کد خبر: 35928
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 04 مرداد 1397 - 12:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری جلسه نقد کتاب «کاش تو را می‌دیدم» در یزد

منبع : لیزنا
کتاب «کاش تو را می‌دیدم» اثر مژگان شیخی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) یزد نقد و بررسی شد.
برگزاری جلسه نقد کتاب «کاش تو را می‌دیدم» در یزد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، این نشست با حضور رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان،‌ فرزانه فرازمند، از مربیان باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، جمعی از نوجوانان و جوانان عضو کتابخانه حضرت زهرا(س) و جمعی از کارشناسان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی یزد برگزار شد.

در ابتدای این نشست ادبی، احسان عابدی، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به بیان نکاتی درباره نقد و نشست‌های نقد کتاب پرداخت و هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی را ایجاد فضای گفتگو و تفکر پیرامون کتاب‌ها عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه حضور در این‌گونه جلسات، ذائقه نویسندگی و میل به مطالعه را در فرد تقویت می‌کند، تداوم این نشست‌ها را موجب تعالی و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دانست.

در ادامه این جلسه، فرزانه فرازمند، کارشناس و مربی باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن معرفی اجمالی کتاب «کاش تو را می‌دیدم»  و نویسنده آن، از حاضران خواست آزادانه به بیان نظرات خود درباره محتوا و ظاهر کتاب بپردازند.

جمعی از حاضران این نشست ادبی نیز در دو بخش جداگانه به نقد و تحلیل محتوایی کتاب و همچنین بررسی نکات ظاهری این اثر پرداختند.

در بخش پایانی این نشست نیز مژگان شیخی، نویسنده کتاب «کاش تو را می‌دیدم» به صورت تلفنی میزبان نشست نقد اثر خود بود.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان کشور در این ارتباط تلفنی، با تشکر از فراهم شدن امکان گفتگو با اعضای کتابخانه حضرت زهرا(س) یزد و پس از شنیدن مطالب و نقدهای مطرح شده درباره اثرش، به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه درباره زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) مستندات تاریخی چندانی در دسترس نیست، گفت: داستان‌نویسان دستمایه چندانی برای نوشتن درباره این بانوی گرامی ندارند و من برای نگارش کتاب خود مجبور بودم به روایت حوادث تاریخی آن دوره از نگاه حضرت بپردازم.

شیخی در پاسخ به این سوال که چرا سال‌ها و تاریخ اتفاقات در کتاب مشخص نیست، گفت: اختلاف تواریخ و زمان وقوع حوادث در کتاب‌ها زیاد است و از ابتدا تصمیم گرفتم وارد جزئیات حوادث و نقل زمان مشخص آن‌ها نشوم.

وی با بیان اینکه هدف من درگیر کردن احساسات مخاطب نیست، افزود: معمولاً در داستان‌هایم از حواشی استفاده نمی‌کنم و به اصل موضوع می‌پردازم و این سبک نوشتاری من است.

نویسنده کتاب «کاش تو را می‌دیدم» بیان کرد:  سوالی که زیاد پرسیده می‌شود درباره حجم زیاد کارهای مذهبی من است و همیشه گفته‌ام حجم زیاد کار مذهبی ایرادی ندارد؛ آنچه مشکل‌ساز است، تکراری و شعاری بودن کارهاست و من تلاش کرده‌ام آثارم به سمت شعار کشیده نشود.

شیخی در پایان ضمن ابراز خرسندی مجدد از گفتگو با نوجوانان و جوانان عضو کتابخانه حضرت زهرا(س) و نیز کارشناسان و منتقدان کتاب خود، به درخواست اعضا برای حضور در یزد پاسخ مثبت داد و آمادگی خود را برای شرکت در نشست نقد آثار خود اعلام کرد.

در پایان این نشست نیز رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد  با تقدیر از عوامل برگزاری این جلسه، تداوم نشست‌های نقد و بررسی کتاب و فعال کردن روحیه فرهنگی نوجوانان و جوانان عضو کتابخانه را خواستار شد.

گفتنی است، کتاب «کاش تو را می دیدم» نوشته مژگان شیخی، یکی از ۷ عنوان کتاب معرفی شده در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است. این کتاب به همراه کتاب «مسافر هشتم» اثر دیگر مژگان شیخی، ویژه رده سنی نوجوان معرفی شده است.

بنابر اعلام دبیرخانه ملی جشنواره کتابخوانی رضوی، مهلت شرکت در هشتمین دوره این جشنواره تا دهم مردادماه سال جاری تمدید شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: