کد خبر: 37899
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 دی 1397 - 11:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی
 کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند در هفته سوم آذر ماه، برنامه های فرهنگی متنوعی اجرا کردند.
برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند

به گزارش لیزنا، کتابخانه های عمومی حضرت خدیجه کبری(س)، الغدیر و شهدای باقریه بیرجند برنامه هایی از قبیل نشست کتاب خوان، نشست قصه گویی، نشست شعر خوانی، کارگاه کاردستی، برنامه زنگ بازی و معرفی و بلندخوانی کتاب برگزار کردند.

 

 صد و هفتمین نشست کتاب خوان کتابخانه ای شهرستان بیرجند در کتابخانه حضرت خدیجه کبری(س)

در این نشست که همزمان با ولادت امام حسن عسکری علیه السلام  برگزار شد، شش نفر به معرفی کتاب پرداختند.

«امام حسن عسکری(ع)» نوشته حسین فتاحی/ ارائه توسط: امیرمحمد عرب، «قصه های قرآن» نوشته مجید ملامحمدی/ ارائه توسط: فاطمه دلاکه، «همیشه در محاصره» نوشته مهدی مراد حاصل/ ارائه توسط: مهدی دلاکه، «غروب خورشید در سامرا» نوشته محمد رضا بایرامی/ ارائه توسط: محمدعارف عرب زاده، «گربه کوچولوی سفید و جیرجیرک» نوشته جف ورینگ/ ارائه توسط: آرش عرب زاده و «زندگانی امام محمد تقی(ع)» نوشته منصور کریمیان/ ارائه توسط: عطیه شفیعی.

 

نمایشگاه تخصصی کتابهای آیت الله دستغیب در کتابخانه الغدیر

به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دستغیب، سومین شهید محراب، نمایشگاهی از کتابهای این شهید بزرگوار و با هدف معرفی و شناساندن شخصیت و سیره تربیتی و آثار وی در کتابخانه عمومی الغدیر برپا شد.

آیین زندگی، اخلاق اسلامی، استعاذه، امامت، تردید و توکل، تفکر، توحید، داستانهای شگفت، سیدالشهداء، صلاه الخاشعین، عدل، قلب سلیم، قلب قرآن: تفسیر سوره شریفه یس، مظالم، معاد، معراج، نبوت، معارفی از قرآن، گناهان کبیره و مهدی موعود(عج) از جمله کتابهای به نمایش در آمده در این نمایشگاه کتاب بود.

 

کلاس شعرخوانی در کتابخانه الغدیر

کتابخانه عمومی الغدیر با هدف آشنایی اعضا با نحوه صحیح شعر خواندن و همچنین تشویق به سرودن شعر، اقدام به برگزاری کلاس شعرخوانی کرد. طی این کلاس، ابتدا کتاب «رونویسی از بهار» نوشته افسانه شعبان نژاد معرفی و سپس هر کدام از اعضا شعری از این کدام را به صورت آهنگین خواندند.

 

کارگاه کاردستی در کتابخانه الغدیر

بخش تخصصی کودک کتابخانه الغدیر، با هدف پرورش حس خلاقیت و ابتکار در کودکان، اقدام به برگزاری کارگاه کاردستی نمود. طی این برنامه، اعضا به وسیله کاغذ رنگی، میوه هایی به شکل های گوناگون بریده و سپس با چسباندن آنها به هم، آویزهایی زیبا از میوه های مختلف درست کردند.

 

زنگ بازی در کتابخانه شهدای باقریه

زنگ بازی در کتابخانه عمومی شهدای باقریه نواخته شد. با توجه به این که درصد زیادی از اعضای این کتابخانه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، با مجهز شدن کتابخانه به تعدادی اسباب بازی، زنگ بازی در زمره برنامه های اجرایی در کتابخانه عمومی شهدای باقریه درآمد.

این طرح با هدف پر کردن اقات فراغت و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای اعضای کودک و نوجوان در روزهای آخر هفته برگزار می شود و طی آن با توجه به علایق و گروه سنی، اسباب بازی در اختیار کودکان قرار می گیرد. تجربیات جهانی، نشان می دهد که برای رشد ذهنی کودکان، استفاده صرف از کتاب کافی نیست و باید با مدد گرفتن از دیگر مواد آموزشی برای خلاق کردن ذهن کودکان تلاش کنیم.

 

 

نشست قصه گویی در کتابخانه شهدای باقریه

در «زنگ قصه»، کتابخانه عمومی شهدای باقریه میزبان جمعی از اعضای کودک بود، کتاب «داینای نگران» نوشته برایان موزس برای کودکان قصه گویی شد. در این نشست، ابتدا قصه کتاب «داینای نگران» توسط مسئول کتابخانه برای کودکان حاضر روایت شد و در ادامه از کودکان خواسته شد که نگرانی های خود را روی کاغذ آورده و آن را به دل جعبه سیاه نگرانی ها بسپارند و برای همیشه آن نگرانی ها را از خود دور کنند.

در این کتاب آمده است: «نایجل، دایناسور کوچولویی است که نگرانی های بزرگ دارد. او هر روز، نگران یک چیزی است. یک روز نگران است که به خوبی دوست هایش نتواند پرواز کند. نگران است که اگر پرواز کند، نتواند سالم به زمین بنشیند. آیا نایجل می تواند دست از نگرانی هایش بردارد؟» مجموعه ی«دایناسورها هم احساس دارند»، احساس های کودکان را بررسی می کند و به آن ها نشان می دهد که چطور با احساس های مشکل سازشان کنار بیایند. این خصوصیت ها ویژگی های طبیعی و ذاتی هر انسانی است؛ اما چیزی که اهمیت دارد، یادگیری راه هایی برای کنترل آن هاست؛ به طوری که به شخص و اطرافیانش ضربه نزند. این داستان ها به شیرینی و با زبانی کودکانه، درس های خوبی در این زمینه به کودکان می آموزد.

 

نشست معرفی و بلندخوانی «ماهک و غول سرزمین پارچه ها» در کتابخانه شهدای باقریه

کتاب «ماهک و غول سرزمین پارچه ها» نوشته اعظم سحانیان، در نشست بلندخوانی، به جمعی از کودکان و نوجوانان کتابخانه عمومی شهدای باقریه معرفی شد.

در بخشی از این کتاب که در ۱۳ فصل نوشته شده و در زمره آثار تخیلی، با فضایی شاد و تصاویری زنده است، می‌خوانیم:

«دختر بچه‌ای با ورود به سرزمین پارچه‌ها با ماجراهای عجیبی مواجه می‌شود، او باید به یاری موجودات فضایی پارچه‌ای، ملکه‌ی پارچه‌ها را از چنگ غول بدجنس، فراری دهد و در این راه ماجراهای زیادی پشت سر می‌گذارد».

در نشست های بلندخوانی، کتابخوانی به صورت چرخشی صورت می گیرد و هر یک از کودکان و نوجوانان، لذت کتابخوانی در جمع را تجربه می کنند.

 

کارگاه شعرخوانی «یک فنجان شعر» در کتابخانه شهدای باقریه

کتابخانه شهدای باقریه بیرجند، با حضور جمعی از اعضای فعال و علاقه مند به شعر و شعرخوانی، اقدام به برپایی کارگاهی با عنوان «یک فنجان شعر» نمود.

در این کارگاه، هر یک از حضار، به خواندن شعرهای منتخب خود از کتب شعر موجود در کتابخانه با مضامین مختلف و متنوع پرداختتند. از جمله این کتاب ها می توان «چیزی اینجا آغاز نمی شود»، «سرچشمه خورشید»، «بادام تلخ»، «حروف مقطعه»، «سنجاقک ها» را نام برد.

لازم به ذکر است که هدف از برگزاری این محفل شعرخوانی، ضمن ترویج مطالعه و توجه دادن به کتب شعر، ایجاد زمینه های علاقه در نوجوانان به شعر و شعرخوانی بود؛ چرا که شعر، مقوله ای است که با فرهنگ عمومی مردم آمیخته است و در فرهنگ ما ایرانیان، حرف اول و آخر را می زند.

 

قصه گویی کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند در دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان

کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند در دوازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی برنامه قصه گویی اجرا کردند.

دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان خراسان جنوبی از دوشنبه ۱۹ لغایت ۲۴ آذر ماه فعالیت خود را آغاز کرد. کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند با حضور در غرفه کودک برای کودکان، برنامه های قصه گویی و شعرخوانی برگزار کردند.

در این نمایشگاه، شیما هاشم نژاد، مریم قاسمی پور، ناهید اسماعیلی و الهام درستکار از کتابهای «آی قصه، قصه، قصه»، «قصه های شب چله»، «جناب قورباغه»، «جوجه خروس دیگه به دمش نگاه نکرد» برای کودکان قصه گویی کردند.

همچنین ناهید اسماعیلی، کتابدار بخش کودک کتابخانه الغدیر با برگزاری کارگاه شعرخوانی، شیوه صحیح خواندن شعر را به کودکان آموزش داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: