کد خبر: 38631
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 بهمن 1397 - 15:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رونمایی کتاب «از قلعه تا مجنون» در ورامین استان تهران

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
 جلسه نقد و رونمایی «از قلعه تا مجنون» نوشته مهرداد مجتهدی در کتابخانه علامه قطب الدین رازی ورامین برگزار شد.
رونمایی کتاب «از قلعه تا مجنون» در ورامین استان تهران

به گزارش لیزنا؛ نشست نقد ورونمایی کتاب از "قلعه تا مجنون" نوشته مهرداد مجتهدی همزمان با ایام دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کتابخانه علامه قطب الدین رازی ورامین برگزار شد.

این نشست با حضور مهرداد مجتهدی؛ نویسنده اثر، فاطمه سوریان؛ منتقد، محمدرضا کریمی؛ رئیس اداره کتابخانه های عمومی ورامین،  علی داود جاوید؛ کارشناس، کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان و همچنین جمعی از اعضای علاقه مند و فرهیخته کتابخانه  برگزار شد.

 در ابتدای جلسه داودی جاوید ضمن گرامی­داشت ایام دهه فجر توضیحاتی راجع به نویسنده و کتاب ارائه دادند . در ادامه مهرداد مجتهدی نویسنده و شاعر اهل ورامین راجع به کتاب از« قلعه تا مجنون: مقایسه اسنادی و تاریخی غزوه خیبر و عملیات خیبر» گفت این کتاب حاصل پژوهش و تحقیق پایان نامه دکترای ایشان در رشته زبان و ادبیات فارسی می باشد که در نگارش آن چهار اصل را مد نظر داشتند: تأثیرگذاری امامت از بعد ادبیات آئینی، دل­نوشته­ها و وصیتهای شهدا،  ادبیات مقاومت، ادبیات تاریخی و غزوه خیبر. مجتهدی گفت: دفاع مقدس برگرفته از مضامین عاشورا و صدر اسلام است. دفاع در جنگ تحمیلی را می­توان با دفاع در صدر اسلام مقایسه کرد و محتوای هر دو همان تقابل حق و باطل است.

فاطمه سوریان منتقد جلسه در ادامه به محتوای کتاب اشاره کردند که در پنج فصل نوشته شده فصل اول معرفی غزوه خیبر، که در این فصل به خوبی به نقش قوم یهود در این غزوه اشاره شده، فصل دوم راجع به عملیات خیبر است و هفت سردار خیبر در این فصل معرفی شده است، فصل سوم مقایسه غزوه خیبر با عملیات خیبر است. فصل چهارم معرفی شهدای ورامین در عملیات خیبر است و فصل پنجم بطور مختصر به عکسهایی از شهدا اختصاص دارد. سوریان در ادامه گفت : پرداختن به زندگینامه و وصیتنامه شهدا درکتابی جداگانه باعث بهتر پرداختن به این موضوع می­شد و اگر بصورت کتابی جدا نگاشته می­شد بیشتر مفید واقع می­گشت.

در ادامه ی جلسه حاضرین به ارائه نظر خود راجع به کتاب پرادختند. لیلا فاطمی کلش کتابدار کتابخانه ولیعصر(عج) راجع به کتاب گفت :این کتاب نگاه تاریخی دارد و نمی توان آن را بعنوان کتابی در حوزه ادبیات فارسی به شمار آورد اما می توان عملیات خیبر جنگ تحمیلی را با غزوه خیبر صدر اسلام مقایسه کرد زیرا هر دو به دین مبین اسلام و اعتقادات و دینداری جامعه مربوط می شود.

مهسا ورمزیاری از اعضای فعال کتابخانه در جلسه گفت: بحث جنگ و دفاع از وطن  موضوعی است که جامعه ما در دوره جنگ تحمیلی آن را قبول کردند و با جان و دل به دفاع از وطن پرداختند ما باید جوانان و فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که با هر سطحی از دین و دینداری به دفاع از وطن خود ایمان داشته باشند.

در پایان جلسه حاضرین و مدعوین در آئین رونمایی و جشن امضای کتاب شرکت نمودند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: