کد خبر: 42576
تاریخ انتشار: شنبه, 17 آبان 1399 - 12:16

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار شماره پاییز فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات

منبع : لیزنا
صدو بیست و سومین شماره فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات منتشر شد.
انتشار شماره پاییز فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات

به گزارش لیزنا، شماره پاییز فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات منتشر شد . مقاله های منتشر شده در این شماره به شرح زیر است:

-یادداشت سردبیر: از سایه‌نویسی ‌ تا جعل عمیق (1)/ فریبرز خسروی

-آینده سامانه‌های بازیابی اطلاعات متنی/ ابوالفضل اسدنیا، مظفر چشمه‌سهرابی، احمد شعبانی، عاصفه عاصمی، محسن طاهری‌دمنه

-پیشنهاد طرح جدید برای طبقه‌بندی علوم بر اساس پشتوانه علمی مسلمانان/ حبیب‌الله عظیمی

-تجربۀ زیسته متخصصان کتابداریِ پزشکی در زمینه ربط اطلاعات در شبکۀ اجتماعی لینکدین/ مجید شیرزاد، افشین موسوی چلک، ثریا ضیایی، فرامرز سهیلی، مریم سلامی

-دیگری‌سازی در نظام‌های سازماندهی منابع کتابخانه‌ای در تقابل با برچسب‌گذاری اجتماعی/ قاسم موحدیان، احمد شعبانی، مظفر چشمه‌سهرابی، عاصفه عاصمی

 -رتبه‌بندی و ربط مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی نورمگز و رایسِست/آزاده حاجیان، مظفر چشمه‌سهرابی

 -کشف مؤلفه‌های کسب‌وکار کارآفرینانه در رشته علم اطلاعات و دانش‌‌‌شناسی با رویکرد فراتحلیل// محمد کاردان نشاطی، میترا قیاسی، علی‌اصغر رضوي

-معناشناسی در سامانه‌های برچسب‌گذاری اجتماعی: یک مرور نظام‌مند/ زهره هنرجویان، مهدیه میرزابیگی 

دکتر فریبرز خسروی در یادداشت سردبیر این نشریه با بیان طنزگونه خود به یکی از بزرگترین مشکلات آموزش در دانشگاه‌ها می‌پردازد:

"هدف این یادداشت بیان علل و دلائل سرقت ادبی و یا راه‌های پیشگیری از آن نیست. کتاب‌ها و مقالات ارزشمندی به کفایت بدان پرداخته‌اند که با جستجویی ساده قابل دستیابی‌اند. هدف اصلی طرح این سوال است: یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یا رساله دکتری ابتدا پیشنهاده آن از یکی دو کمیسیون و جلسه عبور می‌کند و بعضا برای دفاع از پیشنهاده جلسه دفاع هم تشکیل می‌شود. پس از آن دانشجو تحقیقش را زیر نظر استادان راهنما و مشاورکه گاهی بیش از دو نفرند، انجام می‌دهد. پس از آن در جلسه دفاع دو سه نفر داور داخلی و خارج از دانشگاه آن را مطالعه و نقد می‌کنند. چطور می‌شود این جمع از استادان به سرقت علمی دانشجو، آن هم در زمانی که عینا اثر دیگری را ارائه داده است، پی نمی‌برند؟"

 وی در ادامه به نکته دیگری اشاره دارد:

"گاهی استاد راهنما نقش موثری در انجام پژوهش ندارد اما دانشجو موظف است در مقاله علمی نام استادان مشاور و راهنما هم بیاورد. این رفتار بعضی استادان را معتقد کرده است که : برخی استادان، دانشجویان را وادار به «کولبری علمی» می‌کنند".

این نشریه در حوزه‌های سازماندهی اطلاعات، مدیریت، و اشاعه اطلاعات؛ پردازش، مستندسازی، و فنون کسب اطلاعات و دانش و چگونگی مدیریت آنها؛سیاست‌ها، راهبردها، ابزارها، و فنون ذخیره و بازیابی اطلاعات؛ مباحث نظری کتابداری و علم اطلاعات؛ مطالعات ملی در حوزه آموزش و پژوهش‌های کتابداری و علم اطلاعات مقاله می‌پذیرد. علاقمندان برای اطلاعات بیشتر راهنمای نویسندگان را مطالعه کنند.