کد خبر: 42330
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 مهر 1399 - 09:43

داخلی

»

کتاب

هم‌اندیشی سه‌روزه‌ی «بر خوان شمس و مولانا» برگزار می‌شود

منبع : شهر کتاب
هم‌اندیشی سه‌روزه‌ی «بر خوان شمس و مولانا» به مناسبت روز بزرگداشت شمس و مولوی به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با حضور شمس‌پژوهان و مولوی‌پژوهان در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، هفتم، هشتم و نهم مهر ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.
هم‌اندیشی سه‌روزه‌ی «بر خوان شمس و مولانا» برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، با بیان این خبر گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب در یک سال گذشته نیز در روزهای چهارشنبه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس را برگزار کرده است که تاکنون سی‌وچهار درس‌گفتار با موضوعاتی چون «جایگاه شمس در ادب و عرفان اسلامی»، «آیینه‌های رو‌به‌رو، حدیث برهان‌الدین و شمس»، «چهره‌ی متناقض‌نمای شمس در مقالات»، «مرد خردمند، شمس»، «نکته‌هایی در شناخت شمس تبریزی و مقالات او»، «بایزید از چشم شمس و مولانا»، «آیینه‌گردانی در مقالات شمس»، «صدای شمس در کلام مولانا»، «آفتابی در میان سایه‌ای»، «شمس تبریزی و فخر رازی»، «گویای خاموش»، «زن از دیدگاه شمس تبریزی»، «معنا و خدا»، «تحلیل روانکاوانه‌ی تقابل‌ها در اندیشه شمس تبریزی»، «گنج گوهربار یا مبالغه مستعار»، «غزالی‌ها از منظر شمس»، «شیخ اشراق در ذهن و زبان شمس»، «شیوه‌ی شمس در تاویل کلام الهی»، «مناقب شمس‌الدین در مناقب‌العارفین»، «زبانی به وسعت شمس»، «دوستی، اساس خلقت و پايه زندگی از منظر شمس تبريزی»، «مقالات‌شمس؛ روایتی تازه از آموزه‌های سبک‌ عراقی»، «بحثی درباره‌ی نگره‌های دگراندیشانه در نگاه شمس تبریزی و حافظ»، «ناز و نیاز در نگاه شمس تبریزی»، «شمس تبریزی و ابن‌عربی»، «تحلیلِ شناختیِ دگرگویی‌های شمسِ تبریزی» و «شمس و لائودزه» ارائه شده و تا آذر ماه سال جاری هم ادامه خواهد داشت.

وی گفت: شناخت شمس و مولوی مستلزم شناخت مثنوی و کلیات شمس و مقالات شمس تبریزی و تعمق بیشتر در این آثار است. درباره دیوان کبیر که دربرگیرنده‌ی غزلیات، ترجیعات و رباعیات مولاناست، آن چنان که باید و شاید صحبت نشده است و امسال بیشتر مباحث هم‌اندیشی شهر کتاب متمرکز بر غزلیات مولاناست و بی‌شک هر یک ازحادثه‌های رخ داده درغزل‌های مولانا حاصل تجربه یا تجربه‌هایی از دوره‌های گوناگون زندگی اوست.

محمدخانی افزود: غزل عرفانی به طور گسترده و در کمال استواری و بلاغت با سنایی پدید آمد و با عطار دنبال شد و در مولوی به اوجی غیرقابل دسترس رسید. مولوی را مبدع غزل‌های رویاواره‌ای می‌دانند که بسیار مبهم است و تاویل‌های متعدد می‌پذیرد و ارتباط رازآمیز مولوی و شمس سبب شد که استعدادهای بالقوه و آماده‌ی ظهور مولوی تحت تاثیر نفس شمس شکفته شود و شخصیت او از طریق تولدی دیگر توسعی وصف‌‌ناپذیر بیابد و حاصل این آشنایی و تولد دیگر در سراسر غزلیات شورانگیز مولوی که خود آن‌ها را گفته‌های شمس می‌خواند، موج می‌زند.

وی درباب شرح پذیری و ترجمه پذیری غزلیات مولوی گفت: مولوی کسی است که در غزل عرفانی تحول ایجاد کرد و غزل‌های فراوانی سرود که مخاطبان و خوانندگان اهل شعر و فضل را هم در موقعیتی قرار داد که بپرسند: معنی این غزل‌ها چیست؟

محمدخانی افزود: استادان و صاحبنظران در این هم‌اندیشی در قالب فایل‌های صوتی و تصویری و یادداشت‌های مکتوب خود درباره‌ی بنیان‌های غزلیات شمس و سنت‌شکنی‌های مولوی در عناصر شعر، موسیقی و زبان و معنا سخن می‌گویند.

او به برنامه‌های این سه روز اشاره کرد و گفت: هم‌اندیشی در روز هفتم مهر هم‌زمان با روز بزرگداشت شمس ساعت یازده صبح با سخنان استاد محمدعلی موحد آغاز می‌شود و صاحب‌نظرانی چون اصغر دادبه، مریم حسینی، مریم مشرف، مهدی محبتی، رحمان مشتاق‌مهر، زهرا حیاتی، محمدجواد اعتمادی، حمیدرضا توکلی، سمیرا قیومی، مینا بهنام، الهام خلیلی‌جهرمی، مجتبی اعتمادی‌نیا، محمد طاهری خسروشاهی، سعید رضادوست و شیرین رزمجو بختیاری در باب جنبه‌های گوناگون مقالات شمس و غزلیات مولوی سخن می‌گویند. موضوعاتی چون: تعامل صورت و معنا در غزلیات شمس، مقایسه‌ی تمثیل‌های مشترک مثنوی و غزلیات شمس، چند نکته درباره‌ی غزلیات مولانا، غزلیات شمس‌: راوی تجربه‌های معنوی مولانا، تفسیرعرفانی نمادها در غزلیات شمس، روایتی لکانی از غزلیات شرح‌آمیز مولوی، نوگرایی‌های مولانا در وزن و آهنگ غزل، مولانا و بازی با مرزها و اسالیب غزل‌سرایی، نگاهی به ترجمه‌هایی از غزلیات شمس، نکاتی در تصحیح دیوان کبیر مولوی، خشونت واژگان و صور خیال در غزلیات شمس، شیخ ابوبکر سله‌باف تبریزی استاد شمس، امکان شرح‌پذیری غزلیات شمس.

وی درپایان گفت: علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده ازاین مباحث به سایت، کانال تلگرام و اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی‌ ذیل مراجعه کنند:

www.bookcity.org

@bookcitycc

Instagram/bookcityculturalcenter

 

برچسب ها :