کد خبر: 34293
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1397 - 13:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سفر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به سبزوار

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در سفر به شهرستان سبزوار، ضمن بازدید از کتابخانه‌ها در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سبزوار حضور یافت.
سفر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به سبزوار

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در سفر دو روزه به شهرستان سبزوار، ضمن بازدید از کتابخانه‌ها، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سبزوار شرکت کرد. وی همچنین در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش ششتمد، نشست کتاب‌خوان «اهل‌قلم سبزوار» حضور یافت و با رئیس اداره اوقاف شهرستان و نیز کتابداران دیدار و گفتگو کرد.

برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش ششت مد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این جلسه ضمن اشاره به‌ ضرورت مشارکت تمامی مردم در ترویج کتاب، کتابخوانی و مطالعه گفت: کتابخانه‌های عمومی متعلق به همه مردم هستند و باید امکان دسترسی به کتابخانه در همه جای استان و کشور مهیا باشد. در بازدید از کتابخانه‌های عمومی، تعهد و شور و علاقه کتابداران به ترویج کتاب و کتابخوانی و در کنار آن حضور علاقه‌مندان، صحنه‌هایی زیبا خلق می‌کند؛ وظیفه ما به‌عنوان مسئولان اجرایی اینست که تمام تلاش خود را در جهت تقویت و کمک به پیشبرد اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌کارگیریم.

وی ادامه داد: کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مجموعه‌ای جوان و باانگیزه هستند؛ امید است این انگیزه تحولی اساسی در این مراکز فرهنگی بیافریند.

 سبزیان در ادامه بر لزوم جلب و استفاده از ظرفیت خیرین و مسئولان برای بهبود وضعیت کتابخوانی و راه‌اندازی کتابخانه سیار در این منطقه تأکید کرد.

مجید کریمی، بخشدار ششت مد نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حضور مدیرکل گفت: بخش ششت مد با داشتن روستاهای زیاد و وسیع، شهر ۵ هزارنفری ششت مد و مشکلات اقتصادی شرایط مساعدی ندارد؛ در روستاها امکانات رفاهی چندانی مهیا نیست؛ طبیعتاً بحث کتاب و کتابخوانی یکی از نیازهای اصلی در این روستاها است. چند کتابخانه عمومی و مشارکتی در بخش وجود دارد اما روستاهای بزرگ هنوز فاقد کتابخانه هستند؛ با توجه به پیگیری اهالی این روستاها امیدواریم شرایط ایجاد کتابخانه سیار در این بخش فراهم شود.

سرپرست شهرداری ششت مد نیز گفت: بخش ششت مد با جمعیت سی‌هزارنفری و شهر ششت مد با ۵ هزار جمعیت پایگاه دانش‌آموزی است. پتانسیل بالایی در حوزه فرهنگی، کتاب و کتابخوانی در این شهر وجود دارد و باوجود تمام مشکلات مردم به کتابخوانی و حوزه فرهنگ علاقه‌مند هستند.

نشست کتاب‌خوان «اهل‌قلم سبزوار»

همچنین نشست کتاب‌خوان ویژه «اهل‌قلم سبزوار» با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و اهل کتاب و قلم شهرستان سبزوار و نیز مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرکل کتابخانه‌های عمومی با اشاره به جایگاه پرافتخار سبزوار در حوزه فرهنگ و هنر استان و کشور و رسالت ویژه شاعران و نویسندگان و نخبگان در عرصه پیشبرد اهداف فرهنگی گفت: کتابخانه‌ها محیطی برای حضور همه مردم هستند؛ حضور چنددقیقه‌ای ما در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ای در میان فضای متلاطم امروز، برایمان آرامش به ارمغان می‌آورد. کتابخانه‌های سبزوار شایسته حضور تمامی اقشار هستند؛ با اتفاقات مبارکی که در سال‌های اخیر در حوزه شاداب سازی و تجهیز کتابخانه‌ها، مانند ایجاد بخش‌ کودک انجام شده مردم می‌توانند ساعاتی همراه با آرامش، افزایش معلومات و آگاهی در کتابخانه‌ها سپری کنند.

در ادامه این جلسه شاعران و نویسندگان سبزوار به ارائه کتاب‌های خود پرداختند.

«شاخه‌های روز» نویسنده حسن کیقبادی / ارائه توسط نویسنده اثر

این کتاب به بیان ماجراهای وقوع انقلاب اسلامی در شهر سبزوار می‌پردازد. گروه‌های افراطی، مبارزه‌های مسلحانه، اعدام‌های انقلابی و دادگاه‌هایی که بعد از پیروز انقلاب برای مزدوران شاه برگزار می‌شد، از موضوع‌های جذاب این رمان به شمار می‌رود. «شاخه‌های روز» از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.

