کد خبر: 32748
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 بهمن 1396 - 09:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

دچار توهم رونق کتاب در جامعه‌مان نشویم!

منبع : لیزنا
محسن حاجی زین العابدینی در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا در آسیب شناسی برنامه های ترویج کتابخوانی، بر لزوم توجه به کیفیت و محتوای کتاب در کنار تبلیغ و معرفی آن تاکید کرد.
دچار توهم رونق کتاب در جامعه‌مان نشویم!

محسن حاجی زین العابدینی، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در مورد فعالیت های ترویجی برای گسترش مطالعه در جامعه و مقایسه آن با سال های گذشته گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر مسئله کتاب و کتابخوانی رونق زیادی پیدا کرده و به آن توجه می شود. ما شاهد اجرای برنامه‌های متعددی هستیم که بخش عمده ای از آنها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع شده است. در حال حاضر حجم کمّی برنامه های مرتبط با کتاب بسیار بیشتر شده و صدا و سیما نیز به این حوزه ورود پیدا کرده است. الان بسیاری از موسسات دولتی و خصوصی به مسئله کتاب علاقه نشان می دهند.

بریده خوانی در شبکه های اجتماعی مطالعه محسوب نمی شود

زین العابدینی ادامه داد: هرچند در ارزیابی کلی می توان گفت نگاه به کتابخوانی و ترویج کتابخوانی رونق بسیاری یافته اما در تبیین آسیب شناسی این مسئله باید توجه کرد که تبلیغ و معرفی کتاب به تنهایی کفایت نمی کند بلکه ما باید بر محتوا و کیفیت نیز توجه نماییم. یعنی همه فعالیت ها و بحث هایی که در زمینه کتاب اتفاق می افتد، با این هدف انجام می گیرد که زندگی و کیفیت زندگی افزایش یابد و مردم آگاهی بیشتری کسب کنند. بر همین اساس باید توجه کنیم که دچار توهم رونق کتاب در جامعه‌مان نشویم. کتاب زمانی ارزش و جایگاه واقعی خود را می یابد که در زندگی جاری و روزانه مردم، تصمیم‌گیری‌ها، روابط اجتماعی، فردی و فرهنگی تاثیر خود را بگذارد.

او دوران فعلی را «دوران گذار» عنوان کرد و افزود: در این دوران به ارزشمندی کتاب واقع شده ایم و بیشتر از گذشته بر روی کتاب، به عنوان چیزی که دارای اهمیت محسوب می شود، سرمایه گذاری و تبلیغ می کنیم. اما در حال حاضر رقبای با قدرتی مثل شبکه های اجتماعی وجود دارند و مردم گاهی دچار این توهم می‌شوند که با حضور و فعالیت در جامعه مجازی به مطالعه می پردازند؛ در حالی که بریده خوانی مطالب در شبکه های اجتماعی هرگز مطالعه عمیق کتاب محسوب نمی شود.

دبیر جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی راه حل پیوند واقعی میان جامعه و کتاب را توجه به دوران کودکی و نسل های جدید دانست و ادامه داد: علاقه به مطالعه و کتابخوانی باید از دوران کودکی در ما ایجاد شود تا ما جایگاه کتاب را، نه به عنوان یک امر تشریفاتی بلکه به عنوان چیزی ضروری برای زندگی، به درستی بشناسیم. از سوی دیگر بچه ها باید بتوانند «تجربه زیسته» داشته باشند؛ یعنی همیشه کتاب را دست بزرگتر ها، معلم ها و الگوهای زندگی خود ببینند. اگر این ارزش گذاری درست وجود داشته باشد می توانیم در بلند مدت موفق شویم و نسل هایی را تربیت کنیم که با کتاب زندگی می کنند و کتاب در زندگی روزمره آنان جایگاه دارند.

نگاه مدیریتی در سطح کلان کشور ما نگاه «دانش محور» نیست

زین العابدینی با اشاره بر اجرایی شدن برنامه‌هایی مانند جام باشگاه‌های کتابخوانی، دوشنبه های کتاب، زنگ کتاب و غیره افزود: هرچند برگزاری این برنامه ها در ترویج مطالعه بین کودکان و نوجوانان مفید است، ولی ما همچنان در این زمینه مشکل داریم زیرا نگاه مدیریتی در سطح کلان کشور ما نگاه «دانش محور» نیست. از سوی دیگر هرچند بسیاری از معلم های ما کتابخوان هستند ولی بسیاری دیگر از آنان کتاب نمی خوانند و یا حتی تصور می‌کنند که کتاب مضر است و فقط باید کتاب های درسی خوانده شود! در صورتی که هر کتاب و آگاهی جانبی به خلاقیت، باز شدن ذهن و موفقیت بیشتر بچه‌ها و حتی بزرگترها کمک می کند.

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با انتقاد از عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان، کودکان نوجوانان ایران به کتاب‌های مناسب تاکید کرد: باید حتماً در سطح وزارت آموزش و پرورش پست کتابدار کتابخانه های آموزشگاهی دوباره فعال شود و ضروری است در این زمینه جریانی عمیق ایجاد نماییم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: