کد خبر: 44302
تاریخ انتشار: شنبه, 13 شهریور 1400 - 11:40

داخلی

»

کتاب

کتاب برنامه سازندگی علوم و آموزش منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب برنامه سازندگی علوم و آموزشِ اکبر اعتماد از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی (زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و دانشگاه بوعلی سینا منتشر شد.
کتاب برنامه سازندگی علوم و آموزش منتشر شد

به گزارش لیزنا، برنامه سازندگی علوم و آموزشِ اکبر اعتماد، شهریور ۱۴۰۰ از سوی پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی (زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و دانشگاه بوعلی سینا منتشر و روانه بازار نشر شد. تنظیم، ویرایش و پژوهش این اثر توسط محمدحسین یزدانی‌راد و پیمانه صالحی صورت پذیرفته است.

کتاب برنامه سازندگی علوم و آموزش، خاطرات و یادداشت‌های دکتر اکبر اعتماد را در حوزه علوم و آموزش عالی در بر می‌گیرد. او استادِ دانشمند و عالم آینده‌نگری است که عشق به مملکت را در سر می‌پروراند و از هیچ کوششی درزمینه انتقال دانش به هموطنان خود دریغ نمی‌ورزد. دکتر اعتماد یکی از شخصیت‌هایی است که در سال‌های اولیة تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی نقش تأثیرگذاری در تعیین برنامه‌های آن داشت. نقطه‌نظرات وی که در قابِ شفاف خاطراتش نقش بسته، نمایانگر رخدادهای سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۲ است. یادداشت‌های دکتر اعتماد پس از فهرست‌نویسی و استخراج موضوعات، تنظیم و ویرایش شد. همچنین پژوهشی گسترده در میان منابع مرتبط با تاریخ آموزش عالی، به‌خصوص عصر پهلوی دوم صورت گرفت و محتوای یادداشت‌ها مستندسازی و تکمیل گردید. بی‌تردید ژرف‌بینی و نکته‌سنجی دکتر اعتماد از منظرِ این روایات، راهنمای پژوهشگران تاریخ آموزش عالی و نظام‌های نوین آموزشی خواهد بود.

برنامه سازندگی علوم و آموزش، علاوه‌بر مقدمه تفصیلی پژوهشگران در حوزه تاریخ آموزش عالی در دوران معاصر و یادداشت‌های وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری (دکتر منصور غلامی) و ریاست دانشگاه بوعلی ‌سینا (دکتر یعقوب محمدی‌فر)، مشتمل بر چهار فصل و پیوست‌های گزیده تصاویر و اسناد، منابع و نمایه‌ (کسان و جای‌ها و موضوع) است. در فصل اول که «دانشکده علوم دانشگاه تهران و دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه» نام دارد، آشنایی با دانشکدةه علوم تبیین شده است. در فصل دوم «تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی» شرح داده شده است. «مؤسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی و تأسیس دانشگاه‌های جدید» در فصل سوم بررسی شد و فصل چهارم به موضوع «دوران رشد و توسعه و کمبودهای آموزش عالی» اختصاص دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با شماره تلفن‌ ۲۲۷۶۷۴۹۳ تماس بگیرند.