کد خبر: 42342
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 مهر 1399 - 12:56

داخلی

»

کتاب

برنامه های خانه کتاب و ادبیات ایران برای هفته دفاع مقدس

منبع : روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مجموعه اقدامات این موسسه را به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس‌ تشریح کرد.
برنامه های خانه کتاب و ادبیات ایران برای هفته دفاع مقدس

به گزارش لیزنا، ایوب دهقانکار، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به برنامه های این موسسه به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: در چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داریم.

دهقانکار به برنامه های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد و گفت: برگزاری 26 نشست نقد، بررسی و رونمایی کتاب با محوریت دفاع مقدس با همکاری نهاد ها و سازمان هایی همچون سازمان نشر آثار دفاع مقدس (انتشارات صریر)، انتشارات پیام آزادگان، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس، کانون سراسری مترجمان و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در طول هفته دفاع مقدس پیش بینی کرده ایم تا این موسسه در راستای ادای دین و اجرای وظیفه خود در این خصوص عمل کرده باشد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، نمایش 57 عنوان کتاب تقریظ شده حوزه دفاع مقدس توسط مقام معظم رهبری را از دیگر برنامه های این موسسه در نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت عنوان کرد و گفت: از سال 1359 تاکنون 18هزار و 232 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در کشور چاپ شده است که از این تعداد، 13هزار و 587 عنوان  شامل کتاب های چاپ  اول این حوزه است و 4هزار و 645 عنوان کتاب چاپ مجدد روانه بازار نشر شده است. این کتاب ها از سوی 15هزار و 359 پدیدآور کتاب نوشته و  از سوی 5هزار و 77 ناشر چاپ شده اند.

دهقانکار در خصوص برگزاری جوایز و جشنواره های حوزه کتاب، بیان کرد: در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که تاکنون سی و هفت دوره آن برگزار شده است، 15 اثر در حوزه دفاع مقدس معرفی و تقدیر شدند که این آثار در نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت  در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین در جوایز کتاب سال استانی که با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها برگزار می شود، مقرر شده است در راستای توجه به آثار منتشر شده حوزه دفاع مقدس، بخش ویژه «دفاع مقدس و مقاومت» به جوایز افزوده شود.

 وی ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس، جوایز و جشنواره های ادبی همچون، جایزه ادبی شهید حبیب غنی پور، جایزه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و جایزه انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم برگزار می شود که در مجموع 49 دوره به بررسی و انتخاب کتاب های حوزه دفاع مقدس پرداخته شده است. 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص برگزاری نشست های تخصصی حوزه ادبیات  به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: برگزاری نشست های تخصصی حوزه ادبیات با حضور نویسندگان، منتقدان و پژوهشگران برای بحث و تبادل‌نظر درباره رابطه سینما و ادبیات داستانی دفاع‌مقدس، دستاوردهای ترجمه آثار داستانی دفاع‌مقدس، آثار کودک و نوجوان در ادبیات دفاع‌مقدس، رابطه ادبیات انقلاب و ادبیات داستانی دفاع‌مقدس، ادبیات داستانی دفاع‌مقدس و رسانه‌ها، ادبیات داستانی دفاع‌مقدس و خاطره‌نگاری و چیستی ادبیات داستانی دفاع مقدس از دیگر برنامه های ما در این هفته است.  ما با استفاده از  بستر فضای مجازی این امکان را به مخاطبان می دهیم که به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، این برنامه ها را به صورت زنده از فضای مجازی دنبال کنند. با این وجود، گزارش های مکتوب و تصویری این نشست را در فضای مجازی باز نشر می دهیم تا امکان بهره برداری برای همگان فراهم شود.

دهقانکار افزود: در راستای برنامه سه شنبه های تکریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجلیل از اهالی قلم ایثارگر و خانواده‌های معظم شهداء و ایثارگران حوزه فرهنگ از دیگر برنامه های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت هفته دفاع مقدس است.

وی همچنین عنوان کرد: نمایش آماری کتاب های چاپ شده در حوزه دفاع مقدس از سال 1359 تا 1399، نمایش کتاب های منتخب جایزه کتاب سال در حوزه دفاع مقدس، رکوردهای خبری تولیدی و بارگذاری شده از سال 1385 تا 1399 در خبرگزاری کتاب ایران،  نمایش آماری کتاب های چاپ اول ثبت شده حوزه دفاع مقدس از سال 1359 تا 1399، آمار کتاب های چاپ مجدد ثبت شده  حوزه دفاع مقدس از سال 1359 تا 1399، آمار کل کتاب های ثبت شده حوزه دفاع مقدس از سال 1359 تا 1399 و آمار ناشران ثبت شده حوزه دفاع مقدس از سال 1359 تا  1399 از دیگر برنامه های این موسسه در نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت است.