کد خبر: 42151
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 مرداد 1399 - 07:38

داخلی

»

کتاب

«اسطوره های اسلاوهای شرقی» منتشر شد

منبع : انتشارات کتاب نیستان
«اسطوره های اسلاوهای شرقی»  اثر یلنا یوگنیونا لوکیوسکایا با ترجمه شکوه خزایی منتشر شد.
«اسطوره های اسلاوهای شرقی» منتشر شد

به گزارش لیزنا، انتشارات کتاب نیستان «اسطوره‌های اسلاوهای شرقی» اثر یلنا یوگنیونا لوکیوسکایا را با ترجمه شکوه خزایی  و در 120 صفحه منتشر کرده است. 

فلسفه اسطوره‌ها معنا بخشیدن به زندگی مادی است و آشکارترین نشانه‌های زندگی مادی؛ زمین، آب، درخت، باروری، رشد و برکات است. آب و درخت در همه اسطوره‌ها یادآور زندگی هستند؛ چه آنهایی که در سرزمین‌های گرم و خشک به چشم می‌خورند و چه آنهایی که در سرزمین‌های سرد.

این مقدمه‌ای است که کتاب «اسطوره‌های اسلاوهای شرقی» با آن به پیشواز مخاطب خود می‌رود. کتابی درباره زندگی، زیست باورها و اندیشه‌های مردمان اسلاو و اسطوره‌هایی که به زندگی آنها معنی داده است.

این کتاب به قلم یلنا یوگِنیِونا لِوکیِوسكایا و در قالب یک پژوهش تالیف شده است و ابتدا با معرفی اسلاو‌ها و تعریف اسطوره و قصه و تفاوت آنها با همدیگر آغاز می‌شود و در ادامه مولف تفاوت میان اسطوره‌ها و داستان‌های آنها را در میان مردمان اسلاو با مردمان یونان، رم، هند و اسکاندیناوی شرح می‌دهد.

کتاب در ادامه به معرفی خدایان بلند مرتبه اسلاو شرقی می‌پردازد و در فصل بعد نیروهای طبیعی که یار و یاور زیست و زندگی مردم هستند و بر اساس باوری اسطوره‌ای در ذهن مردم تعریف شده‌اند را معرفی می‌کند.

فصل بعدی کتاب به معرفی افسانه‌های مرتبط با خلقت زمین از زبان اسطوره‌های منطقه اسلاو پرداخته و در ادامه موضوع زندگی انسان‌ها پس از مرگ را در نگاه اساطیر و خدایگان مردمان این منطقه مورد شرح و تفسیر قرار می‌دهد. معرفی ارواح ناپاک در باور مردمان این منطقه و نیز خدایگان حامی خانه‌ها و کلبه‌ها، موضوع دو فصل بعدی کتاب است که مورد توجه مولف بوده است. کتاب در ادامه درباره فرمانرواهای اسطوره‌ای طبیعت در باور مردمان اسلاو و انسان‌هایی با سرنوشت اهریمنی سخن گفته است و پس از آن به معرفی ارواح سرنوشت، بیماری و مرگ وارد شده است و در نهایت موضوع نیروهای پلید و گنجینه‌ها را از زبان مردم این منطقه معرفی می‌کند.

به باور نویسنده کتاب اسطوره‌های اسلاوها چیزی نبوده است که در گذشته از بین رفته باشد یا دوران آن به سر آمده باشد، بلکه نسل به نسل و سینه به سینه نقل شده و با تغییر و تحولاتی به شکل امروزی‌اش درآمده است. برخی از عناصر موجود در افسانه‌ها ممکن است از بین رفته یا برخی در زمان متأخرتر به وجود آمده باشد. تعدادی از اسطوره‌ها و عناصر نیز از ملت‌های دیگر اقتباس شده‌اند و همین مساله اهمیت تالیف آثار چون این کتاب را دوچندان می‌کند.

انتشارات کتاب نیستان «اسطوره‌های اسلاوهای شرقی» را با ترجمه شکوه خزایی  و در 120 صفحه و با قیمت 25000 تومان منتشر کرده است.