کد خبر: 44626
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 آبان 1400 - 18:24

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

برنامه نشست‌های ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

زمان برگزاری «نشست کتابخانه کودکان» اعلام شد

منبع : لیزنا
نشست کتابخانه کودکان در تاریخ سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.
زمان برگزاری «نشست کتابخانه کودکان» اعلام شد

به گزارش لیزنا، نشست کتابخانه کودکان با عتوان «تحول در کتابخانه های کودک و نوجوان در عصر دیجیتال» در تاریخ سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

دبیر نشست دکتر مینا ذاکرشهرک، معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، است و اعضای نشست به شرح زیر اعلام شده است: 

  •  دکتر محسن زین العابدینی(عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی؛ رئیس شبکه مروجان کتابخوانی کشور)
  •  دکتر رضا بصیریان جهرمی (استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر)
  •  مهندس سپیده شاهی(مدیر عامل و مدیر محصول کتابخانه پلتفرمی دیجیتال بوم، کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پژوهشگر و طراح فراگیر، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات دانشگاه او سی ای دی کانادا
  •   ناصر طبایی( مدیر انتشارات صدرا در مسکو)

 کتابخانه های کودک از نشانه‌های بارز بالندگی فرهنگ و تمدن ملت‌ها است و به منزله نهادی در عصر تحول دیجیتال، نیازمند اداره خوب، کارا و اثربخش است. ارائه خدمات کتابخانه‌ای به کودکان هرگز به اندازه امروز برای کودکان و خانواده‌هایشان در سراسر دنیا حائز اهمیت نبوده است. مسئله دسترسی به گنجینه دانش و منابع چندفرهنگی جهان، همراه با کسب مهارت های سوادآموزی و فراگیری، جای خود را به عنوان اولویت‌های جوامع بازکرده اند. کتابخانه‌هایی که از سطح کیفی بالا برخوردار باشند، کودکان را برای همیشه مجهز به مهارت های سوادآموزی و یادگیری می‌کنند و آنان را برای شرکت و همکاری در فعالیت‌های اجتماعی آماده می‌سازند. این گونه کتابخانه‌ها باید خود را مدام با تغییرات روزافزون جامعه وفق دهند و نیازهای اطلاعاتی، فرهنگی و تفریحی همه کودکان را برآورده کنند. کتابخانه های ساده و فاقد فناوری های کارا در دنیای جدید نمی توانند نقش فرهنگی ایفا کنند. نادیده گرفتن تحولات در تکنولوژی ارتباطات و عدم بکارگیری آنها در انتقال پیامها و محتوای فرهنگی و هنری مطلوب، ما را در عرصه فرهنگ در حالت انفعالی قرار خواهد داد و شرایط را برای نفوذ پیام ها و محتواهای فرهنگی خارجی آماده می سازد. در این راستا، درسه پیش نشست برگزارشده، تلاش شد مباحث مرتبط با محورهای توسعه کتابخانه های کودک و نوجوان در عصر تحول دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرد و صاحب نظران و متخصصان این حوزه، با به اشتراک گذاری دانش و تجربیات خود، از زوایا و ابعاد مختلفی به موضوع تحول در کتابخانه های کودک و نوجوان پرداختند. پنل اصلی کتابخانه های کودک ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، با نگاهی به وضعیت کتابخانه های کودک و صنعت نشر کتاب کودک در کشورهای توسعه یافته، اهمیت و کاربست بازی وارسازی در کتابخانه ها و معرفی کتابخانه دیجیتال بوم به محورهای توسعه کتابخانه های کودک و نوجوان در عصر دیجیتال خواهد پرداخت.

 

محورهای موضوعی این نشست به شرح زیر اعلام شده است:

 وضعیت کتابخانه های کودکان در کشورهای توسعه یافته در شرایط تحول دیجیتال  ابعاد و کارکردهای کتابخانه ملی کودک  وضعیت نشر کتاب کودک در روسیه  اهمیت بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) برای کودکان   دلایل کاربست بازی‌وارسازی در محیط‌های کتابخانه‌ای برای کودکان و نوجوانان نقش نظریه‌های روانشناختی در جذب کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های کتابخانه‌ای  معرفی کتابخانه دیجیتال بوم     علاقمندان برای حضور در این نشست در تاریخ مقرر و همچنین دسترسی به آرشیو پیش‌نشست‌ها میتوانند به این لینک مراجعه کنند.

ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات از 24 تا 28 آبان ماه برگزار خواهد شد و 19 نشست تخصصی با حضور خبرگان موضوعی به بحث و تبادل نظر در حوزه های مرتبط پرداخته خواهد شد.

برای ثبت نام در این گنگره تخصصی اینجا کلیک کنید.