کد خبر: 44252
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 شهریور 1400 - 08:43

داخلی

»

کتاب

علامه محمدرضا حکیمی درگذشت

منبع : لیزنا
علامه محمدرضا حکیمی فقیه و مجتهد شیعه و فیلسوف 1400 در سن 86 سالگی درگذشت.
علامه محمدرضا حکیمی درگذشت

به گزاش لیزنا، علامه محمدرضا حکیمی فقیه و مجتهد شیعه و فیلسوف به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و ضعف ناشی از بیماری در سن 86 سالگی درگذشت.

محمدرضا حکیمی، زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد بود. حکیمی در سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز کرد. در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و ۲۰ سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم و تقویم گذراند.

کتاب الحیاة وی که یک دائرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است.

از وی با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد می‌شود. روح اللّه موسوی خمینی در پیامی به تاریخ ۱۳۴۸/۸/۲۸ او را با این جملات خطاب کرد «جناب مستطاب ثقة الاسلام آقای محمدرضا حکیمی - دامت افاضاته».

وی از مُجَدِّدانِ مکتب معارفی خراسان، مشهور به مکتب تفکیک است که معتقد به جدایی دین از فلسفه و عرفان است. علی شریعتی وی را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود.او در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی در رابطه با مبانی اسلام نامه‌ای به فیدل کاسترو نوشتو مدتی بعد و در دیدار با یک هیئت کوبایی گفت: «اگر اتفاقی برای فیدل کاسترو بیفتد، یک فاجعهٔ بشری رخ داده‌است.

علامه محمدرضا حکیمی فقیه و مجتهد شیعه و فیلسوف شب یکشنبه 31 مرداد ماه 1400 در سن 86 سالگی درگذشت. علت درگذشت علامه محمدرضا حکیمی ابتلا به بیماری کرونا و ضعف ناشی از بیماری و همچنین کهولت سن اعلام شده است.