کد خبر: 24907
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 مرداد 1395 - 21:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کتابداران بخش‌ نابینایان کتابخانه ها؛ عاملی مهم در راه‌اندازی سامانه نابینایان

منبع : لیزنا
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از اشتیاق و پیگیری کتابداران بخش های نابینایان کتابخانه های عمومی کشور، به عنوان انگیزه اصلی و عاملی محرک در راه‌اندازی سامانه وی‍ژه نابینایان با سرعت و همت بیشتر یاد کرد.
کتابداران بخش‌ نابینایان کتابخانه ها؛ عاملی مهم در راه‌اندازی سامانه نابینایان

به گزارش لیزنا، آیین رونمایی از نسخه آزمایشی وب‌سایت نابینایان و کم بینایان نهاد،‌ صبح امروز (12 مرداد ماه) با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد، دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری مشاور دبیرکل نهاد، محمد اله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، دکتر امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، دکتر علی صابری عضو شورای شهر تهران، محمدهادی ناصری‌طاهری مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل نهاد و لیلی هاشمی مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن جلسات کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

 

در این مراسم علیرضا مختارپور، ‌دبیرکل نهاد  کتابخانه های عمومی کشور، با اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت روز عصای سفید در مهر ماه 1394 و وعده تولید و توزیع کتب بریل و راه اندازی وب‌سایت ویژه نابینایان، اظهار داشت: بیشترین شادی من از اینست که وعده ای به تحقق رسیده است؛ بنا به نیاز جامعه ما،‌ به ویژه در حوزه فرهنگ، مسئولین در دستگاه های مختلف با نیت تحقق، وعده های زیادی می دهند، که البته ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم؛ اما گاهی مشکلات اجرایی، مالی، برنامه ریزی و نیروی انسانی مانع از تحقق آنها می شود؛ امروز خرسندم که طی کمتر از یک سال،‌ در این زمینه گامی رو به جلو،‌ برداشته شد؛ این فعالیت تنها مربوط به دوره جدید نهاد نیست و تمامی اقدامات اعم از تولید و گویا سازی منابع و نیز تولید نرم افزار مدیریت کتابخانه ای سامان در دوره های پیشین آغاز و در این دوره به ثمر نشست؛ ان‌شاءالله خداوند به تمامی کسانی که در طی این مسیر نقشی داشته اند، اجر دهد.

 

اشتیاق و پیگیری کتابداران عاملی محرک در راه اندازی سامانه وی‍ژه نابینایان

وی از اشتیاق و پیگیری کتابداران بخش های نابینای کتابخانه های کشور، به عنوان عاملی محرک در طی مسیر راه اندازی سامانه وی‍ژه نابینایان با سرعت و همت بیشتر یاد کرد.

مختارپور با تقدیر از تمامی همکاران در اداره کل فناوری اطلاعات و امور کتابخانه ها برای طراحی و پیاده سازی این سامانه، بر ضرورت بررسی و ارزیابی آن توسط کارشناسان، کاربران، کتابداران در دوره استفاده آزمایشی، به منظور بهینه سازی این سامانه تأکید کرد.  همچنین ابراز داشت: بنیاد رودکی، ریحان و سازمان بهزیستی تلاش‌های خوبی برای راه‌اندازی و تولید این سامانه داشته و همگی این افتخار نصیبشان شده در کنار همت بلندبالای مردم نابینا و کم‌بینای جامعه بتوانند خدمت نوینی به این قشر ارائه دهند و باید از همه این عزیزان تشکر کرد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به قابلیت نرم افزار سامان در ارائه گزارش های دقیق از میزان امانت کتاب به تفکیک کتابخانه ها، تصریح کرد: انتشار کتاب تنها هدفی میان مدت و مرحله ای در چرخه تولید کتاب محسوب می شود؛ هدف غایی از تولید و انتشار کتاب و نیز وجود کتابخانه ها، استفاده از متون و منابع به منظور ارتقاء سطح کیفی زندگی فردی و اجتماعی است. در کشور ما سالانه تعداد قابل توجهی کتاب منتشر می شود؛‌ سال گذشته حدود 80 هزار عنوان کتاب وارد بازار نشر شد؛ اما لزوما تمامی این آثار با اقبال عمومی مواجه نمی شود.

 

خریداری کتاب از ناشر و توزیع  در کتابخانه ها، پایان کار نیست؛ میزان خوانده شدن یک اثر حائز اهمیت است

وی با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی مدیرکل منابع نهاد پیرامون 100 عنوان کتاب پرمخاطب سال 1394، بیان کرد: شبکه سامان با ارائه اطلاعاتی از نحوه استفاده از منابع، میزان امانت یک کتاب را نشان می دهد؛ در سال جاری نهاد به کمک شبکه سامان، این اطلاعات را به ناشران عرضه خواهد کرد؛ به این ترتیب ناشرانی که آثار آنان در سال 94 از سوی نهاد خریداری شد، از نحوه استفاده از کتاب هایشان در جامعه، آگاه خواهند شد؛ با دسترسی به آمار میزان استفاده از یک کتاب،‌ امکان بررسی علل اقبال یا عدم اقبال یک اثر در جامه فراهم می شود. بنابراین صرف اینکه ناشر کتابی تولید و وزارت ارشاد، امور مساجد، نهاد، شهرداری و ... آن را خریداری و در کتابخانه ها توزیع کنند، پایان کار نیست؛ میزان خوانده شدن یک اثر حائز اهمیت است، که نرم افزار سامان به این موضوع کمک خواهد کرد.

 

وی در پایان ضمن تقدیر مجدد از همکاران بخش های نابینایان در کتابخانه های سراسر کشور، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که با اشتیاق و انتظار خود، فرصت خدمت را برای بنده و همکارانم ایجاد کرده اید؛ راه اندازی وب‌سایت ویژه نابینایان و کم بینایان گامی به پیش بود؛ امید است باقی مطالبات همکاران نیز در آینده ای نزدیک محقق شود.

 

گفتنی است نسخه آزمایشی وب‌سایت تخصصی کم‌بینایان و نابینایان نهاد به نشانی sepid.samanpl.ir به همت معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی و معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه شده است.

خوزستان
|
Iran
|
1395/05/13 - 11:26
2
3
با سلام .قابل توجه دوستانی که درآزمون اخیر ذخیره شده اند اینها به هیچ عنوان نگران نباشند چراکه پرونده گزینشی آنها در ادارات ارشاد استان مربوطه موجود است و با پیگیری که حقیرانجام دادم جناب مختار پور عزیز سر قولشان هستند ودر صورت افتتاح یا اعلام نیاز توسط مدیران شهرستان و تایید مدیر کل از افراد ذخیره دعوت به کار خواهد شد.باز هم ممنونیم جناب مختار پور که مایی که زحمت کشیدیم و ذخیره ازمون شدیم زحمتمان به حدرنرفت.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: