت را از شنیدن داستان می‌برند، شیوه‌های گفتار در زبان را نیز می‌آموزند. هنگامی‌که صدای بلندخوان آرام است، داستان چون رودی آرام در جریان است، هنگامی‌که صدای بلندخوان اوج می‌گیرد، روایت رو به‌سوی بلندی‌ها و کشمکش‌ها می‌رود. هنگامی‌که صدای بلندخوان فرو می‌نشیند، گره‌های داستان گشوده شده است. با این پیچ‌وتاب‌ها در گفتار است که کودکان با جادوی زبان آشنا و در برابر ادبیات به شگفتی می‌رسند و لذت می‌برند.

شاهنامه خوانی برای کودکان در کتابخانه الغدیر

نشست های شاهنامه خوانی کودک با هدف ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه شاهنامه، آشنایی شان با داستان های کهن شاهنامه و ارج نهادن به شعر و ادب پارسی در کتابخانه کودک برگزار شد. شاهنامه، تنها بیان اشعار حماسی و پهلوانی نیست؛ بلکه تاریخ باستانی ایران‌ زمین و معرف فرهنگ و اخلاق ایرانیان است.

در این نشست، ابتدا یکی از داستان های شاهنامه، روخوانی و سپس نکات اخلاقی و فرهنگی این اثر به زبان ساده و روان برای اعضا بازگو شد.

رنگ آمیزی و نقاشی در کتابخانه الغدیر

رنگ آمیزی و نقاشی یکی دیگر از برنامه های مورد علاقه کودکان می باشد. این فعالیت با هدف ایجاد جاذبه کتابخانه برای کودکان و ایجاد حس شاد و مفرح و علاقمندکردن هرچه بیشتر بچه ها به این محیط فرهنگی در کتابخانه برگزار می شود.

نمایشگاه تازه های کتاب در کتابخانه الغدیر

در اولین هفته از اردیبهشت ماه، نمایشگاه تازه های کتاب در کتابخانه عمومی الغدیر بر پا شد. تعدادی از عناوین تازه های کتاب در این هفته بدین شرح می باشد: میعاد عاشقانه، مکتب در فرآیند نواندیشی، دنیای شیرین بچه داری، عمود ۱۴۰۰، نیمه نادیده، مارک و پلو، مادربزرگ سلام می رساند و می گوید متأسف است، به امید دیدار در آن دنیا و... .

نهمین نشست کتاب خوان کتابخانه ای شهرستان بیرجند در کتابخانه الغدیر

در این نشست، شش نفر به معرفی کتاب مورد علاقه خود پرداختند که به شرح ذیل می باشد:

«قهرمان علقمه» نوشته احمد بهشتی/ ارائه توسط: راضیه ستایش مرام، «زندگانی حضرت ابوالفضل(ع)» نوشته باقر شریف قرشی/ ارائه توسط: سمانه بهدانی، «ماه در آب» نوشته محمدرضا سنگری/ ارائه توسط: سمانه برکی، «خصایص العباسیه» نوشته محمد ابراهیم کلباسی/ ارائه توسط: ناهید اسماعیلی (کتابدار)، «جای خالی عباس» نوشته سیدعلی اصغر علوی/ ارائه توسط: سیده طاهره هاشمی (کتابدار) و «خادم عباس کیست؟» تدوین عبدالرضا نادری فر/ ارائه توسط: سمانه دادرس مقدم (کتابدار).

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: