کد خبر: 46563
تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 آبان 1401 - 08:47

داخلی

»

کتاب

«آشنایی با چاپ و نشر کتاب» منتشر شد

منبع : لیزنا
«آشنایی با چاپ و نشر کتاب: با نگاهی به نشر سنتی، مدرن و پسامدرن » نوشته حسین اصغرنژاد  و با ویراستاری احمد شعبانی منتشر شد.
«آشنایی با چاپ و نشر کتاب» منتشر شد

به گزارش لیزنا، انتشارات سپهر دانش کتاب «آشنایی با چاپ و نشر کتاب: با نگاهی به نشر سنتی، مدرن و پسامدرن » نوشته حسین اصغرنژاد  و با ویراستاری احمد شعبانی را منتشر کرد.

کتاب حاضر، در برگیرنده مطالبی در حوزه چاپ و نشر کتاب و تحولات این حوزه در عصر فناوری اطلاعات است. در این اثر تلاش شده از یک طرف چگونگی چاپ و نشر کتاب به تصویر کشیده شود و از سوی دیگر منبعی فراهم آید که دانشجویان علم اطلاعات و دانش­شناسی و سایر مخاطبان و علاقه­مندان را با مقوله صنعت چاپ و نشر کتاب و تحولات آن آشنا سازد. نکته قابل تأمل اینکه پدیدآوردن یک اثر چه در قالب اثری مکتوب مانند کتاب کاغذی و یا کتاب الکترونیکی، مبتنی بر اشراف به نکات محتوایی، نگارشی، فنی، اصولی، و کاربردی است.

هدف از گردآوری و تألیف این کتاب دستیابی به همین مرتبه است؛ یعنی کمک به مؤلف و ناشر به تولید اثری که دارای نکات اصولی و فنی لازم در تدوین و چاپ و انتشار باشد. از این نظر، دغدغه اصلی انتشار این کتاب پاسخ و یا در واقع کمک به رفع اشکالاتی است که به طور معمول از همان ابتدای نگارش کتاب، مؤلف را با خود درگیر کرده و به علت عدم آشنایی مؤلف، نقص یا نقائصی در اثر پدید می­آید که تا پایان مراحل تولید و چاپ، به صورت یک آفت و ایراد با کتاب همراه خواهد بود.

تلاش شده اثر حاضر، پاسخ­گوی نیاز متخصصین علم اطلاعات و دانش­شناسی به عنوان منبع درسی «آشنایی با چاپ و نشر» یا «آشنایی با فرایند انتشار» بوده و مورد استفاده استادان و دانشجویان این رشته(گرایش پزشکی و غیر پزشکی) نیز قرار گیرد. چاپ و نشر، قبل اینکه برای کتابداران به عنوان یک حرفه یا صنعت شناخته شده باشد، به­عنوان زیرساخت و عامل اصلی تولید علم و  مهمترین رسانه و محمل اطلاعاتی یعنی«کتاب» شناخته می­شود. کتابداران و کتابخانه­ها، به ضرورت اهداف و رسالتی که بر عهده دارند، مستقیم ­و­غیرمستقیم با نشر و ناشران ارتباط داشته تا از این طریق بتوانند جهت مجموعه­سازی یک واحد اطلاع­رسانی مانند کتابخانه، از دانش و تجربه خود در حوزه نشر سود برده و استفاده کنند. در همین راستا بحث انتشار کتاب(الکترونیکی) و تحولات نشر در عصر فناوری اطلاعات نیز به عنوان یک پدیده قابل تأمل، در متن حاضر مورد توجه قرار گرفته و نگارنده جستاری از تحولات نشر در عصر جدید را به مطالب حاضر افزوده تا مفید به حال کتابداران و همچنین فعالان حوزه نشر باشد. بدین قرار، علاوه بر اینکه در نگارش این کتاب از آثار پیشینیان و استادان ارجمند و بزرگوار، همچون عبدالحسین آذرنگ، حمید محسنی، و فهیمه باب­الحوائجی و سایر نویسندگان و پژوهشگران  حوزه نشر استفاده به­عمل آمده، در دو فصل(دهم و یازدهم) کتاب، تحولات نشر در عصر اطلاعات و ارتباطات مورد کند و کاش قرار گرفته است.

این کتاب اولین اثری است که در سال 1401 با حمایت مالی گروه پند(گروه پشتیبان نشر دانش) توسط انتشارات سپهر دانش(ناشر تخصصی منابع علم اطلاعات و دانش شناسی) چاپ و منتشر و به بازار نشر عرضه شده است. گروه پشتیبان نشر دانش (پند)، در تابستان سال 1400 هجری شمسی با پیشنهاد استاد ارجمند و چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش­شناسی دکتر جعفر مهراد (استاد دانشگاه شیراز) و با دعوت از برخی از دوستداران در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی شکل گرفت. هدف این گروه، فراهم­آوری شرایط و تسهیلات لازم برای انتشار آثار با کیفیتی است که از طریق اعطای کمک مالی به ناشران حرفه­ای، نویسندگان، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت می­پذیرد.

مدیر گروه پند: دکتر رحمت الله فتاحی(استاد دانشگاه فردوسی مشهدِ)

دبیر گروه پند: دکتر محمد رضا قانع ( دانشیار مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری)

اعضای دیگر:

دکتر محمد حسین دیانی (استاد دانشگاه فردوسی مشهد)؛

دکتر احمد شعبانی (استاد دانشگاه اصفهان)؛

دکتر ملیحه نیک کار (استاد دانشگاه پیام نور- مرکز شیراز)؛

دکتر محمد حسن زاده (استاد دانشگاه تربیت مدرس).