کد خبر: 42399
تاریخ انتشار: شنبه, 12 مهر 1399 - 11:10

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه ملی ایران بخشی از تاریخ فرهنگی تهران است

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
سید عبدالله انوار تهران شناس و رئیس اسبق بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران گفت: کتابخانه ملی یک مکان مهم فرهنگی در تهران است و بخشی از تاریخ فرهنگی پایتخت با فعالیت‌های کتابخانه ملی تعریف می شود.
کتابخانه ملی ایران بخشی از تاریخ فرهنگی تهران است

به گزارش لیزنا، سید عبدالله انوار از جمله فرهیختگانی است که در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی مانند نسخه پژوهی، نسخه شناسی، فهرست نویسی کتب خطی و غیره آثار بسیاری به عنوان صاحبنظر و مرجع در کارنامه خود به جای گذاشته است و به عنوان یک فرهنگ پژوه در حوزه تهرانشناسی نیز تحقیق و فعالیت های پژوهشی بسیاری به انجام رسانده است.

سید عبدالله انوار درباره غرابت‌های تاریخ ‍پایتخت و فعالیت‌ نهادهای فرهنگی گفت: هریک از نهادهای فرهنگی تهران دارای تاریخ و هویت خاص خود هستند و کتابخانه ملی ایران هم به دلیل قدمت تأسیس نقش پرمعنایی در تاریخ ‍پایتختی تهران دارد.

وی ادامه داد: «آندره گدار» از معماران شهیر فرانسوی برای فعالیت های معماری به ایران آمده بود که در  سال ۱۳۰۸ طرح تأسیس موزه و کتابخانه ملی را ارائه کرد و در نهایت کار را شروع کرد و کتابخانه ملی و موزه ملی ایران در سال 1316 راه اندازی و آغاز به کار کرد. پس از راه اندازی کتابخانه ملی این نهاد فرهنگی محل مهمی برای مراجعه اندیشمندان و فرهیختگان در تهران شد که از همان زمان تا امروز بخشی از هویت فرهنگی تهران به شمار می آید.

رئیس اسبق بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: بنابراین کتابخانه ملی ایران یک مکان مهم فرهنگی در تهران است و بخش بسیاری از تاریخ فرهنگ تهران را باید با فعالیت‌های کتابخانه ملی تعریف کرد.

انوار ادامه داد: به خوبی به یاد دارم با درایت و مدیریت استاد ایرج افشار که ریاست کتابخانه ملی را برعهده داشت، بسیاری از اهل فرهنگ و کتاب به کتابخانه ملی مراجعه می‌کردند و در آن زمان بنده مسئولیت بخش نسخ خطی را به عهده داشتم و به این فرهیختگان که هر کدام از آنها ستاره ای در عالم فرهنگ ایران بودند خدمات ارائه می شد.

این تهران شناس در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که اسناد و کتب خطی بسیاری در بین تهرانی‌ها وجود دارد گفت: اسناد قدیمی و نسخ خطی با محوریت تاریخ تهران در بین خانواده‌های تهرانی کم نیست و در سالهای اخیر نیز سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای خرید آنها اقدام کرده است.

وی ادامه داد: همچنین چندی پیش از بنده راهنمایی هایی برای سندی درباره تاریخ تهران خواستند که این سند مربوط به دوره کریم خان زند بود و من آنها را تشویق و راهنمایی کردم تا این سند را برای دسترسی پژوهشگران چاپ کنند. زیرا هر چه سندهای متعدد از تاریخ تهران ساماندهی و معرفی شود تاریخ این شهر خیلی بهتر به آیندگان ارائه خواهد شد.

سید عبدالله انوار که برای آشنایی علاقمندان به تهران دو کارگاه پژوهشی تهران شناسی با عنوان «بلد تهران» را در دو بخش شمیران شناسی و بافت قدیم تهران برگزار کرده است؛ درباره میزان علاقه خود به تهران و پژوهش در این حوزه گفت: تهران شهری است ناشناخته که برای شناخت این شهر هنوز جای کار تحقیقاتی برای جوانان علاقمند به این حوزه بسیار است. به خوبی به یاد دارم در ایامی که برای شناسایی بافت قدیم تهران تحقیق می‌کردم روزانه بالغ بر 30 کیلومتر به صورت پیاده، کوچه و خیابانهای تهران را می گشتم و کار تحقیقاتی انجام می دادم.

وی تاکید کرد: به جوانان پژوهشگر و علاقمند به حوزه شهرشناسی توصیه می کنم تحقیقات خود درباره شهر تهران را گسترده کنند زیرا این شهر، ناشناخته های بسیاری در بخش های مختف فرهنگی، معماری و غیره دارد.

لازم به توضیح است شهر تهران در سال 1285 به عنوان پایتخت ایران معرفی شد و شورای شهر تهران در سال 1395 همزمان با سالروز معرفی این شهر به عنوان پایتخت یک هفته را از تاریخ 12 تا 18 مهرماه به عنوان هفته تهران در تقویم نام گذاری کرد.