کد خبر: 47278
تاریخ انتشار: شنبه, 23 ارديبهشت 1402 - 09:34

داخلی

»

کتاب

كتاب «آلودگي هوا در محيط كار» رونمایی شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست تخصصي HSE و توسعه پايدار همراه با رونمايي از كتاب آلودگي هوا در محيط كار در سراي علمي و فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.
كتاب «آلودگي هوا در محيط كار» رونمایی شد

به گزارش ليزنا، نشست تخصصي HSE و توسعه پايدار همراه با رونمايي از كتاب آلودگي هوا در محيط كار با حضور مهندس محمد اصابتي، مدیر کل کار و امور اجتماعی استان سیستان و مشاور حوزه کار اتاق بازرگانی و نویسنده کتاب حوادث کار و آزاده ابراهیمی زاده مدیر عامل شرکت موسسه هنری علمی و فرهنگی آسا فیلم و کارشناس مجری روز 22 ارديبهشت 1402 در سراي علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.

در اين نشست اصابتی با قرائت چند آِیه از قرآن کریم گفت: قبل از ورود به موضوعات فنی باید بگویم بحث صیانت از امور انسانی و منابع مادی کشور موضوعی است که حائز اهمیت بوده است. ما دنبال این هستیم تا موضوع HSE را زنده کنیم تا جان کسانی که مشغول کار هستند را سیانت کنیم. موضوع HSE از دیرباز وجود داشته و در حال حاضر چندین سال است که در مباحث مختلف کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است. اما آماری که در طی چند سال اخیر منتشر شده است نشان دهنده این است که در جامعه حوادث و بیماری ها وجود دارند و در واقع بیماری با عنوان مرگ خاموش ازش یاد شده است. ما حدود هشتاد هزار میلیارد که در واقع دو برابر پرداخت یارانه هاست، خسارت پرداخت می کنیم بابت مرگ و میرهای ناشی از بی توجهی در کار. باید توان خود را بیش از پیش به کار بگیریم تا جنبه های پیش گیری را پیش بگیریم. به طور متوسط نزدیک به چهل درصد از حوادثی که در کشور اتفاق می افتد در بخش ساختمان هاست. همین بخش در کار در ارتفاع، بیشتر از هفتاد درصد حوادث را به خود اختصاص می دهد  شصت درصد از حوادث منجر به فوت حادثه، ناشی از کار در بخش ساختمان است. در بخش صنعت نیز همین اعداد را مشاهده می کنیم به علت اینکه در بخش صنعت درگیری افراد با صنعت بسیار بالاست. ما در بخش صنعت آمار خسارات ناشی از دست دادن دست افراد را شاهد هستیم. این آمار نشان دهنده این است که باید اقدامات مهمی در HSE و آِیین نامه ها و مقررات لازم انجام دهیم.

اصابتی در ادامه گفت: کتاب حوادث کار که به همت انتشارات دانش بنیاد در دو جلد به چاپ رسیده است که اهمیت این کار در بررسی و جایگزاری مبحث HSE است. در واقع مسئله HSEمسئله مهمی است و باید حتما به آن توجه، رسیدگی و هزینه کرد. در این رابطه سازمان تامین اجتماعی می گوید: اگر چنانچه که قرار است در زمینه پیشگیری ما کاری انجام دهیم، هزینه محسوب نمی شود بلکه سرمایه گذاری صورت می پذیرد. این کتاب هم بیان کننده همین سرمایه گذاری و اهمیت به آن جدی گرفتن این مهم است.

اصابتی افزود: در رابطه با بحث مهاجرت از استان های مرزی و طرح آزمایش سرزمین باید بگوییم که با کمبود نیروی انسانی در برخی استان ها مواجه هستیم. ما باید بتوانیم با طرح آمایش سرزمین نیروهای انسانی را طوری آموزش دهیم که بدانند حوادث و خسارات ناشی از کار چه عواقبی خواهند داشت و باید جدی گرفته شوند که قطعا توجه به این امر تاثیر بسزایی در بهبودی و کاهش آمار خسارات و مرگ میر خواهد داشت.

اصابتی در پایان گفت: ماده 85 قانون کار سر فصلی تعریف کرده که بر اساس آن سازمان وزارت بهداشت، مقررات و دستورالعمل های مربوطه را باید منتشر کرده و به آن عمل کند. یکی از مواردی که قابل پیشنهاد است این است که واحد ایمنی و بهداشتی ما باید با یکدیگر تلفیق شوند. همینطور باید توجه ویژه ای به بحث آموزش داشته باشیم در واقع آموزش باید قضایی محور شده و اجباری برای واحد های صنعتی و تولیدی شود. نکته بعدی این است که باورها باید تغییر کنند که کارگر و کارفرما بدانند مقوله HSE مهم است و باید جدی گرفته شود و در آخر مهم ترین و مثمر ثمر ترین سازمان برای ایجاد و آموزش و عادی سازی این امر سازمان صدا سیما می تواند باشد. اگر به این نکات توجه ویژه ای صورت گیرد انتظار می رود اتفاقات مثبتی رقم بخورد.