کد خبر: 34829
تاریخ انتشار: جمعه, 11 خرداد 1397 - 14:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فعالیت های متنوع کتابخانه های عمومی قم در ترویج فرهنگ کتابخوانی

منبع : لیزنا
با هدف ایجاد عادت به مطالعه؛ ترویج فرهنگ کتابخوانی در قالب نشست های قصه گویی، جمع خوانی، حافظ خوانی و معرفی کتاب های کتاب خوان ماه در کتابخانه های عمومی و مدارس قم توسط کتابداران قم صورت گرفت.
فعالیت های متنوع کتابخانه های عمومی قم در ترویج فرهنگ کتابخوانی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ طیبه قربانی رضوان مسئول کتابخانه امام علی (ع) به مناسبت بزرگداشت حماسه آفرینی های شهیدان مدافعان حرم، با حضور شماری از نوجوانان به تاریخچه و سیر تحولات منطقه و خاورمیانه و همچنین تشکیل سپاه و ارتش و تاثیر آن در پیروزی انقلاب اسلامی و امنیت منطقه به ویژه در عراق، سوریه و ایران اسلامی پرداخت.

در ادامه به پیشنهاد مسئول کتابخانه از کتاب های «پرندگان آهنین» نوشته عباس خاراباف؛ «شهید شیرودی» نوشته راضیه تجار توسط اعضا جمع خوانی و چکیده گویی شد. در ادامه، اعضا در باره موضوعات کتاب ها و جذابیت آن در معرفی قهرمانان واقعی کشورشان با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

 

شرکت فعال دانش آموزان دبستان دخترانه شهید فهمیده در نشست جمع خوانی کتابخانه امام علی(ع)

با همکاری کتابداران کتابخانه امام علی(ع) و دبستان دخترانه شهید فهمیده، دانش آموزان این مدرسه ضمن بازدید از بخش مختلف کتابخانه و آشنایی با خدمات و فعالیت های آن در نشست جمع خوانی شرکت کردند.  در این نشست، توسط دانش آموزان مقطع ششم دبستان از کتاب «آنکه دیرتر آمد» نوشته الهه بهشتی جمع خوانی و بلندخوانی شد. مسئول کتابخانه هدف از این کار را تقویت اعتماد به نفس و درست خوانی کتاب توسط کودکان دانست.

 

نشست های قصه گویی از طرح کتابخوان ماه

در این نشست «داستان های موموشی» نوشته کلر ژوبرت از کتاب های برگزیده طرح کتاب خوان ماه اردیبهشت توسط نیره خداداد شهری از کتابدار پویا بخش کودک و نوجوان، قصه گویی و بررسی شد. 

در این نشست مادران با استفاده از عروسک های دستی و انگشتی، ضمن اجرای نمایش به قصه گویی نیز پرداختند. همچنین دانش آموزان دبستان دخترانه «مصباح الهدی» علاوه بر آشنایی با طرح کتاب خوان ماه، از این کتاب جمع خوانی کردند.

همچنین یاسمین کیتویی با داستان «بستنی پنیری»؛ ستایش زارعی با داستان «کلاف بازی»؛ زینب سادات بابایی با داستان «موش برفی»؛ سید مجتبی معلم با داستان «تربچه پلو»؛ حدیث علی نژاد با داستان «اگر جای تو بودم»؛ عرفان علی نژاد با داستان «کلمه مخصوص»؛ عارفه عبدلی با داستان «یک کار جالب» همراه با مادرانشان قصه گویی و عروسک گردانی کردند. 

در کارگاه آموزش کاردستی نیز که با اسقبال و حضور خانواده ها همراه بود؛ فاطمه صادقی مسئول بخش کودک و نوجوان از کتاب «قرمز قرمز قرمز» نوشته والری گورباچف برای ۱۵ نفر از خردسالان و کودکان قصه گویی کرد .وی سپس از این گروه سنی خواست بر اساس شخصیت ها و عناصر داستانی، با استفاده از پارچه های نمدی به ساخت عروسک های قصه بپردازند.

