کد خبر: 47274
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 ارديبهشت 1402 - 23:43

داخلی

»

کتاب

از کتاب «مبانی کارآفرینی در ورزش» در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست رونمایی از کتاب «مبانی کارآفرینی در ورزش» در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
از کتاب «مبانی کارآفرینی در ورزش» در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد

به گزارش لیزنا، نشست رونمایی از کتاب «مبانی کارآفرینی در ورزش» با حضور دکتر ملیحه صابری نجف آبادی، معاون پژوهشی سمت، دکتر ناصر غلامی، نویسنده کتاب مبانی کارآفرینی در ورزش و مهندس شاپور خاکبیز، کارآفرین درحوزه ورزش روز پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

دکتر ناصر غلامی، نویسنده کتاب در ابتدای نشست ضمن خوشامدگویی به حضار و تشکر از  معاون پژوهشی سازمان سمت  و شاپور خاکبیز از کارآفرینان پیشکسوت ورزش کشور سخنان خود را آغاز کرد.

غلامی گفت: کتابی که رونمایی خواهد شد مبانی کارآفرینی در ورزش است، کتابی است که با همکاری دکتر کاظمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با رویکرد کاربردی تدوین شده است. اینکه ما چطور از ساعات ورزش و تربیت بدنی نوجوانان و دانشجویان استفاده کنیم برای ترویج کارآفرینانه ورزش که موضوع اصلی کتاب حال حاضر است. بغیر از مسئله اصلی سلامت ذهن و بدن که یکی از مهم ترین مسائل ورزش است، ما نگاهمان این است که از طریق ورزش نگرش کارآفرینانه و کسب و کار  ورزشی را ترویج دهیم. در مدارس زنگ بازی و ورزش فرصتی است برای ارزش آفرینی ما در توسعه کسب و کار ورزش و اینکه معلمان ما بتوانند از طریق بازی، نگرش کارآفرینی به ورزش را منتقل کنند.

غلامی در ادامه گفت: در این کتاب به مسائلی همچون اهمیت و ضرورت ورزش، چرا در ورزش نگاه کارآفرینانه داشته باشیم، پرداختن به طراحی مدل کسب و کار، ارائه مثال های ورزشی و چگونگی طراحی مدل های کسب و کار، ایجاد نگرش کارآفرینانه و بعد ایجاد مشاغل ورزشی، انواع فرصت های ورزشی و تعدادی از کسب و کار های نوپا ورزشی معرفی و پرداخته شده است. در این کتاب تلاش شده تا رویکرد کاربردی و اثر گزاری بر روی معلمین و دانشجو معلم ها و مخاطبینی که کتاب را مطالعه می کنند با ارزش های این حیطه آشنا شوند و بتوانند به ایجاد خدمات بالاتر و بهتری در آینده بپردازند، کسب و کار های ورزشی می توانند ارزش اجتماعی نیز داشته باشند.

دکتر ناصر غلامی نویسنده کتاب گفت: این کتاب جزء کتاب های درسی دانشگاهی محسوب می شود و برای درس کارآفرینی در کارشناسی و کارشناسی ارشد تربیت بدنی ورزشی است. کتاب رویکرد میان رشته ورزشی و  کارآفرینی کسب و کار دارد. که البته ظاهرا در کسب و کارهای نوین و استارتاپ های جدید بحث های جدیدی عنوان شده که می تواند برای کسب و کار ورزشی مهم باشند و باعث ایجاد این کسب و کار ها شوند. این کتاب راه رو برای راه بسیار طولانی برای اینکه پژوهش های بیش تری انجام بشه تا ما بتوانیم کتاب های بیشتری منتشر کنیم را کوتاه کرده است. امروز بحث ارتباط صنعت و دانشگاه خیلی مطرح است و این کتاب می تواند یک نقطه عطفی در زمینه توسعه کسب و کار در ورزش باشد که ما بتوانیم از این طریق اشتیاقی در دانشگاه ایجاد کنیم و این کتاب می تواند فرصت خوبی را در این ضمینه برای دانشجویان فراهم کند که دانشجو رویکرد مالی به ورزش نداشته باشد و رویکرد جرکتی را نیز شامل شود.

غلامی در پایان گفت: امید است با تولید این چنین کتاب ها و پژوهش هایی که در آینده در زمینه رونق کسب و کارهای ورزشی، زمینه پزشکی و زمینه های روحی و روانی ورزشی مفید باشند و جامعه را با جامعه صنعتی آشنا کنند.

شاپور خاکبیز کارآفرین حوزه ورزش گفت: وقتی با موضوع کارآفرینی مواجه می شویم ذهن افراد بیشتربه سمت کسب درآمد، شغل خوب و اتفاقات مثبت می رود این سمت و ظاهر خوب ماجراست و من میخواهم سمت و ظاهر بد را هم نشان بدهم و راجع به آن صحبت کنم. 60 درصد شرکت های تاسیس شده در ایران بعد از گذشت 3 سال ورشکست شده اند و 70 درصد شرکت های تاسیس شده بعد از گذشت 7 سال و تنها 20 درصد بعد از 15 سال موفق می شوند. دلیل اینکه شرکت رو به نابودی می رود چیست؟ آنچه که ما رو علاقه مند و تشویق به ورود به کار می کند داشتن ذهن خلاق و شاداب افراد است، در واقع با ذهنیت جدید است که یک کار به وجود می آید.

خاکبیز در ادامه گفت: این کتاب در واقع راهکار ایجاد و داشتن ذهن خلاق، شاداب را آموزش می دهد. زمانی که ما ذهنیت شاداب را ایجاد می کنیم، دو تصمیم گیری به وجود می آید که یا قصد این را داریم که کارآفرین خودمان باشیم با توجه به نکات مثبت ایجاد کارآفرینی، یا اینکه کارمند باشیم. همه قصد این که کارآفرین باشند را ندارند و می خواهند از سازمان و شرکتی کارمند باشند. خیلی از کارمندهای شرکت های مختلف که ما هم می شناسیمشان هستند که توانستند شرکتی را از برشکستگی نجات دهند.

خاکبیز در آخر افزود: نگاه من به این کتاب این طور هست که آگاهی هایی که در کتاب و پایه های ابتدای کتاب آغاز شده، ذهن افراد را از جوانی و نوجوانی در مدرسه تغییر می دهد. در این زمینه موضوعات مختلف برای بررسی و بحث  بسیار زیاد است. یکی از کارهایی که خیلی ارزشمند است این است که کتاب به عنوان کتاب درسی معرفی شده است. امروزه آمار دانشجویان در دانشگاه ها بیش از 50 درصد بانوان هستند و اگر از این به بعد از این نوع کتاب ها معرفی شود خانم ها بیشتر با رویکرد کارآفرینی در ورزش آشنا خواهد شد و با توجه به آگاهی بانوان نسبت به قبل در رابطه با ورزش و با توجه به چشم انداز ورزش نشان می دهد در آینده با رشد بیشتری مواجه خواهیم بود که همین الان هم قابل مشاهده در دانشگاه هاست برای مثال تعداد مدال های بین المللی خانم ها ر مسابقات جهانی افزایش پیدا کرده و همچنین تعداد حضور خانم ها نسبت به دهه های قبل افزایش پیدا کرده این موضوع فوق العاده حائز اهمیت است هر چه خانم ها به ورزش بپردازند آن خانواده از سلامت ذهنی بالاتری برخوردار است و این ایجاد فرهنگ که از اهمیت بالایی هم برخوردار است در خانواده ها بیشتر بستگی به خانم های هر خانواده دارد.

 

گزارش: غزاله ورقائی