کد خبر: 44165
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 مرداد 1400 - 12:37

داخلی

»

کتاب

برگزیدگان جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» مشخص شدند

منبع : موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران
هیات داوران جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» برگزیدگان این جایزه را معرفی کردند.
برگزیدگان جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» مشخص شدند

به گزارش لیزنا، در بیانیه دبیرخانه و هیات داوران جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» آمده است:

«حوادث، اتفاق‌ها و بیماری‌های همه‌گیر بر ابعاد گوناگون زندگی ما تاثیرگذارند. داستان نیز بازآفرینی تجربه زیستن است و با نوشتن داستان، بار دیگر آنچه بر ما گذشته بازآفرینی می‌کنیم تا در آینده با رنج‌ها و مواهب زیستن بهتر مواجه شویم.

همه‌گیری کووید ۱۹ نیز از جمله تجربه‌های شخصی و اجتماعی انسان در آستانه ورود به دوره‌ای تازه از جهان است. این بیماری بر بسیاری مناسبت‌های بشری تاثیرگذار بوده و رنج‌های فراوانی برای انسان امروز داشته است که در حالی که ابعاد فراوانی از این تجربه‌ دردآلود ثبت نشده است.

جایزه جهانی «داستان ما و کرونا»، تلاشی برای گردآوری آثار ادبی در حوزه داستان در این زمینه است، خانه کتاب و ادبیات ایران کوشیده‌ است بخشی از روایت‌های مربوط به این ماجرا را گردآوری کند. به‌خصوص در بخش ویژه‌ این جایزه، تجربه‌های مدافعان سلامت و کسانی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار داشته‌اند، مدنظر برگزار کنندگان بوده است.

مفتخریم که جایزه جهانی داستان ما و کرونا با اقبال نویسندگان بسیاری از ایران و سایر کشورهای جهان رو به رو شد و بیش از هزار داستان قابل قبول به این جایزه راه یافت. نکته دیگر اینکه، طیف وسیعی از نویسندگان از هشت ساله تا هشتاد ساله در این جشنواره شرکت کردند که نشان‌دهنده تاثیرگذاری بیماری کرونا بر نسل‌های مختلف جامعه است.

تنوع در موضوع، شخصیت‌ها، مکان‌های وقوع و روایت‌ها، ویژگی دیگر داستان‌ها بود به‌طوری‌که می‌توان گفت حتی دو داستان مشابه در بین داستان‌های رسیده به دبیرخانه وجود نداشت.

البته از آنجا که موضوع بیماری کرونا هنوز تازگی دارد و نویسندگان نیز مانند سایر قشرهای جامعه همچنان با آن دست به‌گریبان هستند، اکثر داستان‌‌ها نیازمند پرداخت دقیق‌تر فنی و ساختاری است که این موضوع از نظر داوران این جشنواره طبیعی به نظر می‌رسید.

جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» دروازه‌ای برای پرداختن به این مسئله انسان در جهان امروز است. ضمن قدردانی از جناب آقای دکتر صالحی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و جناب دکتر محسن جوادی، معاون محترم امور فرهنگی که بانی این جشنواره بوده‌اند، از کلیه کسانی که با ارسال داستان در این جشنواره شرکت کردند سپاسگزاریم و همه آن‌ها را برنده این کارزار می‌دانیم.»

 اسامی برندگان بخش عمومی و ویژه این جایزه نیز به شرح زیر است:

«کاش لبخندت را می‌دیدم» نوشته زینب‌ فیروزنیا، «آیین آهک‌پاشی» نوشته محبوبه حاجی مرتضایی، «ترس خوردن» نوشته عباس عظیمی، «باقیمانده‌ی من» نوشته مهین‌سارانی راد،  «سردخانه‌ی شلوغ» نوشته مجتبی بنی‌اسدی، «زرنگ‌بازی» نوشته اسماعیل‌اله دادی،  «عزیز صدایش بزن» نوشته عماد عبادی، «آوازی برای پری دریایی» نوشته نجمه‌ مولوی، «سمفونی حیات» نوشته حسن مختارزاده، «دور تو می‌چرخیدم» نوشته ارمغان بهداروند، «خاطرات آخرین مبارز» نوشته ستایش السادات صلواتیان، «بیست سال و چهارده روز در کرونا» نوشته زینب رضایی، «اشک‌ها برای که به صدا درمی‌آیند» نوشته زهرا رضاقلیزاده عمران، «من و کرونا» نوشته فرحناز شیخ بهاالدین زادا،  «ملای چابهاری» نوشته مهدی چگین و «ماجراهای من و کرونا» نوشته  طاها ملااحمدی.