 

طرح یک جرعه کتاب در کتابخانه آیت الله خامنه ای

 طرح یک جرعه کتاب به پیشنهاد زهرا حیدری از کتابداران پویا و پرتلاش کتابخانه، با هدف معرفی مناسبتهای ملی مذهبی به مخاطبان با بهره مندی از کتاب صورت گرفت. در این طرح، علاوه بر بازنمایی منابع، نام نویسنده و چکیده ای از کتاب ها به نمایش گذاشته می شود.

 

بازدید کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای  از مدرسه طلوع آزادی

همچنین کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای  با حضور در دبستان پسرانه «طلوع آزادی» ضمن تعریفی کامل و جامع از کتابخانه عمومی و تفاوت آن با دیگر کتابخانه ها، در خصوص شرایط عضویت، شیوه امانت دهی کتب و موضوع بندی و فهرست نویسی مطالبی را بیان کرد. وی سپس به معرفی کتاب «فرهنگنامه مشاغل» نوشته جمعی از نویسندگان پرداخت و بخش هایی از کتاب را خوانش کرد. در ادامه برخی از دانش آموزان قسمت هایی از مشاغل این کتاب را که با علاقمندی ها و توانمندی های آنها مرتبط بود؛  بلندخوانی کردند.

 

نواختن زنگ مطالعه ویژه مدرسه تیزهوشان میری توسط

مسئول بخش کودک ونوجوان کتابخانه آیت االله خامنه ای نیز با رایزنی با مسئولین مدرسه شهید میری ، ساعتی را به عنوان زنگ کتابخوانی با اجرای برنامه های متنوع ویژه دانش آموزان پیشنهاد داد که با موافقت و اجرای این طرح روبرو شد.  در آغاز این زنگ، دانش آموزان نضمن معرفی و خوانش داستان های کوتاه  «آنتوان چخوف به نام» با عنوان« بوقلمون صفتان» آن را نیز به صورت نمایش اجرا کردند. 

 

نشست قصه‌گویی و جمع خوانی توسط اعضا در کتابخانه عمومی علامه امینی قم

در این نشست، بتول آصفری کتابدار این کتابخانه، با هدف تقویت مهارتهای کلامی کودکان و استفاده از زبان بدن در شرایط مختلف، از کتاب «بابی بی باک» نوشته‌ «تونی گراس» قصه گویی کرد. اجرای برنامه نقاشی و تصویر سازی یکی دیگر باز برنامه های جذاب این نشست بود. در ادامه شرکت کنندگان از کتاب ها جمع خوانی کردند و در مورد داستان های آن با یکدیگر به بحث و گفتگو نشستند.

 

نشست جمع‌خوانی و بلندخوانی توسط مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی علامه امینی قم

زهرا آقایی مسئول بخش کودک و نوجوان نیز از کتاب «پرنده‌ی طلایی و نه قصه‌ی دیگر» نوشته‌ی برادران گریم» بلندخوانی کرد. سپس به پیشنهاد این کتابدار، گروهی از اعضای کودک و نوجوان به جمع خوانی و چکیده گویی از کتاب مذکور پرداختند. در ادامه الهه جعفریان و زینب طاهری‌فر از اعضای فعال نوجوان، به ترتیب کتاب های «فرار از کتابخانه آقای لمونچلو» نوشته‌ی کریس گرابنستاین و کتاب «من روز یک‌شنبه به دنیا آمدم» نوشته‌ گودرن؛ از تازه‌های نشر ویژه گروه سنی نوجوان را به دیگر دوستان خود معرفی کردند و آقایی در پایان به بررسی این آثار پرداخت.

 

کتابخانه عمومی ریحانه النبی قم 

کتابخانه عمومی ریحانه النبی نشست نقد کتاب «به هم رسیدن در میانسی» نوشته مهدی کرد فیروزجایی را با حضور نویسنده و منتقد فاطمه نفری برگزار کرد.

کردفیروزجانی در آغاز این نشست، بیان کرد: در این رمان، نوجوانان و حتی بزرگسالان با آداب و رسوم شمال ایران آشنا می شوند. و نقش اصلی رمان نوجوانی است که به طور ناخواسته و به واسطه برادرش وارد فضای سیاسی و مبارزات علیه رژیم پهلوی می‌شود.

