کد خبر: 35290
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 07 تیر 1397 - 09:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ارتقای شاخص‌ها و توانمندی کتابخانه‌های عمومی اردبیل در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

منبع : لیزنا
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: ارتقای شاخص های سخت افزاری و نرم افزاری در کتابخانه‌های عمومی استان موجب بالندگی کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف شده است.
ارتقای شاخص‌ها و توانمندی کتابخانه‌های عمومی اردبیل در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، رباب عزیزخانی  در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان نیر با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک نهاد تاثیر گذار در حوزه کتاب و کتابخوانی رسالت ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی را برعهده دارد گفت: در این راستا علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه ای و همچنین تجهیز بخش های مختلف کتابخانه ای و با ایجاد زیر ساخت ها و بسترهای مناسب فرهنگی و همچنین تدارک بسته های حمایتی از جمله عضویت رایگان به صورت مستمر زمینه های حضور و استفاده حداکثری اقشار مختلف از این منابع عظیم علمی و فرهنگی را فراهم می آورد.

رباب عزیزخانی بابیان اینکه حمایت از نویسندگان استان از اولویت های نهاد کتابخانه های استان است گفت: علیرغم اینکه حمایت از نویسندگان بومی استان از شرح وظایف و رسالت سایر دستگاه های فرهنگی و وزارت خانه ها نیز هست اما درجهت تکریم و معرفی آثار اصحاب قلم کتابخانه های عمومی استان هر سال با برگزاری چندین مراسم رونمایی در سطح استانی با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی از اصحاب قلم استان تجلیل می نماید. و گنجینه ای از آثار این نویسندگان را در کتابخانه مرکزی اردبیل گردآوری نموده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان افزود: درسال های اخیر به رغم کمبود اعتبارات تلاش کردیم با جذب و هزینه کرد نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال از محل کمک های خیرین و اعتبارات دولتی، پروژه های نیمه تمام کتابخانه ای در اکثر شهرستان ها و حتی روستاها  را مورد بهره برداری قرار دهیم و با تجهیز این مکان های فرهنگی شاهد رشد روز افزون افزایش تعداد اعضای فعال و دائمی کتابخانه ها باشیم.

وی به  خرید کتاب های جدید التالیف با رویکرد حمایت از نویسندگان استانی و همچنین تلاش برای توانمند سازی مجموعه های کتابخانه ای استان اعم از سخت افزاری و نرم افزاری در دوسال گذشته اشاره کرد و افزود؛ این فعالیت ها فرصت استثنایی را به وجود آورده تا نهاد کتابخانه های عمومی بتواند نقش تاثیر گذاری را در توسعه فرهنگی استان اردبیل انجام دهد. در همین راستا دو باب کتابخانه مرکزی در شهرستانهای بیله سوار، پارس آباد در حال احداث است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته کتابخانه مرکزی بیله سوار با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۸ درصد امسال به بهره برداری خواهد رسید و پیگیری های لازم برای اختصاص اعتبار جهت تکمیل سایر پروژه ها صورت  گرفته که با افتتاح این پروژه ها، استان اردبیل فراتر از استان های همتراز در این زمینه قرارخواهد گرفت.

عزیزخانی توجه به رویکرد نهاد کتابخانه ها در توسعه امر نیک کتابخوانی به عنوان یک عادت و روش خوب زندگی و ورود این امر به عنوان سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و افزود: سعی براین است تا در قالب طرح های مختلف همچون مسابقه کتابخوانی رضوی و کتابخانه گردی  بتوانیم مردم را به این امر مهم ترغیب کنیم و با دعوت  از چهره موفق و الگو قراردادن آنها در امر کتاب و کتابخوانی در قالب طرح های مختلف هدف گذاری و برنامه ریزی هایی را برای رونق فعالیت ها در این حوزه انجام دهیم و امید واریم این طرح  درسالهای آینده نیز با استقبال خوب عموم مردم ادامه پیدا کندتا با گرایش مردم به امر کتاب و کتابخوانی زمینه ارتقای آگاهی و دانایی آنها فراهم آید.

عزیزخانی با اعلام اینکه در شرایط کنونی ۸۶۵هزار و ۳۴۲نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان اردبیل موجوداست افزود: همزمان با تحولات کشور درحوزه های مختلف نهاد کتابخانه های عمومی نیز تحولات شگرفی را دراین چهل سال داشته بطوری که زیربنای کل کتابخانه های احداث شده به بیش از ۲۹ هزار و ۲۷۸متر مربع می رسد و در حال حاضر ۷۶ باب کتابخانه عمومی در سطح استان اردبیل فعال است که ۶۲ باب آن  مستقل نهادی و ۱۲ باب کتابخانه مشارکتی در قالب فرهنگسراها، زندان ها و دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: