کد خبر: 42526
تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 آبان 1399 - 12:44

داخلی

»

کتاب

پناه بر رویا منتشر شد

منبع : انتشارات کتاب نیستان
انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستان «پناه بر رویا» را منتشر کرد.
پناه بر رویا منتشر شد

به گزارش لیزنا، مجموعه داستان «پناه بر رویا» تازه‌ترین اثر داستانی است که با سرپرستی سیروس همتی، نویسنده، نمایشنامه‌نویس، کارگردان گردآوری شده است. این مجموعه یکی از تازه‌ترین خروجی کارگاه‌های آکادمی داستان کتاب نیستان است که با سرپرستی سیروس همتی برگزار شده است.

این مجموعه شامل هشت داستان کوتاه از هنرجویان این کارگاه است که به همراه داستانی از سیروس همتی در این کتاب ر کنار همدیگر قرار گرفته است.

داستان‌های این کتاب از چند ویژگی بهره می‌برند که یادآور روزگاران باشکوه تولید داستان کوتاه در ادبیات داستانی ایران است. روزگاری که هنر اصلی داستان نویسی نه خلق رمان که خلق داستان‌های کوتاه بوده است.

در این کتاب مخاطب با داستان‌های کوتاهی روبرو است که از منظر انتخاب سوژه در آن ایده‌های ناب و بکر زیادی دیده می‌شود. از سفر در رویا تا بازگویی داستان از ززبان ملک الموت. شاید مهمترین کارکرد این داستان‌ها و کلاسی که آنها در آن خلق شده‌اند را بتوان در خلق زاویه دیدی تازه برای پردازش سوژه‌ها و نیز کشف دنیاهای تازه برای روبرو کردن مخاطبان با آن است. از همین منظر است که انتخاب داستان‌هایی با تم تخیلی و متهورانه و یا روایت از زبان افراد و موجوداتی که کمتر نویسنده‌ای تا پیش از آن به سراغش رفته است در این مجموعه اتفاق افتاده است.

نکته دیگر درباره این مجموعه زبان محاوره‌ای رایج در تمامی داستان‌هاست که ناشی از سبک نمایشنامه‌ نویسی همتی است. این محاوره نویسی در موارد زیادی به نزدیکی و همذات‌پنداری مخاطبان داستان با کتاب کمک زیادی کرده است. همتی سعی کرده خروجی داستان‌های این کتاب را در موارد بسیای با سبک خود در نمایشنامه‌نویسی همسو کند و از همین منظر است که در تمامی آثار برخواسته از کلاس‌های او زبانی ساده و صمیمی و نزدیک به ذهنیت مخاطبان که محاوره است دیده می‌شود.

در کنار این مساله در تمامی داستان های این مجموعه می‌توان تمی از طنز را نیز ردیابی کرد. طنزی که هدف از کاربرد آن ایجاد نوعی سرخوشی در متن است که ارتباط گرفتن با حتوا و تم داستان را پررنگ تر و عمیق‌تر می‌کند. کارکرد طنز در این داستان در کنار استفاده از محاوره در جذب بیشتر مخاطب و در مواردی اندک نیز بهره‌گیری از هنر گروتسک برای روایت داستان است و به همین خاطر نباید انتظار یک فکاهه یا داستان صرفا سرگرم کننده طناز را از این مجموعه داشت.

این کتاب اخیرا توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

برچسب ها :