وی گفت: این کتاب کم حجم و خوش خوان ویژه نوجوان و برگزیده «جشنواره داستان انقلاب»، «جشنواره سراسری اشراق» و «جشنواره طلوع خرداد» نیز بوده است.

نفری منتقد این کتاب در ادامه گفت: قلم این نویسنده، بسیار روان و برای نوجوان، جوان و حتی برای قشر بزرگسال هم قابل خوانش است به گونه ای که خواننده را با آن دهه و دیکتاتوری ها و اقلیم و طبیعت مازندران آشنا می کند.

وی در پایان گفت: در این اثر کمبودهایی همچون عدم معرفی کامل برخی از شخصیت های اصلی داستان در برخی موارد به چشم می خورد که در چاپ های آینده این مشکل باید رفع باشد.

 

نشست قصه گویی از کتاب جشنواره رضوی به میزبانی کتابخانه ریحانه النبی

نرگس قائم پناه از کتابداران پویای  این کتابخانه، با بهره مندی از کتاب «داستان هایی از زندگی امام رضا(ع)» از سری داستان های «مژده گل» نوشته محمود پور وهاب قصه گویی کرد و از کودکان خواست تا داستان های مورد علاقه خود را بازگو کنند. وی سپس از کودکان خواست علاوه بر نقاشی و تصویرسازی از قصه های شنیده شده؛ چکیده ای از آنها را بازگو کنند. 

 

نشست قصه گویی در کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) قم

«قصه های یادگاری» همراه با کارگاه آموزش بازی با اسباب بازی ها و نشست کتاب خوان برپا شد. در این نشست فاطمه طرقی از اعضای فعال کتابخانه، از کتاب «هم قصه هم نقاشی» برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد. سپس اعضا به تصویرسازی و نقاشی از قصه شنیده شده پرداختند و این قصه را برای یکدیگر بازگو کردند.

 

ترویج فرهنگ کتابخوانی در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها

ندا کلهرنژاد کتابدار کتابخانه شهدای قم، با حضور در «مهدکودک و پیش دبستانی نیکان» از کتاب «سفره ای به نام بزرگترین حیوون جنگل کیه» نوشته مهدیه صفایی نیا قصه گویی کرد. سپس کودکان با همراهی این کتابدار به همخوانی از کتاب پرداختند.

 

در ادامه، این کتابدار با معرفی کتاب هایی همچون «ماشین بازی» نوشته امیلی بومون ترجمه راضیه خوئینی و «کتی» نوشته تا که ای شی تارو ترجمه ناصر جلالیان، بخش هایی از آن را خوانش کرد و با نشان دادن تصاویر مختلف از ماشین ها به تشریح کارکرد آنها و نام شان پرداخت. وی همچنین از کودکان خواست نام انواع ماشین ها و کاربرد آنها را بازگو کنند. گفتنی است کلهرنژاد در راستای حمایت از تولیدات ایرانی به معرفی ماشین های ساخت ایران نیز پرداخت.

 

بازدید مدارس دخترانه بنت الهدی و عدالت ازکتابخانه عمومی  نرگس قم

عذراسادات حکیم و محدثه رنجبر شیرازی از کتابداران کتابخانه نرگس ؛ با رایزنی با مسئولین دبستان دخترانه بنت الهدی، از مسئولین و کودکان برای بازدید از کتابخانه و خوانش کتاب برای کودکان دعوت کرد. در پی این دعوت، دانش آموزان مدرسه بنت الهدی با حضور در کتابخانه و بازدید از بخش های مختلف آن، با خدمات کتابخانه عمومی و ... آشنا شدند. در ادامه حکیم با انتحاب کتاب های متنوع گروه سنی الف، برای این گروه سنی قصه گویی و شعرخوانی کرد. وی سپس این کتاب ها را در اختیار کلاس اولی ها با هدف روخوانی صحیح و روانخوانی قرار داد.

در ادامه رنجبر شیرازی کتاب های «با تو بازی می کنم»؛ خانه خاله موشه و «تیغ تیغی مهربان» معرفی و برای مطالعه در اختیار کودکان قرار گرفت.

 

جمله نویسی به مناسبت  ماه مبارک رمضان در کتابخانه نرگس

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، کتابدار این کتابخانه، ضمن معرفی کتاب «راهنمای جامع روزه داری» نوشته سعیده یراقی اصفهانی و خوانش برخی از صفحات کتاب برای بانوان، چکیده ای از جملات ارزنده و جذاب این کتاب را با نصب در تابلو اعلانات، در معرض دید عموم قرار داد. وی هدف از این کار را معرفی کتاب های مناسبتی و مذهبی و همچنین اهمیت روزه و جایگاه روزه داران با بهره مندی از تاثیرگذاری کتاب های خوب و کاربردی دانست. 

همچنین بازنمایی از منابع «مراقبات ماه رمضان» نوشته محمد محمدی ری شهری؛ «چگونه باید روزه گرفت» نوشته عبدالرحمان انصاری؛ «پرسش و پاسخ های دانشجویان: ویژه ماه مبارک رمضان و احکام روزه و ....» در معرض دید عموم گذاشته شد که با استقبال اعضا مواجه شد.

 

نشست کانون ادبی با محوریت نمایشنامه نویسی خلاق

در نخستین نشست کانون ادبی کتابخانه آیت الله خامنه ای شهر جعفریه به مربیگری ملیحه مرادبگلو ، نحوه نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش خلاق، آموزش داده شد. مرادبگلو در این نشست، کتاب «زندگی زیر سبیل گربه ها: مجموعه کامل نمایشنامه های روان شناختی کودکان و نوجوانان» نوشته مهدی پور رضائیان را برای اجرای نمایش معرفی کرد. سپس اعضا ضمن آشنایی با شخصیت های داستان، با ساخت صورتک هایی جذاب و با استفاده  از کاغذ و مقوا به ایفای نقش های واگذار شده؛ پرداختند.

 

زنگ آموزش علوم و خوانش کتاب علمی برای دانش آموزان

در بازدید دانش آموزان پایه پنجم «دبستان کوثر» از کتابخانه، فاطمه شجاع مسئول کتابخانه، با هدف مشارکت فعالیت های علمی این گروه سنی و یادگیری علوم و آموزش دیگر موضوعات تحقیقی و پژوهشی کتاب «فعالیت های علمی درباره علوم» نوشته جانیس وان کلیو  را در زنگ علوم معرفی کرد و در باره آن با دانش آموزان به بحث و گفتگو نشست. سپس دانش آموزان به مطالعه و خوانش بخش هایی از آن پرداختند و پرسش های خود را در این زمینه مطرح کردند.

 

نشست قصه گویی برای دانش آموزان دبستان دخترانه حضرت سیدالشهدا(ع)

در این نشست، مریم بابایی مسئول کتابخانه روستایی شهدای فردو با رایزنی با مسئولین دبستان دخترانه حضرت سیدالشهدا (ع)، دراردویی فرهنگی برای کودکان از کتاب های کتاب خوان ماه فروردین و اردیبهشت با عناوین «داستان‌های موموشی» نوشته و تصویرگری: کلر ژوبرت؛«شنگال» نوشته کیو مکلیر و ترجمه زهره پریرخ؛ برای دانش آموزان قصه گویی کرد. در ادامه، دانش آموزان بخش های جذاب این کتاب را با یکدیگر همخوانی کردند و در پایان نظرات خود را در باره موضوع داستان  به نقد و بررسی گذاشتند.

 

معرفی کتاب خوان ماه در کتابخانه روستایی شهدای صرم

در بازدید پیش دبستانی های گلبرگ لیلا حقانی صرمی مسئول کتابخانه، با معرفی بخش کودک و کتاب های متنوع آن، از کتاب های «داستان های موموشی و کلمه مخصوص» نوشته کلر ژوبرت و «کلید کوچولو» نوشته ابراهیم قدردان از کتاب های طرح کتاب خوان ماه قصه گویی کرد. وی سپس به پیام داستان های کتاب اشاره کرد و به پرسش های کودکان پاسخ گفت. در ادامه، کودکان با بهره مندی از تصویر کتاب «کلید کوچولو» به تصویرسازی و نقاشی از داستان پرداختند که در پایان به بازدیدکنندگان به رسم یادبود کتاب اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: