کد خبر: 26086
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آذر 1395 - 09:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

باید روش‌های جدید نشر را امتحان کنیم

منبع : لیزنا
میرزاده، روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست گفت: وقتی جامعه کتاب نمی‌خواند  نشان دهنده این است که به صورت کلی در ارائه کتاب ایرادی جدی داریم، به این معنی نیست که جامعه ما مطالعه نمی‌کند.
باید روش‌های جدید نشر را امتحان کنیم

به گزارش خبرنگار لیزنا، حمیدرضا میرزاده، روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست است، او سابقه همکاری با انتشارات فنی ایران و مثلث را دارد. میرزاده از کتاب‌هایی که اخیرا مطالعه کرده است، گفت: «بخشی از کتاب‌های محیط زیستی را برای کار می‌خوانم، بیشتر کتاب‌های علمی و جامعه‌شناسی را دوست دارم. خارج از بحث محیط زیست رمان می‌خوانم، رمان نوجوانان بخشی است که خیلی دوست دارم است. آخرین کتاب محیط زیستی که خواندم «بوم‌شناسی علم عصیانگر » ترجمه عبدالحسین وهاب زاده بود که دوباره خواندم و «تکامل» وهاب زاده انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد که اکنون می‌خوانم. آخرین رمان، کتابی به اسم «سایه هیولا»  برای نوجوانان درباره ببر مازندران بود نویسنده این کتاب عباس جهانگیریان است و کانون پرورش فکری ان را منتشر کرده است.»

 

او خواندن رمان سایه هیولا را به نوجوانان پیشنهاد کرده و افزود: «این رمان درباره  محیطبان و کودکانش است که در پارک ملی گلستان زندگی می‌کنند. اسطوره‌های ترکمن که مربوط به حیات وحش و ببر ایرانی می‌شود دراین رمان به تصویر کشیده شده است. برای بزرگسالان فکر می‌کنم کارهای بوکوفسکی و رومن گاری مناسب باشد.  کتاب آب پنهان،  انشارات مثلث، ترجمه آرش حسینیان کتابی خواندنی و دوجلدی است، جلد اول آن منتشر شده است. به عنوان کتاب غیررمان  "انگشتر حضرت سلیمان" است برای کنراد لورنتس که انتشارات ماهی چاپ کرده است را معرفی می‌کنم.»

میرزاده با بیان اینکه کتابخانه شخصی اش نزدیک به 1500 کتاب دارد، و بخش  زیادی از این کتاب‌ها را به خاطر شغلش هدیه گرفته است، درباره کتاب اظهار داشت: «وقتی جامعه کتاب نمی‌خواند  نشان دهنده این است که به صورت کلی در ارائه کتاب ایرادی جدی داریم، به این معنی نیست که جامعه ما مطالعه نمی‌کند. بخشی از آن به ما تولید کنندگان کتاب بر می‌گردد. به عنوان ناشر، مولف و نویسنده گاهی ما همان الگویی را پیگیری می‌کنیم که جامعه دوست ندارد و برای همین کتاب را نمی‌خواند. الگوی کسب دانش در جامعه ما الگوی رسانه‌ای، الگوی اپلیکیشن و استفاده از موبایل است. ما بنا به دلایل مختلف که دلایل اقتصادی می‌تواند یکی از آنها باشد، کتاب خریداری نمی‌کنیم. وقتی تیراژ یک کتاب مهم معاصر 700 جلد است، یعنی غیر از جامعه درگیر کتاب، هیچ کس آن را نمی‌خواند. اسم این کار کتاب بازی است و نه صنعت  نشر. اینگونه ما گوشه جدا مانده از دنیایی هستیم که ارتباطی هم با طرف دیگر ندارد.» 

 

در برابر تغییرات مقاومت نکنیم

وی افزود: «ما باید روش‌های جدید نشر را امتحان کنیم و در برابر تغییرات مقاومت نکنیم. خود از طرفداران پروپاقرص کتاب‌های الکترونیک هستم. سایت‌هایی به صورت قانونی کتاب الکترونیک را می‌فروشند. نرم افزارها این امکان را به ما می‌دهند تا بتوانیم به سرعت کتاب را منتشر کنیم و اگر اشکال یا ایراد تایپی بود آن را تغییر دهیم. همچنین امنیت مولف و ناشر را حفظ کنیم تا به صورت غیر قانونی به فروش نرود، همچنین قیمت را به شدت پایین بیاوریم. برای مثال یک کتاب 10 هزار تومانی را با یک بازاریابی مناسب، می‌توان با قیمت دو هزار تومان فروخت. افراد را تشویق کنیم  که کتاب با قیمت مناسب در دست شما ست و هرجایی که بخواهید می‌توانید این کتاب را مطالعه کنید. این یکی ار راه‌های نجات بازار است.»

میرزاده محتوی و نحوه عرضه کتابی که به عرضه می‌رسد را مهم دانست و افزود: «اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که مباحث محیط زیستی 30 یا 40 سال است که به طور جدی مطرح می‌شود. ولی برای مثال در دیگر کشورها درباره تغییر اقلیم، یک ناشر به شکل‌های گوناگون این مفهوم را اجرا می‌کند. به زبان‌های مختلف، برای کودک، نوجوان، قشر تحصیل کرده، قشر عامی و برای قشر فرهیخته می‌نویسد؛ هر کس به سلیقه خود این کتاب را تهیه می‌کند. در جامعه ما همه اقشار جامعه با محصولات کاغذی قهر کرده اند، کتاب، روزنامه، مجله و ... نمی‌خواند و طبیعتا به تلگرام رفته و با محتوای آن خود را سیر می‌کند.»

 

 وی افزود: «جامعه ما مثل بقیه جوامع مطالعه دارد  فقط شکل مطالعه متفاوتی دارد ما باید برای این شکل مطالعه فکر کنیم. اینکه الگوی کتابی را که در دیگر کشورها جواب داده است، برای ایران اجرا کنیم جواب نمی‌دهد و همین اتفاق میافتد که ناشران همواره بدهکاراند و ورشکسته می‌شوند. از نظر فنی، بازار و تیراژ گاهی شاهد افت کتاب‌ها هستیم. خیلی از کتاب‌ها خمیر می‌شود. اینکه بخش عمده دخل و خرج کتاب‌فروشی‌های ما لوازم جانبی است، خود معضلی است. بازاریابی و شکل ارائه مهم است.»

میرزاده رابطه بین حفاظت از محیط زیست و کتاب‌خوانی را چنین  بیان کرد: «دوست داشتن و حفاظت از محیط زیست بر اثر کنار هم گذاشتن دانش‌های مختلف شکل گرفته است. چون محیط زیست دانشی میان رشته‌ای است و از کنار هم قرار دادن دانش‌های مختلف شکل گرفته است. ولی جنبه دیگری هم دارد و اینکه مثلا می‌گوییم کتاب محیط زیستی منتشر کنیم. بحث دیگر این است که در حوزه‌های دیگری که کتاب منتشر می‌شود، از محیط زیست نیز بگوییم. ما نمی‌توانیم کتاب جامعه‌شناسی بنویسم و زنان را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم کتاب اقتصادی بنویسیم و زنان را نادیده بگیریم. محیط زیست هم به همین صورت است. آن زمان می‌توان گفت که در محیط زیست پیشرفت می‌کنیم که حوزه‌های دیگر هم به محیط زیست دقت کنند. به این صورت در کتابخوان‌ها هم تغییر ایجاد می‌شود.»

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: