کد خبر: 42541
تاریخ انتشار: شنبه, 10 آبان 1399 - 13:34

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

تدوین دانشنامه سندشناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
معاون پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از تدوین دانشنامه سندشناسی به منظور شناخت اصطلاحات و واژگان مرتبط با این حوزه، جهت درک وقایع تاریخی برای پژوهشگران و سندپژوهان خبر داد.
تدوین دانشنامه سندشناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

به گزارش لیزنا، حوریه سعیدی معاون پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت جايگاه اسناد و مدارک تاريخی در حوزه تاريخ نگاری، سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران و به تبع آن پژوهشكده اسناد بنابر مأموريت ذاتی خود در نظر دارد دانشنامه سندشناسی را در حوزه دانش‌شناسی و تهيه مرجع‌ واژگان تدوین کند.

سعیدی ادامه داد: تا کنون حدود 300 عنوان مدخل اصلی، ارجاعی و اصطلاحی برای تهیه و تدوین دانشنامه سندشناسی به شورای پژوهش پیشنهاد داده شده و مورد تصویب قرار گرفته و قرار است این دانشنامه به دست پژوهشگران حوزه تاريخ، سندپژوه، علوم اجتماعی، دانشجويان تاريخ و علوم آرشيوی و سندپژوهی که مخاطبان اصلی این دانشنامه هستند؛ برسد.

معاون پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تشریح ساختار دانشنامه سندشناسی گفت: این دانشنامه دارای  شورای سياستگذاری، کمیته علمی و شورای نویسندگان است. در شورای سیاستگذاری کارشناسان درباره مباحثی چون اصطلاح نامه نويسی، علوم آرشيوی و اسنادی فعالیت می کنند، در كميته علمی هم سندپژوهان اسناد و آرشيوملی، به تكميل مداخل و تقسيم مسئوليت‌هاي سفارش و تدوين مقالات علمی مي‌پردازند و در نهایت شورای نويسندگان مقالاتی در حوزه دانشنامه تهیه و یا نگارش مطلب در این حوزه را سفارش می دهند.

حوریه سعیدی که به عنوان مجری و سرویراستار در تدوین دانشنامه سندشناسی فعالیت می کند اظهار داشت: نتیجه تحقیق ، پژوهش و تدوین این دانشنامه نخست به صورت کتاب در دو جلد تنظيم و منتشر می شود و پس از آن به‌صورت لوح فشرده در دسترس علاقمندان و مراكز آرشيوی و سندی قرار می گیرد و امیدوارم مراحل تدوین دانشنامه سندشناسی هرچه زودتر انجام شود.