کد خبر: 32327
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 دی 1396 - 14:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ادبیات عامه پسند؛ ضرورتی برای جامعه

منبع : لیزنا
محمدهاشم اکبریانی ادبیات عامه پسند را ضرورتی برای جامعه دانست و گفت که این نوع ادبیات در جلب نظر مخاطبان بیشتر موثر است.
ادبیات عامه پسند؛ ضرورتی برای جامعه

محمدهاشم اکبریانی داستان نویس و محقق در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا درباره تیراژ کتاب ها بیان کرد: خیلی از کتاب های ما مثل رمان «کافه پیانو» تیراژ بالایی دارند که البته برخی از افراد دلیل را ادبیات عامه پسند می دانند، بنابراین اگر نویسنده ما از برج عاج خود پایین آید و بتواند برای توده مردم بنویسد، می تواند تیراژ کتاب های خود را بالا ببرد.

وی با اشاره به چاپ های متعدد کتاب های جوجومویز در طی چند ماه ادامه داد: اگر مخاطبان کتابخوان کاهش پیدا کردند پس چرا یکسری از کتاب های نویسندگان مانند ایشیگورو یا موراکامی (نویسندگان ژاپنی) در ایران زیاد است؛ این امر نشان می دهد که اگر نویسندگان ما در حوزه نوشتن قدرت پیدا کنند، مطمئنا می توانند خوانندگان زیادی را به خود جلب کنند.

این محقق درباره ادبیات عامه پسند و با بیان اینکه نویسندگان داخلی عامه پسندنویس ما کتاب های خوب و به نسبت پرفروشی را دارند، اظهار داشت: معتقدم که ادبیات عامه پسند یک ضرورت برای جامعه است چرا که به وسیله آن مردم به مطالعه رو می آورند، عده ای از میان شان ادبیات عامه پسند را پله ای برا رسیدن به ادبیات فاخر یا نخبه گرا قرار می دهند و عده ای دیگر همواره همین نوع کتاب ها را مطالعه می کنند. کار هر دو نوع این افراد موثر است و ایرادی ندارد.

وی عنوان کرد: با توجه به حوزه محدودیتی که در کشور ما وجود دارد و همچنین با توجه به کتاب هایی که منتشر می شوند، مخاطبان کمی نداریم، اما اگر نویسنده خود را تقویت کند قطعا تعداد این مخاطبان خیلی بیشتر خواهد شد.

 به گفته این داستان نویس، ممیزی و کمبود مخاطبان مشکلات اولویت دار ما نیستند و در ذیل ضعف نویسنده قرار می گیرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: