کد خبر: 36538
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 مرداد 1397 - 13:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های استان خوزستان تشکیل شد

منبع : لیزنا
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان اظهار داشت: پرداخت سهم نیم درصد شهرداری به حساب کتابخانه های عمومی سرمایه گذاری بلند مدت است.
دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های استان خوزستان تشکیل شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان با حضور علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان؛ منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان و اعضای انجمن استان در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

شهرداری ها سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند

در این جلسه، حسین زاده، تصریح کرد: با توجه به اینکه اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با طرح و برنامه های خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی پای کار آمده انتظار می رود سازمان هایی همچون شهرداری ها همکاری بیشتری کنند تا در آینده آثار و پیامدهای این حرکت مثبت را مشاهده کنیم. لذا شهرداری ها باید سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند. پرداخت این مبلغ از سوی شهرداری ها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری در حوزه کتابخوانی بصورت بلند مدت است. از این رو ضروری است شهرداری ها به ویژه شهرداری اهواز در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بر لزوم برگزاری جلسه ای از سوی اداره کل امور شهری و کتابخانه های عمومی با شهرداری های بزرگ استان تاکید کرد و ادامه داد: بهتر است این جلسه تا پایان شهریور برگزار شود و میزان بدهی هر شهرداری مشخص و نسبت به پرداخت آنها از سوی شهرداری ها اقدام و گزارش آن را در جلسه بعدی انجمن کتابخانه های عمومی استان ارائه شود.

 وی گفت: با پرداخت بدهی شهرداری ها، کتابخانه های عمومی می توانند گام بلندتری در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی بردارند.

 احداث کتابخانه در روستاهای بالای هزار نفر خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، از احداث کتابخانه در روستاهای بالای هزار نفر استان خبر داد و اظهار داشت: باید وضعیت روستاها و تعداد کتابخانه های مورد نیاز آنها و همچنین کتابخانه های شبستانی از سوی اداره کل امور روستایی بررسی شود و پس از ارائه گزارش می توانیم برنامه ریزی هایی برای وضعیت کتابخانه های روستایی داشته باشیم.

حسین زاده در خصوص ساماندهی کتابخانه های عمومی روستایی استان عنوان کرد: این امکان وجود دارد که بتوانیم تا پایان سال به شکلی برنامه ریزی کنیم که از اعتبارات آموزش دهیاری ها مبلغی را برای احداث کتابخانه های روستایی در سطح استان اختصاص دهیم که این مهم نیازمند همکاری و هم افزایی است.

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی اظهار داشت: با توجه به کمبود اعتبارات، توانستیم کلیه مشکلات سرمایشی و گرمایشی کتابخانه های عمومی استان را حل کنیم. برای ساماندهی و فعال کردن کتابخانه ها نیازمند منابع مالی هستیم و از آنجا که تنها منبع مالی کتابخانه ها نیم درصد شهرداری ها است، لازم است شهرداری ها نسبت به پرداخت این مبلغ اهتمام ورزند.

تحول در کتابخانه ها با همکاری شهرداری ها محقق می شود

در این جلسه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، بر لزوم پرداخت نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: با پرداخت این سهم از سوی شهرداری ها، تحولات بنیادی در کتابخانه ها ایجاد می شود.

محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فعالیت ۲۲۰ کتابخانه عمومی در سطح استان، گفت: کتابخانه ها در استان دارای مشکلات بسیاری هستند که با پرداخت نیم درصد شهرداری ها می توان این مشکلات را مرتفع کرد.

وی افزود: علیرغم تمام تعهداتی که صورت گرفته، شهرداری ها مکلف هستند که سهم خود را به کتابخانه ها پرداخت کنند ولی این کار به خوبی انجام نمی شود و این باعث شده کتابخانه ها دچار مشکل شوند. در صورت همکاری شهرداری ها تحولات بسیار بنیادی و اساسی در کتابخانه ها ایجاد خواهد شد.

اختصاص مبلغی از محل بودجه آموزش دهیاری ها به ترویج و توسعه کتابخوانی و احداث کتابخانه در روستاها

عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان، هم در این جلسه با بیان اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر معادل ۲۵ درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند، اذعان داشت: سهم نیم درصد کتابخانه ها یک دغدغه و مشکل همیشگی بوده که تاکنون هم حل نشده است.

وی از آمادگی اداره کل امور روستایی استانداری خوزستان جهت اختصاص مبلغی از محل بودجه آموزش دهیاری ها به ترویج و توسعه کتابخوانی و احداث کتابخانه در روستاهای با جمعیت بالای سه هزار نفر خبر داد و عنوان کرد: برای ساماندهی کتابخانه های عمومی روستایی استان و تقویت کتابخوانی در روستاها هم می توان از کتابخانه های سیار استفاده کرد.

مبلغین در امر ترویج کتاب به کتابخانه های عمومی کمک خواهند کرد

حجت الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، از فعالیت ۱۵۰ کتابخانه شبستانی در مناطق روستایی خبر داد و با بیان اینکه منابع این کتابخانه ها به صورت سالانه تأمین می شود، اظهار کرد: ما در مناطق روستایی مبلغانی داریم که مستقر هستند و حدود یکصد مرکز کتابخوانی توسط این مبلغان دایر کردیم. تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار جلد کتاب به این مراکز ارسال شده است.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، خاطر نشان کرد: آمادگی داریم این مراکز و کتابخانه ها را توسعه دهیم و هم با مشارکت بیشتر در تقویت محتوای کتاب ها و ساماندهی کتابخانه ها تلاش کنیم.

در این جلسه، یکی از گروه های مردم نهاد فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در مناطق حاشیه اهواز به ارائه گزارشی از فعالیت های خود پرداخت و از پشتیبانی و مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی برای مردم این منطقه تقدیر کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: