کد خبر: 31924
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 آذر 1396 - 15:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«آینده نشر کاغذی» داوری شد + عکس

منبع : لیزنا
مراسم داوری آثار ارسالی به مسابقه طراحی و کاریکاتور «آینده نشر کاغذی» امروز (سه شنبه، ۷ آذرماه) برگزار شد.
«آینده نشر کاغذی» داوری شد + عکس

به‌ گزارش خبرنگار لیزنا،  نشست داوری آثار نخستین دوره مسابقه «آینده نشر کاغذی» امروز سه‌شنبه، 7 آذرماه با حضور جواد مجابی، کامبیز درمبخش، مسعود مهرابی، قباد شیوا، ساعد مشکی، فیروزه مظفری، علی دهباشی، مجید قاسمی و فاطمه محمدی در دفتر نشر ققنوس برگزار شد.

نشر کاغذی در مقابل نشر الکترونیک قرار ندارد

در ابتدای نشست جواد مجابی، شاعر، نویسنده، منتقد ادبی با اشاره به جایگاه نشر الکترونیک تاکید کرد: نشر الکترونیک مقابل نشر کاغذی نیست بلکه این دو نوع نشر کنار هم قرار دارند. نشر الکترونیک نتوانسته است آسیب جدی به نشر کاغذی وارد نماید.

او در مورد داوری آثار رسیده به مسابقه «آینده نشر کاغذی»  اظهار داشت: بررسی آثار براساس عقیده داوران به پیش برود بهتر است. باید سرنوشت کتاب را در این داوری در اولویت قرار دهیم.

 مجابی آثار رسیده به این دوره از مسابقه را در مقایسه با ظرفیت کاریکاتور ایران پایین توصیف کرد و با اشاره به جایگاه جهانی نشر الکترونیک گفت:  معیار داوری باید بر این اساس صورت گیرد که نشر کاغذی در مقابل نشر الکترونیک قرار ندارد بلکه واقعیت جهانی نیز تاکید می‌کند که این دو در کنار یکدیگر هستند. کتاب‌های الکترونیک نقش قابل‌توجه در افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب دارند و نشر الکترونیک موجب شده است که جریان توزیع کتاب تقویت شود.

به اعتقاد وی اگر نشر کاغذی و نشر الکترونیک در برابر هم قرار گیرد مانند این است که بگوییم شعر نو بهتر است یا شعر کهن؟

80درصد آثار ارسالی به جشنواره کپی هستند

قباد شیوا، طراح و گرافیست با بیان اینکه عقیده را چطور می‌توان داوری کرد؟ گفت:  در بحث داوری این مسابقه عقیده دخالت دارد و اعمال سلیقه فقط به معیارهای گرافیکی مربوط می‌شود.

او گفت: وقتی از کتاب صحبت می‌کنیم منظور ویژگی‌های فیزیکی است بنابراین نباید بگوییم کتاب الکترونیک بلکه باید از مطلب الکترونیک صحبت کنیم.

 مسعود مهرابی، روزنامه‌نگار، نویسنده و کاریکاتوریست به مقایسه وضعیت کاریکاتور در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و بیان کرد: با مقایسه کاریکاتور در  قبل و بد از انقلاب اسلامی ایران به این نتیجه می‌رسیم که این هنر طی سه ‌دهه گذشته جهش قابل توجهی داشته است. قبل از انقلاب کاریکاتوریست‌ها حدود 20 تا 22 نفر بودند ولی در حال حاضر نزدیک به 140 اثر به مسابقه «آینده نشر کاغذی» ارسال شده است.

او در پایان از این که نزدیک به 80درصد آثار ارسالی به جشنواره کپی هستند انتقاد کرد.

نشر الکترونیک باعث افزایش دامنه مخاطبان کتاب شده است

مجید قاسمی، مدیر پروژه فیدیبو به افزایش سرانه خرید کتاب بعد از ظهور نشر الکترونیک اشاره کرد. به گفته وی در ایالات متحده امریکا بعد از تولید کتاب‌های الکترونیک سرانه خرید کتاب افزایش پیدا کرده است. بر اساس مطالعات انجام شده، بعد از ارایه کتاب‌های الکترونیک به بازار نشر آمریکا سه دسته مخاطب ایجاد شده اند؛ افرادی که قبل از تولید این نوع کتاب‌ها اهل مطالعه نبودند، افرادی که به دلیل گستره جغرافیایی دسترسی به کتاب نداشتند و افرادی که علاوه بر کتاب کاغذی کتاب الکترونیک نیز خریداری می‌ کنند.

 او تاکید کرد: نتایج این مطالعات نشان می دهد که بین نشر الکترونیک و نشر کاغذی رقابت وجود ندارد بلکه نشر الکترونیک باعث افزایش دامنه مخاطبان کتاب گشته است.

 قاسمی ایده انتشارات ققنوس در برگزاری مسابقه «آینده نشر کاغذی» را  نوآورانه دانست و گفت:  مسابقه «آینده نشر کاغذی» موجب شده تا بحث رقابت نشر الکترونیک و  نشر کاغذی به شکل تازه‌ای مطرح شود.

فاطمه محمدی، مدیر نشر کتاب گویا  این اعتقاد را دارد که بررسی آثار ارسالی به مسابقه «آینده نشر کاغذی» نشان می دهد که شرکت‌ کنندگان نسبت به نشر الکترونیک رویکردی منفی دارند.

او دلیل این رویکرد را برگزاری این مسابقه توسط نشر ققنوس به‌عنوان یک فعال در حوزه نشر کاغذی دانست و تاکید کرد که اگر این مسابقه از سوی مجموعه فیدیبو برگزار می‌شد رویکرد مخاطبان متفاوت بود.

در ادامه آثار ارسالی به این مسابقه از سوی داوران مورد بررسی و داوری قزار گرفت.

گفتنی است مسابقه طراحی و کاریکاتور «آینده نشر کاغذی» به مناسبت آغاز چهلمین سال تاسیس انتشارات ققنوس با همکاری خانه کتاب برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: