کد خبر: 46466
تاریخ انتشار: جمعه, 15 مهر 1401 - 09:20

داخلی

»

کتاب

آنی ارنو برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ شد

منبع : لیزنا
آکادمی سوئدی نوبل آنی ارنو را «برای شجاعت و تیزهوشی واقع‌بینانه‌ای که به واسطه آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند» شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲ معرفی کرده است.
آنی ارنو برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ شد

به گزارش لیزنا، آنی ارنو نویسنده ۸۲ ساله فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ شد. وی در خانواده‌ای از طبقه کارگر بزرگ شده و در رشته ادبیات مدرن فارغ‌التحصیل شده است. وی نویسنده و استاد دانشگاه قرن بیستم میلادی اهل نورماندی فرانسه است. آثار ادبی او که اغلب خودزندگی‌نامه هستند رابطه تنگاتنگی با جامعه‌شناسی دارند. از این نویسنده آثار بسیاری در ایران ترجمه و به‌چاپ رسیده است.

از جمله کتاب‌های این نویسنده و استاد دانشگاه به «شرم»، «یک زن»، «جایگاه»، «آن دختر دیگر» می‌توان اشاره کرد. کتاب «جایگاه» در سال ۱۹۸۴ جایزه ادبی «رنودو» را برای این نویسنده به ارمغان آورد.

«ارنو» که اغلب که آثار خودزندگی‌نامه خلق می‌کند، نخستین رمان خود را در سال ۱۹۷۴ با عنوان «محفظه‌های خالی» منتشر کرد. رمان سال‌ها که در سال ۲۰۰۸ میلادی به انتشار رسیده نیز توانست جایزه ادبی مارگریت دوراس و جایزه فرانسوا موریاک را برای آنی ارنو به ارمغان بیاورد. 

وی در رمان دیگرش با نام  اتفاق می‌افتد به مشکلات دختری از یک خانواده متوسط کارگری در مواجهه با موضوع سقط جنین در فرانسه دهه ۶۰ می پردازد. فیلمی بر اساس همین رمان در سال ۲۰۲۱ در سینمای فرانسه نیز تولید و تهیه شده است.

 آنی ارنو شانزدهمین فرانسوی است که از سال ۱۹۰۱ موفق به کسب جایزه ۸ میلیون کرونی (معادل حدود ۷۴۰ هزار یورو) نوبل می‌شود. آخرین باری که یک فرانسوی جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده بود ۸ سال پیش زمانی بود که پاتریک مودیانو موفق به کسب این جایزه عالی شد.

 تا به امروز ۱۵ نویسنده فرانسوی و ۱۶ زن برنده نوبل شده‌اند. ارنو همزمان هفدهمین زنی لقب گرفت که نوبل ادبیات را از آن خود می کند.

سال گذشته «عبدالرزاق گورنا» نویسنده اهل تانزانیا برای «نفوذ سازش‌ناپذیر و دلسوزانه او در تاثیراث استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ انتخاب شد