کد خبر: 42794
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 آذر 1399 - 07:31

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار دستنامه Handbook Bibliometrics

منبع : لیزنا
دستنامه Handbook Bibliometrics توسط ناشر علمی آلمانی والتر دو گرویتر منتشر شد.
انتشار دستنامه Handbook Bibliometrics

به گزارش لیزنا، محمد رضا قانع عضو هیأت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و رئیس هیأت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی منطقه جنوب کشور اعلام کرد: دستنامه Handbook Bibliometrics توسط ناشر علمی آلمانی والتر دو گرویتر منتشر شد. ویراستار این کتاب دکتر رافائل بال است که از سال 2015 مدیر کتابخانه انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ ( ETH) است. کتابخانه ETH بزرگترین کتابخانه عمومی علمی و فنی در سوئیس است. این کتابخانه به عنوان یک کتابخانه مرکزی در انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ  و به عنوان یک مرکز ملی برای اطلاعات علمی و فنی در سوئیس خدمات رسانی می کند. بال دارای دکترای زیست شناسی و تاریخ علم است و در دانشگاه ماینتس آلمان، دانشگاه های ورشو و مسکو در رشته های زیست شناسی،  اسلاو شناسی  و فلسفه تحصیل کرده است.   فعالیت های اصلی و تحقیقاتی وی کتابخانه های آینده، ارتباطات علمی و نقش کتاب چاپی در عصر دیجیتال است.

وی اشاره کرد: بال در دیباچه بیان می کند که دستنامه ها ممکن است به نظر قدیمی بیایند و در عصر ارتباطات اینترنتی ثانیه ای و اطلاعات لقمه ای (bite-size information)، برای برخی حتی چاپ دستنامه ها ممکن است نامناسب به نظر برسد. اما به یک مرور کلی دانش و ساختار آن و طبقه بندی دیدگاه ها و زمینه های کلی نیاز داریم. او اعتقاد دارد از این منظر انتشار این دستنامه از اهمیت برخوردار است. بال در خاتمه دیباچه اظهار می دارد که حتی اگر دستنامه های دیگری نیز در خصوص این موضوع منتشر شده اند، هر ویراستار دیدگاه خاص خود را دارد و با کمک نویسندگان خود به تنوع نظرات و دیدگاه ها کمک می کند.

دکتر قانع گفت:  این دستنامه از هشت فصل تشکیل شده است که موضوعات هر فصل به ترتیب شامل تاریخچه و نهادینه سازی کتاب سنجی، نظریه ، اصول و روش های کتاب سنجی،  شاخص ها (کلاسیک) ، سنجه های جایگزین (دگر سنجه ها)، برنامه های کاربردی، موضوعات تجربی و خاص در کتاب سنجی، مبانی داده ها در کتاب سنجی، آموزش و مهارت، آینده کتابسنجی هستند. در پایان وی اشاره کرد در تهیه و نگارش بخش هایی از این دستنامه پنج نفر از پژوهشگران ایرانی دکتر جعفر مهراد، دکتر محمد رضا قانع، دکتر فرشید دانش، دکتر علی مردانی نژاد و دکتر طاهره دهداری راد سهم داشته اند.  

علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به نشانی  https://www.degruyter.com/view/title/550020 مراجعه کنند.