کد خبر: 38638
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 بهمن 1397 - 15:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

کتابخانه عمومی باباطاهر تهران بازگشایی شد +عکس

منبع : لیزنا
کتابخانه عمومی باباطاهر شهر تهران امروز (چهارشنبه، 17 بهمن ماه) با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بازگشایی شد.
کتابخانه عمومی باباطاهر تهران بازگشایی شد +عکس

به گزارش خبرنگار لیزنا، ساختمان قدیمی کتابخانه باباطاهر واقع در منطقه ۱۳ شهر تهران (بوستان دانش آموز) توسط شهرداری منطقه در سال 1394 با هدف بازسازی تخریب شد اما بودجه کافی برای بازسازی به کتابخانه اختصاص نیافت. سال بعد نهاد کتابخانه‌های عمومی این کتابخانه را از شهرداری تحویل گرفت.

امروز ساختمان جدید کتابخانه باباطاهر تهران پس از بازسازی توسط نهاد کتابخانه ها و افزایش فضای آن از ۴۶۵ به 1هزار متر مربع، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ مدیران و مسئولان نهاد کتابخانه ها و مسئولان استانی، کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی بازگشایی شد.

 

علیرضا مختارپوردبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ابتدای سخنان خود با اشاره به بازگشایی چهار کتابخانه در روستاهای قشم و افتتاح کتابخانه عمومی مرکز مشهد، از تا افتتاح و بازگشایی 40 کتابخانه دیگر تا پایان امسال در مناطق و استان های مختلف ایران خبر داد.

 

او افزود: این افتتاح ها، بازگشایی ها و استقبال ها از جمله مواردی است که بعضی تحلیل ها را در کشورمان نشان می دهد. این خطا های تحلیلی در زمینه های مختلف دینی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد و از سوی دشمنان خارجی و برخی عوامل داخلی مطرح می شود. در آستانه دهه فجر تحلیل های آنها مبنی بر اینکه امسال جوانان به دلیل مشکلات موجود و آسیب های اجتماعی در ۲۲ بهمن حضور نخواهند یافت، ارائه می‌شود. اما باز شاهد حضور جوانان دردهه فجر هستیم و می بینیم که در تحلیل های شان دچار خطا شدند.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز به محض این که شاهد حضور رسانه های مختلف و توسعه فناوری می شویم این تحقیق ارائه می‌شود که دیگر مردم کتاب نخواهند خواند و یا کتاب الکترونیکی می خوانند. اما شاهد هستیم که برای مثال یک روز پس از افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد مردم برای ثبت نام و عضویت ازدحام می‌کنند. هیچ روزی نیست که نامه هایی از ائمه جمعه، مسئولان کتابخانه های عمومی، استانداری ها و حتی معلمان به من نرسد که در آن درخواست می شود کتابخانه هایی را در مناطق مختلف ایجاد کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گفت: این سخن که عصر کتابخانه به پایان رسیده، غلط است و خوشا به حال مسئولین کتابخانه های عمومی و تمام کسانی که در دام این خطاهای تحلیلی نیفتاده اند.

 

مختارپور گفت: در حال حاضر رسانه به چهار نهاد ملی و سنتی دیگر یعنی خانواده مدرسه، مسجد و کتابخانه اضافه شده است و این نهادها یک پنج ضلعی ایجاد کردند. اگر نهادها با هم هماهنگ شوند _نه به معنی تکرار بلکه به این معنی که اگر در مسجد به کودکان یاد می دهند دروغ نگویند آنان از خانواده ها و رسانه ها هم دروغ نشوند و صداقت را بیاموزند_ مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی حل خواهد شد. اگر این نهاد ها دست به دست هم دهند خواهیم دید مشکلات و نواقصی که اصولا در هر جامعه‌ای وجود دارد ولی به دلیل تحریم ها و تهدید ها در کشور ما بیشتر است، حل می‌شوند.

به اعتقاد او معاونین نهاد و مسئولینی که در شهرهای مختلف وجود دارند و اغلب نیز جوان است دچار این خطاهای تحلیلی نشده‌اند؛ در غیر این صورت خواستار گسترش و توسعه کتابخانه های خود نبودند. مختارپور در این مورد بیان کرد: در فروردین سال ۹۶ در شیراز10 کتابخانه افتتاح شد که 9 باب آن در حاشیه شهر قرار داشت. در روز افتتاح کودکان به همراه مادران خود نزدیک  2ساعت منتظر افتتاح کتابخانه مانده بودند. در حال حاض رنیز برای مثال کتابخانه یار مهربان یکی ازفعال ترین کتابخانه های شیراز است.

وی در ادامه از شگفتی جان ریچاردز، رییس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا در بازدید از کتابخانه های شیراز، مشهد و تهران گفت. وی به عنوان شخصی با سابقه طولانی در امرکتابخانه ها کودکان شیرازی را به دلیل داشتن کتابخانه ای زیبا خوشبخت ترین کودکان و کتابداران ایران را وظیفه شناس، متخصص و دلسوز توصیف کرده بود. همچنین از اینکه کتابخانه های ایران صبح زود آغاز به خدمت رسانی می کنند شگفت زده شده بود.

مختارپور اظهار امیدواری کرد که این مسیر با کمک همه مسئولین نظام و کتابداران ادامه یابد. وی گفت: امسال قرار بود تا 100کتابخانه افتتاح و بازگشایی کنیم. 50 کتابخانه افتتاح یا بازگشایی شد و 40 باب آن نیز تا آخر سال خدمات رسانی خود را آغاز می کنند. در حال حاضر کار ساخت کتابخانه ها پایان یافته و تجهیز آنها در روزهای آینده انجام می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه هادر مورد کتابخانه پارک شهر نیز گفت: این کتابخانه یکی از بهترین و قدیمی ترین کتابخانه های تهران است اما پس از حادثه پلاسکو برخی از کتابخانه های قدیمی را که در معرض آسیب و خطر قرار داشتند تعطیل کردیم. مجبور بودیم فقط سازه قبلی کتابخانه پارک شهر را که چون در منطقه میراث فرهنگی واقع شده است بازسازی کنیم و ما توانستیم با حفظ همان سازهای قبلی امکانات جدید به آن بیافزاییم و مساحت آن را گسترش دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که همکاری بین دستگاه های مختلف دولتی به مانند آنچه در مشهد رخ داد، ادامه یابد و طلسم ساخت و افتتاح کتابخانه ها شکسته شود تا این مکان های فرهنگی در اختیار مردم به خصوص نسل جوان قرار گیرند.

 

علی نیکنام، رییس نهاد کتابخانه های استان تهران نیز با تشکر از تمام مسئولین حاضر در جلسه به ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به پیشرفت های علمی و فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب تعداد کتابخانه های عمومی کشور بیشتر از اندازه انگشتان یک دست نبود در حالی که در حال حاضر ۱۵۵ کتابخانه در استان تهران وجود دارد. همچنین 6 کتابخانه سیار  به ارائه خدمات کتابخانه ای مشغول هستند و به زودی سه دستگاه مینی‌بوس هم به آنها اضافه خواهد شد و در شهرستان های بهارستان و اسلامشهر خدمات کتابخانه ارائه خواهند داد.

او در ادامه سخنان خود به نوسازی کتابخانه ها در تهران اشاره کرد و گفت: کتابخانه طباطبایی در هفته کتاب بازگشایی شد و کتابخانه عراقچی را نیز از برادران او تحویل گرفتیم که به زودی بازگشایی و راه اندازی خواهیم کرد. امروز نیز کتابخانه باباطاهر بازگشایی شد. همچنین با حمایت های دبیرکل محترم استانداری تهران کتابخانه پارک شهر را اردیبهشت ماه بازگشایی خواهیم کرد. بازسازی ۷ کتابخانه دیگر نیز آغاز شده است.

وی از تلاش های مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه ها و همکاران خود در نهاد کتابخانه های عمومی شهر تهران تقدیر کرد و اظهار امیدواری نمود که شهروندان منطقه ۱۳ بتوانند از خدمات کتابخانه عمومی باباطاهر استفاده کنند.

 

هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابخانه عمومی باباطاهر در سال ۱۳۹۴ توسط شهرداری منطقه تخریب شد تا طبقه دوم به آن اضافه شود اما در سال ۹۵ به دلیل کمبود اعتبار  به نهاد کتابخانه ها واگذار گشت و در انتهای سال ۹۵ طراحی و بازسازی آن شروع شد. در ابتدای سال ۹۶ با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پروژه تکمیل و راه اندازی شد شهرداری نیز مبلغ ۸۰۰ میلیون بابت بازسازی آن هزینه کرده بود.

به گفته او مساحت کتابخانه ۴۶۵ به هزار متر مربع افزایش یافته است.

در حاشیه این مراسم مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مورد کتابخانه باباطاهر گفت: خوشحالم از اینکه امروز این کتابخانه پس از تلاش های مستمر همکاران ما در نهاد بخصوص محبوبه کفیلی، مسئولین کتابخانه افتتاح شد.  توجه دبیرکل نیز پشتیبان آنها بود. من در جریان فرایند بازگشایی کتابخانه بودم و  می بینم که چندین است همکاران ما در این راه تلاش می‌کنند. خوشحالم از اینکه این کتابخانه بسیار خوب، در حد استاندارد و قابل عرضه حتی در سطح جهانی بازسازی شده است.  امیدوار هستم کتابداران ما همیشه پایدار باشند و بتوانند در این راه تلاش کنند.

او  در مورد فعالیت‌های علیرضا مختارپور گفت: آنچه من  پس از چهار سال همکاری با ایشان به عنوان مشاور و به عنوان عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه ها می بینم این است که وی در حوزه گسترش کتاب، کتابخوانی و کتابخانه های عمومی دغدغه‌مند است و تلاش خود را در  این راه به کار می بندد. اگر وقفه ای نیز رخ می دهد به دلایلی مانند مشکل اعتبار و بودجه بوده است ولی دبیرکل آنچه را که وعده داده به عمل می رساند.

وزیر پور ادامه داد بودجه کتابخانه ها مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که برای نهادها و سازمان ها در واقع همیشه پول حرف اول را می زند. ما در نهاد کتابخانه ها بودجه کافی نداریم اما مدیر کل محترم تلاش خود را می‌کند. شعار او این است که باید با حداقل امکانات موجود حداکثر استفاده را از کتابخانه ها ببریم و با تلاش او همین کار نیز انجام می گیرد. من نیز همچنان در حال تدریس تحقیق و ترجمه هستم و تا زمانی که زنده‌ام  به عنوان یک کتابدار در راه گسترش کتاب و کتابخوانی تلاش خود را خواهم کرد.

در پایان این مراسم از برادر دو شهید منطقه؛ محبوبه کفیلی، مسئول کتابخانه باباطاهر؛ هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی و همچنین شهردار منطقه ۱۳ شهرداری تهران و دبیر شورا یاری منطقه تقدیر شد.

 

 

محمود
|
Germany
|
1399/03/29 - 16:08
0
1
ایشالا هرکسی که به فکر این مردمه، عاقبت بخیر بشه
تشکر فراوان از این دوستان
زنگنه
|
iran
|
1397/11/18 - 09:04
0
2
نمای کتابخونه جالب و جدید هست.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: