کد خبر: 25760
تاریخ انتشار: شنبه, 15 آبان 1395 - 23:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

 لزوم مشارکت متخصصان علم اطلاعات در برنامه‌های بخش فرهنگ «برنامه ششم توسعه»

منبع : لیزنا
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی: متخصصان و اساتید رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در بندهای پیشنهادی برنامه‌های بخش فرهنگ برنامه ششم توسعه مشارکت کنند.
 لزوم مشارکت متخصصان علم اطلاعات در برنامه‌های بخش فرهنگ «برنامه ششم توسعه»

به گزارش لیزنا، دومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ۱۵ آبان ۱۳۹۵ با حضور مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک) و جمعی از اساتید و دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی برگزار شد.

 

در مراسم افتتاحیه دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات که در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به تبيين برنامه‌های این نهاد پرداخت.

مختارپور در سخنرانی خود در مورد «نهاد کتابخانه‌های عمومی» و «مکتب» مطالبی را عنوان کرد.

وی در مورد برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: اولین نکته در دوره جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یکی از اصول حرکت و برنامه‌ریزی، استفاده از نظر متخصصان و اساتید این رشته بود. در این راستا تاكنون دو همایش و نشست هم‌اندیشی با اساتید این رشته برگزار شد؛ روز دوشنبه (۱۷ آبان) نيز سومین نشست هم‌اندیشی با اساتید این رشته برگزار خواهد شد که طي آن از نظرات اساتید بهره‌مند خواهيم شد.

مختارپور ادامه داد: نکته دوم توجه به مفاهیم پژوهشی در فصلنامه پژوهشی، فعالیت‌های ترویجی و نيز در برنامه‌های نهاد است. سومین نکته قابل‌توجه اينست كه در دوره جدید براي نخستين بار، در آزمون استخدامي نهاد، که سال گذشته برگزار شد، صرفاً از میان دانش‌آموختگان کتابداری نیرو جذب نهاد شد. پیش‌ازاین براي كتابداري در نهاد، رشته‌های مختلف جذب می‌شدند و این امر اجحافی به متخصصان و محصلان این رشته بود؛ آنان که از جذب در تخصصی‌ترین نهاد اختصاصی خودشان هم محروم بودند. حرکت به سمت انتصاب مدیران از سطوح مختلف نهاد از میان متخصصان این رشته هم شتاب بیشتری گرفته است. امروز چند تن از مدیران کل استاني نهاد فارغ‌التحصیل این رشته هستند؛ بعلاوه در سطوح مختلف معاونین در ادارات مختلف استاني نيز همین اتفاق افتاده است. 

ایشان در مورد فعالیت‌های آموزشی نهاد کتابخانه‌ها گفت: برای آگاهی بیشتر، توانایی بیشتر و مهارت‌یابی بیشتر برنامه‌هایی مثل مدرسه خواندن و برنامه مشاوره کتابدار برگزار شده است؛ در این دوره‌ها و در این برنامه‌ها عموماً از اساتید همین رشته که امروز در این جمع حضور دارند، استفاده شده است؛ آنان كه از طريق آموزش ضمن خدمت به كتابداران ما ياري رساندند.

 

دبيركل نهاد کتابخانه‌های عمومي كشور ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰۰ کتابدار از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری كتابداري در نهاد مشغول به كار هستند؛ كه سالانه در آزمون‌های مختلف تحصیلات تکمیلی  تعداد قابل توجهی از این دوستان توانایی‌ها و شایستگی‌های خود را نشان می‌دهند. این امر حاكي از آنست كه الحمدالله توجه به این رشته، متخصصان آن و پژوهش‌های این حوزه علمي در نهاد، قوت و نیروی تازه‌ای گرفته است.

وی ادامه داد: در مورد بررسی نسبت میان دروس دانشگاهی،  آنچه دانشجویان این رشته فرا می‌گیرند و آنچه در کتابخانه عمومی با آن روبه‌رو می‌شوند، مطالب مختلفی وجود دارد؛ بررسي و تبيين اين موارد موضوع نشست آینده ما (دوشنبه ۱۷ آبان) با بعضی از اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی اين موارد خواهد بود. 

مختارپور اضافه كرد: در سال گذشته آزمون استخدامی  ۹۴ توسط سازمان سنجش برگزار شد و فقط از منابع مخصوص همین رشته كه از سوي اساتيد مشخص شد، استفاده شد. نتایجی که در آزمون به دست آمد نتایج خوبی نبود؛ از اين نظر كه تعداد کسانی که بالاتر از ۵۰ در صد سؤالات را جواب دادند بسیار معدود و محدود بود. تحلیل و گزارش این آزمون را همکاران من در سومين نشست با اساتيد اين رشته ارائه خواهند داد.  

 

متخصصان رشته در برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کمک کنند

مختارپور ادامه داد: ما دست یاری و مساعدت دراز می‌کنیم که متخصصان این رشته در برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی و در دیگر برنامه‌هایی که در بخش مکتب عرض خواهم کرد، به ما کمک کنند. اگر اساتید به تمام نهادهایی که به‌هرحال با این موضوع سر و کار دارند کمک کنند، امید اینکه این رشته، این مهارت، این تخصص، بتواند ارزش واقعی خود را در جامعه نزد بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، برنامه‌ریزی‌ها و مطالب مختلف به عرصه ظهور برساند قطعاً آینده روشنی خواهد داشت. اگر این همکاری نباشد ممکن است فعالیت‌هایی با حسن نیت صورت بگیرد اما به نتیجه واقعی خود نخواهد رسید.

 

حذف پست کتابدار از مدارس از آسیب‌های مهم امروز در کشور است

وي تصريح كرد: یکی از آسیب‌های مهمی که ما امروز در کشور داریم این است که مدارس ما که بیشترین نقش را در توجه به کتابخانه و عضویت در کتابخانه دارند، اصلاً پست کتابدار را از سازمان نیروی انسانی خود حذف کرده‌اند؛ که اگر توجه می‌کردند و از فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده می‌کردند، هم در جذب این نیروها و هم در توجه به دانش و تخصص این رشته در همه این مراکز، اتفاق مهمي می‌افتاد. هم‌اندیشی هم‌فکری و همکاری کتابخانه‌های کشور برکات بسیار زیادی دارد.

مختارپور در ادامه صحبت‌هایش گفت: سال گذشته قرار بود برنامه ششم توسعه به تصویب برسد که البته به تصویب نرسید و برنامه پنجم یک سال تمدید شد. ولی این روزها برنامه ششم موضوع فعالیت دولت و مجلس محترم است.

 

متخصصان در بندهای پیشنهادی بخش فرهنگ برنامه ششم توسعه مشارکت کنند

دبيركل نهاد کتابخانه‌های عمومي كشور بيان كرد: ما برای بخش فرهنگ و در بخش فرهنگ برای کتابخوانی، کتابخانه‌ها و کتاب جلساتی را برگزار کردیم که بعضی از عزیزان این جلسه از جمله آقای دکتر رضایی شریف‌آبادی در جلسه تشریف داشتند و رسیدیم به ۱۱ بند پیشنهادی که در بخش فرهنگ برنامه ششم توسعه مدنظر قرار بگیرد. متأسفانه در هیچ‌کدام از مراکز دولتی و مجلس در سال گذشته پیشنهادات مورد توجه قرار نگرفت. امسال مجدداً برنامه ششم در دستور کار است، كه مجدداً هم منتشر کردیم هم به مجلس فرستادیم. این پیشنهادات ۱۱ بند شامل توجه آموزش و پرورش به کتابخانه‌ها و کتابداری، توجه ویژه صدا و سیما به مسئله کتابخوانی، تأسیس کتابخانه در سازمان‌ها و ارگان‌هایی ‌که بیش از هزار نفر نیروی انسانی در آن‌ها مشغول بکار هستند و بندهای دیگر می‌شود.

 

وي ادامه داد: سال گذشته برنامه ششم  توسعه به تصویب نرسید و امسال مجدداً تلاش می‌کنیم و  استدعا داریم از همه متخصصان و اساتید که این بندها را ببینند و در هر بندی از این بندها یا هر بند دیگری که به نظر آنان می‌رسد کمک کنند. ما باید مشارکت فعال داشته باشیم. اگر مشارکت فعال داشته باشیم، چنانچه دستگاه‌های قانون‌گذار و تصمیم گیر توجه نکردند، مشخص می‌شود که در برابر یک مطالبه علنی، منطقی، مبتنی بر تخصص و دانش مقاومت کردند؛ اما گاهی اوقات بعضی از دستگاه‌های تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری به ما می‌گویند ما اصلاً خبر نداشتیم، ما اصلاً نمی‌دانستیم ما اصلاً متوجه نبودیم. در این نوع فعالیت‌ها، هم‌افزایی، ارتباط هماهنگ، استفاده از ظرفیت‌ها و اطلاعات موجود، همکاری در جهت یکسان‌سازی استانداردها، معیارها و همکاری و هم‌افزایی میان کتابخانه‌های کشور از اهداف بسیار مهمی است که در مکتب امروز موردتوجه است.

 

 وی در پایان سخنرانی خود، از برگزارکنندگان کنگره تشکر کرد.

كتابدار
|
Iran
|
1395/08/16 - 22:12
0
0
آقاي مختارپور من به عنوان يك كتابدار كتابخانه عمومي از شما دبيركل زحمتكش بخاطر سخنراني و حضور در كنگره تشكر ميكنم. اينكه متخصصان رشته در برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کمک کنند خوب است اما چرا از متخصصان داخل نهاد كمك نميگيريد شما مي دانيد چند نفر از كاركنان شما الان دكتراي كتابداري دارند و يا دانشجوي دكتري كتابداري هستند، چرا از اينها استفاده نمي كنيد. به والله قسم اينها با دل و جان حاضرند به برنامه هاي نهاد كمك كنند اما كسي اينها را نمي بيند. حتي شما حاضر نشديد تا الان يكبار با اينها نشست بزاريد و يا اينها را در نشست اساتيد دعوت كنيد. آب در كوزه و ما گرد جهان ميگرديم.
کرمان
|
iran
|
1395/08/16 - 09:21
2
0
جناب مختار پور خسته نباشید . مگر ذخیره های ازمون چند نفرند که در کتابخانه های روستایی از انها استفاده نمی کنید بخدا قسم این افراد رد شدنشان تنها با یک یا دو سوال از افراد اصلی بود و از لحاظ علمی چیزی از افراد اصلی کم نداشتند .
خوزستان
|
iran
|
1395/08/16 - 09:16
2
1
سلام جناب مختار پور شما که زحمت کشیدید ودر صحبت های خود هم گفتید که فقط در جذب نیرو به رشته کتابداری بها میدهید چرا قانون جذب کتابداران روستایی را تغییر نمیدهید ؟؟؟؟؟؟ اصلا میدانید چه خبر است در جذب این نیرو ها؟؟؟؟ دهیار هر ناحیه با ریشخند به تشکیلات نهاد فوق دیپلم هر رشته ای را جذب ا
کتابخانه میکنند جز کتابداری. جناب مختار پور این یک نقص بزرگ و افتی است برای مدیریت خوب حضرتعالی خواهش میکنیم اصلاح بفرمائید که فقط کتابدار جذب کتابخانه روستایی شود مگر کتابخانه روستایی چه فرقی با دیگر کتابخانه ها دارد که هر کسی تصدی آن را بر عهده بگیرد ؟ آیا اصلاح این قانون اینقدر سخت است ؟
M-ESF
|
Iran
|
1395/08/16 - 09:11
0
3
درود بر دبیرکل محترم
اگر در هر سازمان از نظرات متخصصان و دلسوزان آن رشته استفاده بشود به زودتر پیشرفت و به اهداف نزدیک میشویم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: