کد خبر: 44622
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 آبان 1400 - 16:39

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

برنامه نشست‌های ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

زمان برگزاری «نشست آرشیوهای دیداری- شنیداری» اعلام شد

منبع : لیزنا
نشست آرشیوهای دیداری- شنیداری  در تاریخ  پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا  ۲۰ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.
زمان برگزاری «نشست آرشیوهای دیداری- شنیداری» اعلام شد

به گزارش لیزنا، نشست آرشیوهای دیداری- شنیداری با عنوان «مدیریت تحول دیجیتال در آرشیوهای دیداری شنیداری» در تاریخ  پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ تا  ۲۰ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

 دبیر نشست سپیده سیروس کبیری، مدیرعامل انجمن صیانت از اسناد و محتوای دیداری – شنیداری و دانشجوی دکتری مدیریت دانش دانشگاه تربیت مدرس، است و اعضای نشست به شرح زیر اعلام شده اند:

  •  مهندس فرشته احمدی (پژوهشگر و دانش‌آموخته دورۀ عالی تحول دیجیتال دانشگاه تهران - (DBA) کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات) 
  • دکتر شیرین قنبری (دکترای علوم مهندسی برق از دانشگاه اسکس انگلستان)
  • دکتر سعید رضایی شریف آبادی (معاون پژوهشی  و استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا)
  • علی قدیمی (مدیر پردازش اطلاعات اداره کل آرشیو سازمان صدا و سیما)
  • سخنران ویژه: دکتر ری ادموندسون (مشاور آرشیو دیداری – شنیداری از سال ۱۹۶۸ و مدیر افتخاری آرشیو ملی صدا و تصویر استرالیا)
میراث دیداری شنیداری بخش بزرگی از ماترک فرهنگی ما را دربرمی‌گیرد. نخسـتین اسناد فرهنگ‌های سـده‌های بیسـتم و بیسـت و یکم در سراسـر جهان، از فیلم‌ها و برنامه‌هـای رادیو و تلویزیون گرفتـه تا هر محتوای ضبط شـدۀ دیداری – شـنیداری دیگر، به هزاران شـکل ضبط شده‌اند. صداها و تصاویر می‌توانند مرزهای جغرافیایی و موانع زبانی را پشت سر بگذارند و این میراث را تبدیل به مکملی ضروری برای آرشیوها و اسناد سنتی کنند. استفاده از منابع دیداری – شنیداری به علت ویژگی بی واسطگی و عمق نفوذشان در تدریس تاریخ اجتناب ناپذیر است .ضرورت توجه به تحولات روز دنیا در حوزه‌های نظری و عملی در آرشیوداری دیداری – شنیداری، مسئولیت صیانت از محتوای تولید شده در این گونه آرشیوها و ارائه سرویس‌های مورد نیاز کاربران امروز، از جمله مسائل مهم در دنیایی است که زندگی در آن با فناوری‌های نوین عجین شده و تحول دیجیتال در تمام ابعاد آن رسوخ کرده است. گردآوری، سازماندهی، صیانت و اشاعه دانش مضبوط بر روی محمل‌های مختلف و همچنین محتوای دیجیتال زاد در بستر‌های نوین رسانه‌های جمعی و رسانه‌های خصوصی نیازمند ارتقای دانش و مهارت‌های نوین در جامعه آرشیوداران دیداری شنیداری است.   محورهای موضوعی این نشست به شرح زیر است: 

 اهمیت توجه به حوزه تحول دیجیتال در آرشیوهای دیداری شنیداری؛ روندهای نوین صدا و تصویر در دنیا با توجه به اهمیت مدیریت تحول دیجیتال؛ معرفی دستاوردهای پژوهش‌های انجام شده با حمایت انجمن صیانت از اسناد و محتوای دیداری – شنیداری در موضوعات: الگوی فراداده‌ای برای آرشیو سازی وب در ایران؛ الگوی فراداده‌ای جامع برای سازماندهی منابع آرشیوهای دیداری – شنیداری

 علاقمندان برای حضور در این نشست در تاریخ مقرر و همچنین دسترسی به آرشیو پیش‌نشست‌ها میتوانند به این لینک مراجعه کنند.

ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات از 24 تا 28 آبان ماه برگزار خواهد شد و 19 نشست تخصصی با حضور خبرگان موضوعی به بحث و تبادل نظر در حوزه های مرتبط پرداخته خواهد شد.

برای ثبت نام در این گنگره تخصصی اینجا کلیک کنید.