کد خبر: 47841
تاریخ انتشار: شنبه, 29 مهر 1402 - 09:24

داخلی

»

کتاب

«طلایه‌دارِ هشتِ سرخ‌پوش‌ها» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «طلایه‌دارِ هشتِ سرخ‌پوش‌ها، گفت‌وگو با مهندس حسین کلانی» با مصاحبه، تدوین و پژوهش محمدحسین یزدانی‌راد و پیمانه صالحی از سوی انتشارات روزنه منتشر شد.
«طلایه‌دارِ هشتِ سرخ‌پوش‌ها» منتشر شد

به گزارش لیزنا، طلایه‌دارِ هشتِ سرخ‌پوش‌ها حاصل بیش از سی ساعت مصاحبة تاریخ شفاهی با حسین کلانی، فوتبالیست مردمی و با اخلاق دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ است. وی با ویژگی‌های شخصیتی والا، آیینه تمام‌نمای مکتب شاهین و ورزشکاری است که روزهای دلچسب فوتبال را در خاطره‌ها زنده می‌کند. بی‌شک مهندس کلانی در زمرة معدود بازیکنانی است که با جلب توجه هر دو طیفِ طرفداران قرمز و آبی در اذهان ماندگار شده است و نامش در تاریخ فوتبال ایران می‌درخشد. اما آنچه او را متمایز می‌کند، رشد در خانواده‌های عالم‌‌پرور کلانی و غفاری و توجه به تحصیلات عالی و کسب موفقیت‌های علمی است. کلانی فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد مهندسی معماری از دانشگاه ملی و دکترای معماری تلفیقی از دانشگاه یو سی اِل اِی است. این کتاب با پژوهشی عمیق و همه‌جانبه در تاریخ فوتبال ایران و انتخاب ساختاری مناسب برای به تصویر کشیدن تاریخ شفاهی فوتبال، الگویی کاربردی را پیشِ روی تاریخ‌پژوهان قرار می‌دهد. این مصاحبه ضمن شرح پیشینة خاندان پدری و مادری مصاحبه‌شونده، به‌دلیل بیان زمینه‌های گرایش به فوتبال در دهه‌های گذشته، خاطراتی از بازی در تیم‌های محلی،‌ تشریح ویژگی‌های مکتب شاهین، فراز و نشیب شکوفایی باشگاه پرسپولیس، حضور در تیم ملی و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، و اجرای طرح‌های معماری در ایران و آمریکا برای علاقه‌مندان جالب توجه خواهد بود.

طلایه‌دارِ هشتِ سرخ‌پوش‌ها علاوه‌بر مقدمه تفصیلی تدوینگران، دارای پنج فصل و پیوست‌های افتخارات فوتبال، گزیده اسناد، گزیده تصاویر، منابع و نمایه‌ است. فصل نخست، «خانواده و تحصیلات»، پیشینه خانوادگی مصاحبه‌شونده را شامل می‌شود و علاوه‌بر مرور خاطرات دوران ابتدایی و متوسطه، به تحصیل در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه ملی پرداخته است. فصل دوم، «مکتب شاهین»، عضویت در تیم شاهین و ویژگی‌های این باشگاه فرهنگی- ورزشی را مرور کرده است. فصل سوم، «طلوع پرسپولیس»، پیوستن به پرسپولیس و فراز و نشیب‌ عملکرد این باشگاه را بررسی کرده است. فصل چهارم، «تیم ملی فوتبال ایران»، قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و حضور در المپیک را تشریح کرده است. فصل پنجم، «طرح‌های اجرایی و تحصیل در آمریکا»، علاوه‌بر تبیین فعالیت در شرکت‌های ساختمانی و اقامت در آمریکا، به تحصیل در دانشگاه یو سی اِل اِی اشاره دارد.