کد خبر: 46520
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 مهر 1401 - 11:25

داخلی

»

کتاب

«شیدایی و شیوایی» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «شیدایی و شیوایی، گفت‌وگو با قباد شیوا» با مصاحبه، تدوین و پژوهش پیمانه صالحی و محمدحسین یزدانی‌راد منتشر شد.
«شیدایی و شیوایی» منتشر شد

به گزارش لیزنا، کتاب «شیدایی و شیوایی، گفت‌وگو با قباد شیوا» با مصاحبه، تدوین و پژوهش پیمانه صالحی و محمدحسین یزدانی‌راد، از سوی چاپ و نشر نظر (ناشر تخصصی هنرهای مدرن) منتشر شد.

استاد شیوا طراح گرافیک، صاحب مکتب گرافیک ایرانی در دایره‌المعارف بریتانیکا، و عضو منتخب انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، با بیش از پنج‌دهه حضور پویا در طراحی گرافیک، نقشی مؤثر در اعتلای این هنر داشته است. او در تصویرسازی، نقاشی و طراحی هنرمندی به‌تمام معناست. استاد شیوا با تلفیق قریحة نقاشانه‌اش با طراحی گرافیک، در هر اثر به دنبال یک راه‌حل جدید برای حل مسائل می‌شود. برجسته‌ترین ویژگی طرح‌هایش، نگاه ایرانیِ مدرن اوست. آن‌قدر اثر درجه‌یک دارد که هریک از آنها می‌تواند وی را در زمرة بهترین‌های طراحی گرافیکِ جهان جای دهد. نام قباد شیوا با گرافیک ایرانی پیوند یافته و اثرگذاری‌اش در تاریخ گرافیک نوین ایران جاویدان است. این کتاب به دلیل بیان گرایش‌های هنری او در دوران نوجوانی و جوانی، فضای دانشکدة هنرهای زیبای تهران در دهة ۱۳۴۰، فراز و نشیب‌های راه‌اندازی واحد گرافیک در رادیو و تلویزیون ملی، ویژگی‌های مکتب گرافیک ایرانی، و انتشار خاطرات راوی برای نخستین‌بار، حائز اهمیت است. 

شیدایی و شیوایی علاوه‌بر مقدمه تفصیلی تدوینگران، دارای چهار فصل است. فصل نخست، «خانواده و دوران نوجوانی»، شرح پیشینة خانوادگی مصاحبه‌شونده و دوران کودکی و نوجوانی او را شامل می‌شود. فصل دوم، «دانشکدة هنرهای زیبا و آشنایی با گرافیک»، تحصیل در دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران و علاقه‌مندی به گرافیک را روایت کرده است. فصل سوم، «رادیو و تلویزیون ملی و دانشگاه پِرت»، فعالیت‌های حرفه‌ای مصاحبه‌شونده و تحصیلات تکمیلی او را در آمریکا بررسی کرده است. فصل چهارم، «دیدگاه‌ها و نظرات»، به تجزیه‌وتحلیل نظرات تخصصی پیرامون طراحی گرافیک پرداخته است.