کد خبر: 43060
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 دی 1399 - 07:52

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مشارکت 875 گروه و فرد در هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

منبع : لیزنا
875 گروه و فرد در هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی  شرکت کردند.
مشارکت 875 گروه و فرد در هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

به گزارش لیزنا،  محسن حاجی زین ­العابدینی دبیر جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی  گفت: در بخش­های گروه، افراد، نگاه ویژه، بین الملل، نشان استمرار  مجموعا بالغ بر 875  اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است. این میزان آثار در  شرایطی رقم خورده است  که تمام کشور درگیر همه­ گیری ویروس کرونا بود و این میزان استقبال واقعا بیش از انتظار ما بود. همانطور که می­دانیم، فعالیت­ های ترویج کتابخوانی عمدتا اشتراکی و جمعی هستند و نشست­ها و جلسه­ های رو در رو و حضوری محور اصلی این فعالیت­ها به شمار می­ آید. اما با توجه به شرایط کرونا و محدود شدن ارتباطات حضوری، بسیاری از فعالیت­های حضوری  لغو شدند. اما به جای آن فعالیت­های بسیار بهتری در فضای مجازی شکل گرفته است که می­ شود گفت در پاره­ای از مواقع محدودیت­های زمانی و مکانی فعالیت­های حضوری را نداشته و باعث شده  که رونق بیشتری هم به کار داده شود. هرچند از نظر کمی چیزی نزدیک به 90 اثر کمتر از آخرین دوره به جشنواره رسیده است با این حال، شاهدیم که فعالیت درست و ارزشمند ترویج کتابخوانی تعطیلی بردار نیست و مروجان به سرعت خودشان را با شرایط وفق دادند.

وی درباره کیفیت ایده‌ها و فعالیت‌های ترویجی کتاب  در این دوره از جشنواره گفت: با توجه به تجربه­ های گذشته و فعالیت­های شبکه مروجان کتابخوانی کشور که باعث شده است هم ­افزایی در فعالیت­های ترویج به وجود بیاید، خوشبختانه کیفیت آثار بالا رفته و حتی شاهد فعالیت­های خلاقانه و جدیدی هم هستیم. یعنی فعالیت­هایی که مثلا 5 سال پیش خیلی شاخص بود و جایزه می­گرفت الان به فعالیتی معمولی بدل شده و در عوض گروه­های خلاق به سمت و سوی پیچیده و دقیق­تر کردن فعالیت­های ترویج کتابخوانی پیش رفتند. برنامه­ های متنوع و متفاوتی در این دوره قابل ملاحظه است. به خاطر اینکه شرایط کرونا باعث شد که مردم و مروجان وقت بیشتری داشته باشند و در زمانی که مجبور به ماندن در خانه هستند فکر کنند و با مطالعه و اندیشه بهتر، راهکارهای خلاقانه ­ای برای ترویج کتابخوانی به ویژه در محیط مجازی پیدا کنند که باعث شده است شاهد برنامه ­ها و فعالیت­های متنوع و متفاوتی باشیم.

رئیس شبکه مروجان کتابخوانی کشور با اعلام انجام داوری اولیه آثار درباره کم و کیف داوری نیز گفت: داوری در سه مرحله انجام خواهد گرفت. در مرحله اول، آثار رسیده از نظر همخوانی با شاخص های جشنواره ارزیابی خواهند شد و برخی از آثار ریزش خواهند داشت. در مرحله دوم، شورای شبکه مروجان کشور به ارزیابی آثار پرداخته و در هر بخش، چند اثر شاخص و برتر را برای داوری نهایی مشخص می­کند. در نهایت، داوری نهایی با ارزیابی داوران صاحب نظر و نخبه در حوزه ­های فرهنگی و ترویج کتابخوانی انجام شده و برگزیدگان نهایی مشخص خواهند شد. نیمه دوم بهمن ماه مراسم اختتامیه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی افزود: ترکیب هیأت داوران هم به نحوی است که  در دور اول سه نفر، دور دوم پنج نفر و دور نهایی هفت نفر داوری آثار  را به عهده دارند. از مولفه‌های داوری می ­توان به این موارد اشاره کرد. توجه به توسعه آگاهی و دانایی در سطح جامعه، مردمی بودن فعالیت­ها، استفاده از امکانات و بودجه ­های غیردولتی،داوطلبانه و خودجوش بودن، خلاقانه بودن، استفاده از ظرفیت­های تمامی بخش­ها و گروه­ها، اثر بخشی و تاثیر در توسعه فرهنگ و اخلاقیات اجتماعی، کمک به تاب­آوری و تحمل درد و رنج، قابلیت الگو برداری توسط دیگر گروه­ها و افراد،فراگیر بودن طرح و برنامه­ها، توجه به اقلیت­ها و قومیت­های مختلف.