«پنجره‌های آجری» اثر حسن دلبری/ ارائه توسط شاعر

جدیدترین مجموعه شعر حسن دلبری پس از مجموعه‌های «چشمان من جنون تماشا گرفته‌اند» و «پس‌لرزه‌های عشق» که در سال ۹۵ توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسید. «پنجره‌های آجری» شامل اشعار اجتماعی و عاشقانه است.

«از آینه تا ماه» مجموعه شعر جواد نسب/ ارائه توسط جعفری (شاعر)

«از آینه تا ماه»  تازه‌ترین مجموعه شعر جواد جعفری نسب است که توسط انتشارات شهرستان ادب در سال ۹۶ چاپ و توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سبزوار رونمایی شد.

«مهر ولایت در آسمان ایران» اثر آیت‌الله کریمی جهرمی/ ارائه توسط امین کوشکی (رئیس ستاد نماز جمعه شهرستان سبزوار)

این اثر، تحقیقی اجمالی در زمینه ابعاد مختلف زندگانی، شخصیت، فضایل و معجزات امام رضا (ع) است.  در این اثر ضمن بیان گوشه‌هایی از کیفیت ولادت، معرفی خاندان و زندگانی امام رضا (ع)، به جهات مختلف شخصیت ایشان اعم از سیره اخلاقی، عبادی، اجتماعی، سیاسی و علمی آن امام پرداخته‌شده و روش زندگانی ایشان با توجه به شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران و ولایت‌عهدی ایشان، موردبحث و بررسی اجمالی قرار گرفته است.

دیدار با رئیس اداره اوقاف شهرستان سبزوار

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در بازدید از کتابخانه امامزاده شعیب (ع) و دیدار با رئیس اداره اوقاف سبزوار گفت: تلاش در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در فضاهایی مانند بقاع متبرکه صدقه جاریه است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان با اشاره به دو کتابخانه عمومی سبزوار که در جوار بقاع متبرکه واقع شده‌اند، ادامه داد: وضعیت موجود کتابخانه عمومی امامزاده شعیب (ع) سبزوار نشان از عزم جدی اداره اوقاف شهرستان در حمایت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ ما نیز برای رفع مشکلات موجود تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: دعوت مردم برای حضور در کتابخانه، برکات صفای باطنی که به جهت زیارت حاصل شده را تکمیل می‌کند؛ این اتفاق در کتابخانه‌های عمومی بقاع متبرکه قابل تکرار است و رسالت کتابداران  این کتابخانه‌ها را بیشتر می‌کند.

حجت‌الاسلام نیساری، رئیس اداره اوقاف سبزوار نیز با اشاره به طرح توسعه فضای بقعه امامزاده حسن (ع)، از اجاره مکانی برای ادامه فعالیت کتابخانه خبر داد.

دیدار با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان

همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خرسان رضوی در دیدار با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان سبزوار بر ضرورت پرچم‌داری کتابداران در حوزه فرهنگ تأکید کرد و گفت: تبلیغ کتاب و کتابخوانی اولین مأموریت ما در حوزه کتابخوانی است؛  به این معنا که کتابخانه به‌عنوان یک رسانه می‌تواند محیطی برای تبلیغ و دعوت جامعه به کتاب و کتابخوانی باشد. از این فرصت باید به بهترین وجه استفاده کرد.

سبزیان برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب را دومین مأموریت و رسالت کتابدار دانست و گفت: وقتی مخاطب وارد کتابخانه شد باید با رضایت از کتابخانه خارج شود و کتابدار به‌عنوان مشاوری امین، دانا و تأثیرگذار در فکر و اندیشه با او به‌خوبی ارتباط برقرار کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی سومین رسالت کتابدار را ایجاد و استفاده روش‌های  نوین و خلاقانه دانست و توضیح داد: در دنیای امروز که فضای مجازی و نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی به‌شدت ما را احاطه کرده‌اند، تلاش در جهت ایجاد و استفاده از راهکارها و مسیرهای نوین و خلاقانه برای جذب مخاطب بسیار حائز اهمیت است.

شایان‌ذکر است در ابتدای این جلسه کتابداران کتابخانه‌های عمومی سبزوار به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه فعالیت کتابخانه‌های عمومی پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: