کد خبر: 38531
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 بهمن 1397 - 16:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین نقد و رونمایی کتاب‌های «عطر و ابریشم» و «ساعت به وقت باران» در البرز برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز
 اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با همکاری حوزه‌ هنری البرز، آیین نقد و رونمایی کتاب‌های «عطر و ابریشم» و «ساعت به وقت باران» را با حضور شاعران و جمعی از دوستداران کتابخوانی برگزار کرد.
آیین نقد و رونمایی کتاب‌های «عطر و ابریشم» و «ساعت به وقت باران» در البرز برگزار شد

به گزارش لیزنا، کتاب‌های «عطر و ابریشم» سروده‌ لیلا رسولی و «ساعت به وقت باران» سروده معصومه گلدوست با حضور احمدعلی هراتی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ مریم اسماعیلی‌فرد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز؛ اسماعیل آجرلو، رئیس حوزه هنری البرز؛ امیرکمالی، رئیس بسیج هنرمندان البرز؛ کاظم قاسمی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی؛ علی معدنی‌پور، معاون اداری مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز؛ حسین بهزادی‌فر، معاون فرهنگی حوزه هنری البرز؛ خسرو عباسی خودلان، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری البرز؛ شاعران و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر نقد و رونمایی شد.

در این مراسم لیلا رسولی و معصومه گلدوست بخش‌هایی از سروده‌های خویش را برای جمع حاضر قرائت کردند و سپس افسانه غیاثوند، شاعر و منتقد، به نقد و بررسی کتاب «عطر و ابریشم» و رحمان نوازنی از شاعران و اساتید حوزه شعر و منتقد، به نقد و بررسی کتاب «ساعت به وقت باران» پرداختند.

افسانه غیاثوند، شاعر و منتقد، در این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س) بیان داشت: لازمه ورود به شعر آیینی مطالعه و اشراف به محتوا است و این نوع شعر، به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با آموزه‌های دینی مردم دارد حساسیت و دقت ویژه‌ای را می طلبد. شاعر باید با درنگ و پشتوانه اطلاعات مذهبی مناسب به این حوزه وارد شود چراکه بسیاری از اشعار آیینی توسط ذاکرین و مداحان اهل بیت(ع) در مناسبت‌های مذهبی قرائت می شود و طیف وسیعی از مخاطبان را همراه دارد که البته این خود موهبتی است که نصیب یک شاعر آیینی می شود.

وی در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از اشعار کتاب «عطر و ابریشم» بیان داشت: شاعر این کتاب در سرودن شعر آیینی خوش درخشیده و در تصویرسازی و ترکیب مفاهیم موفق عمل کرده است به‌ ویژه در تصویرسازی بخش‌هایی از حضور حضرت زینب(س) در واقعه کربلا توانسته لحظات نابی را بیافریند.

این منتقد افزود: اشراف شاعر به شعر کلاسیک با توجه به اوزان استفاده شده در اشعار مشهود است و قدرت‌نمایی خوبی در استفاده از قافیه‌های دشوار داشته است اما در برخی موارد همین موضوع باعث تکلف شده و باید از استفاده بیش از حد آن حذر کرد.

در بخش دوم این مراسم، رحمان نوازنی از شاعران و اساتید حوزه شعر و منتقد، به نقد و بررسی کتاب «ساعت به وقت باران» پرداخت و اظهار داشت: شعر یک علم و حاصل اندیشه متعالی است و شاعر برای سرودن، ابتدا باید خود به شناختی در موضوع مورد نظر برسد تا بتواند یک محتوای هدفمند را خلق کند.

نوازنی با بیان اینکه شاعر نباید از نقد شدن هراسی داشته باشد، افزود: نقد علاوه بر ایجاد فرصت تعالی و ارتقای کیفیت آثار بعدی، شاعر را با کاستی‌ها و نقاط دیده نشده در سروده‌ها مواجهه کرده، با جداکردن از کلیشه‌ها و درگیری‌های ذهنی، نگرشی جدید به او عطا می‌کند. برای دستیابی به این مرحله از نقد شعر باید از ساخت، فرم و تکنیک شعر یک گام فراتر گذاشت و آن را از منظرهای گوناگون فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی و... مورد نقد و بررسی قرار داد.

این منتقد ادبی با تاکید بر اهمیت و جایگاه ترکیبات عینی و ذهنی در شعر بیان داشت: باید به دنبال ساخت مفاهیم جدید و عبور از کلیشه‌ها باشیم و با گشودن دریچه‌های جدید، آمیختگی تازه‌ای از تصویر و توصیف ایجاد کنیم. کتاب «ساعت به وقت بارانی» سرشار از ترکیبات عینی و ذهنی است که گاهی نیز دستخوش کلیشه‌ و تکرار شده اما در پاره‌ای از موارد توانسته کلمه جدید و دلنشین نیز ایجاد کند

در ادامه مراسم نیز حجت الاسلام حمیدی، مدیر انجمن ادبی دلشدگان با ارائه نقطه نظرات خود پیرامون نقد دو اثر فوق بیان داشت: باید از حضور فعّال بانوان انقلابی در عرصه‌های مختلف فرهنگی کشور حمایت کنیم چراکه این گروه یکی از اصلی ترین حلقه‌های انتقال فرهنگ، ادب و هنر به نسل‌های بعد و آینده‌ساز هستند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: