کد خبر: 42009
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 تیر 1399 - 14:42

داخلی

»

کتاب

فراخوان مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت از صاحبان قلم

منبع : مجمع ناشران انقلاب اسلامی
موسسه فرهنگی هنری قدرولایت به مناسبت یکصدمین سالگرد کودتای سوم اسفند 1299 فراخوانی جهت جمع آوری آثار نویسندگان و پژوهشگران منتشر کرد.
فراخوان مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت از صاحبان قلم

به گزارش لیزنا، سال 1399 مصادف با یکصدمین سال کودتای سوم اسفند 1299 است. کودتایی که دولت انگلیس توانست با حمایت از رضاخان و جمعی از روشنفکران غرب‌گرا، رژیم پهلوی را در ایران مستقر ساخته و سرنوشت ملت، منافع و مصالح کشور را از این طریق، همچنان در اختیار خود داشته باشد.

مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت از تمامی صاحبان قلم چه در حوزه ادبیات داستانی و چه در حوزه پژوهشی برای سنین مختلف از کودک و نوجوان تا بزرگ‌سال دعوت کرد تا آثار خود را جهت بررسی و انتخاب و تولید در اختیار  این مؤسسه قرار دهند. موضوعاتی که در زیر طرح می‌شود می‌تواند از طرف علاقه‌مندان در قالب رمان، نقد، پژوهش و داستان مستند با مؤسسه قرارداد شده و به تولید آن بپردازند. حداکثر زمان جهت دریافت تولیدات پایان پاییز سال جاری است تا امکان نشر آن در اسفند 1399 فراهم شود.

برخورد تجدّد آمرانه رضاشاه با مطبوعات و روزنامه‌ها (اعم از طرفدار و مخالف).

رفتار نوگرایی تحمیلی رضاشاه با نویسندگان و روشنفکران (اعم از وابسته و مستقل).

وضعیت نهادهای امنیتی همچون نظمیه و پرونده‌سازی‌ها و محاکمات آن دوره.

مسائل فرهنگی و اقداماتی چون فرهنگستان زبان، هزاره فردوسی، کانون پروش فکری و سوگیری این اقدامات.

نحوه برخورد با حقوق اجتماعی و آزادی‌های قانونی مردم در اقداماتی مانند تغییر لباس ملی، محدودیت لباس روحانیت، کشف‌ حجاب و مانند آنها.

تصرّف زمین‌ها و املاک مردم و شکایات بی‌سرانجام آنها و تبعید و کوچ اجباری صاحبان املاک.

برخورد با عشایر و ایلات و محدودسازی و کوچ اجباری آنان.

برخورد رضاخان با وزرا و نخست وزیران، دخالت گسترده در انتخابات مجلس، بی‌اعتنایی به مجلس و قوانین و قانون اساسی و خودکامگی در تمامی امور.

خصوصیات و شخصیت رضاخان از ابعاد اعتقادی، رفتاری، مدیریتی، سیاسی، نظامی، فرهنگی.

علاقه مندان برای هماهنگی و ارسال چارچوب پژوهش‌ها و موضوعات مورد علاقه با تلفن‌های 66411151 و 09352300564 تماس حاصل نمایند.

برچسب ها :