کد خبر: 39465
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 ارديبهشت 1398 - 15:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

افتتاح غرفه چین در نمایشگاه کتاب تهران

آغاز فصل جدید همکاری فرهنگی ایران و چین

منبع : لیزنا
غرفه کشور چین در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز (چهارشنبه، 4 اردیبهشت)  افتتاح شد و آغاز به کار کرد.
آغاز فصل جدید همکاری فرهنگی ایران و چین

به گزارش خبرنگار لیزنا، غرفه کشور چین به عنوان مهمان ویژه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و رئیس نمایشگاه سی و دوم؛ اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی؛ پانگ سن، سفیر چین در ایران و گوئو ویمین معاون وزیر تبلیغات خلق چین برگزار شد.

جلوه‌گری فرهنگ و هنر چین در ایران

در این مراسم گوئو ویمین، معاون معاون وزیر تبلیغات خلق  چین ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در این مراسم درباره فعالیت های چین به عنوان مهمان ویژه گفت : امروز فعالیتهای چین به عنوان مهمان ویژه افتتاح می‌شود.  دوستانی از محافل فرهنگی و انتشاراتی از کشورهای مختلف جهان برای به اشتراک گذاشتن دوستی و تبادلات فرهنگی در اینجا گرد آمده‌اند. ابتدا از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهموری اسلامی ایران به خاطر دعوت از کشور چین تشکر می‌کنم. همچنین از کمک و همکاری دوستان ایرانی در محافل مختلف برای برگزاری برنام‌ه‌های چین سپاسگزارم. دو کشور چین و ایران دارای تمدنهای باستانی کهنی بوده و بیش از 2هزار سال پیش دو ملت از طریق جاده ابریشم مبادلات دوستانه خود را شروع کرده‌اند، اکنون این مبادلات عمیق‌تر شده‌ است.

وی ادامه داد: در سال 2017 ایران مهمان ویژه بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب پکن بود و با شعار ایران رؤیای رنگین جاده ابریشم فعالیت کرد و فصل جدیدی از انتشارات و تبادلات فرهنگی میان دو کشور آغاز شد. فعالیت چین در نمایشگاه کتاب امسال  یکی از اقدامات مهم یرای اجرای دستورالعمل‌های رهبران دو کشور برای گسترش تبادلات تمدنی بین ایران و چین محسوب می‌شود. به این منظور بیش از 15هزار جلد کتاب در 4هزار عنوان عرضه کرد‌ه‌ایم. برخی از این کتابها در خصوص فعالیت‌های چین برای رسیدن به مسیر توسعه است، برخی دیگر از آنها نیز ارزش‌های سنتی چین را معرفی و جذابیت‌های منحصر به فرد و مفهوم عمیق فلسفه و هنر شرق را نشان می‌دهد. علاوه بر این نویسندگان و تصویرگران مشهور چینی به ایران آمده‌اند تا از نزدیک با خوانندگان ایرانی ارتباط برقرار کنند. نشست معرفی کتاب چین، نمایشگاه چاپ و نشر و خاطرات زمانه مهم‌ترین برنامه‌های نمایندگان چین است که با آنها خوانندگان ایرانی می‌توانند از نزدیک فرهنگ چین را لمس کنند. اکنون فرهنگ و کتاب چین در ایران جلوه خواهد کرد و مردم ایران چین واقعی را در همه ابعاد مشاهده خواهند کرد.

ارتباط عمیق چین و ایران از راه جاده فرهنگ

محسن جوادی، معاونت فرهنگی وزیر ارشاد و فرهنگ ایران نیز دربارۀ حضور ایران در نمایشگاه پکن سخن گفت و اعلام کرد که اولین برنامه نمایشگاه کتاب با افتتاح رسمی غرفه چین به عنوان مهمان ویژه  آغاز می‌شود. وی همچنین اظهار داشت: نام کشور چین برای ایرانیان از روزگار دور شناخته شده است. شاعران ایرانی گاهی برای اشاره به مکانی دور از دسترس و دست نیاقتنی یا تمجید از هنر تصویرگری به کشور چین اشاره می‌کردند. تکرار فراوان نام چین در ادبیات ایران نشان می‌دهد  هم شاعران و اهالی فرهنگ و هم خوانندگان آثار آنها با چین آشنا بوده‌اند.

وی درادامه افزود: این آشنایی  نتیجه شبکه‌ای از راههای ارتباطی بوده که ایران و چین را به هم پیوند می‌داد. به رغم اینکه  این شبکه گسترده در قرن 19 به جاده ابریشم نامگذاری شد اما سالها پیش از آن جاده ارتباطی بین ایران و چین جاده فرهنگ و هنر بوده است.

جوادی همچنین گفت: امیدواریم این جاده فرهنگی و اقتصادی دوباره احیا و زمینه رشد و پیشرفت در این حیطه ها بیش از پیش فراهم شود. اگرچه این روزها فعالیت‌های فرهنگی خوبی برای آشنایی جوانان ایرانی با فرهنگ چینی و از طرف دیگر آشنایی جوانان چینی با فرهنگ ایران آغاز شده است، امیدواریم این حضور نوید بخش فعالیتهای بیشتر باشد.

تقویت تبادلات فرهنگی با هدف نزدیکی دلهای ملت چین و ایران

پانگ سن، سفیر چین در ایران نیز از حضور در مراسم افتتاحیه غرفه چین ابراز خرسندی کرده و گفت: بنده به نمایندگی از سفارت چین در ایران به شرکت کنندگان چینی حاضر در نمایشگاه خیر مقدم عرض کرده و از همکاری دست‌اندرکاران ایرانی نمایشگاه صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با پیشنه‌ای بیش از 30 سال از معروف‌ترین رویداد فرهنگی ایرانیان است. چین به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد که این اتفاق نقطه مهمی در تاریخ تبادلات فرهنگی دو کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چین و ایران دارای تاریخ و تمدنی بزرگ هستند، بیان کرد: روابط دوستانه بین دو کشور ایران و چین بسیار عمیق و ریشه دار است. در سالهای اخیر با عنایت و حمایت رهبران دو کشور روابط در مسیر خوبی قرار گرفته و با سفر حسن روحانی و علی لاریجانی به چین تفاهم‌نامه‌های مهمی برای تقویت بیش از پیش روابط دو کشور به امضا رسیده است.

سفیر چین ادامه داد: با تلاشهای مشترک هر دو طرف تبادلات و همکاریها  در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علم و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت پیشرفت داشته و به دستاوردهای فراوانی رسیده‌ایم. چین با برگزاری فعالیت‌های متنوع در این نمایشگاه تبادلات فرهنگی خود را با ایران تقویت خواهد کرد تا فاصله دلهای مردم دو کشور کمتر و آینده درخشانی برای روابط میان ایران و چین ایجاد شود.

در پایان این مراسم چینی‌ها یک نسخه خطی و تاریخی را با هدف برقراری دوستی عمیق میان ایران و چین به کتابخانه ملی ایران تقدیم کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: