کد خبر: 44629
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 آبان 1400 - 14:10

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

برنامه نشست‌های ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

زمان برگزاری «نشست کتابخانه ملی» اعلام شد

منبع : لیزنا
 نشست کتابخانه ملی در تاریخ دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.
زمان برگزاری «نشست کتابخانه ملی» اعلام شد

به گزارش لیزنا، نشست کتابخانه ملی با عنوان «چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت داده در کتابخانه‌ها و آرشیوها در بافت ایران» در تاریخ دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در پنل ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی برگزار خواهد شد.

 

دبیر نشست دکتر اعظم نجفقلی‌نژاد، عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، است و اعضای نشست به شرح زیر اعلام شده اند:

  • دکتر علیرضا وفائی‌صدر (فوق دکتری فیزیک در زمینه تحلیل داده دانشگاه ژنو، مشاور علوم داده شرکت Aimedic در ایران)
  • دکتر میثم علیزاده (دکترای علوم اجتماعی محاسباتی، فوق دکتری علوم داده دانشگاه هاروارد، فوق دکتری علوم اجتماعی محاسباتی دانشگاه زوریخ، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت متدیتا (شرکت مفید تحلیل داده))
  • علیرضا انتهایی (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران، مدیرکل پردازش منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)

داده‌ از ارزشمندترین دارایی‌های هر سازمان و یا حتی کشور محسوب می‌شود. بسیاری از پژوهشگران، ارزش و جایگاه داده‌ در قرن حاضر را با ارزش و جایگاه نفت و طلا در قرن پیشین مقایسه می‌کنند. اکنون در دوران انفجار اطلاعاتی به سر می‌بریم و حجم عظیم داده‌، تکنولوژی‌های اطلاعاتی و تحول دیجیتال، انقلاب جدیدی در صنایع و سازمان‌ها به وجود آورده است. لزوم مدیریت و یکپارچگی حجم عظیم این داده‌ها از مباحث مهم و مطرح است که مستلزم ابزارها و مهارت‌های خاص خود است. کتابخانه‌ها و آرشیوها‌ به عنوان مراکز داده و اطلاعات، اگر بخواهند جایگاه خود را حفظ کرده و به عنوان دیتاسنتر مطرح شوند باید با تکنولوژی‌ها و ابزارهای مدیریت داده آشنا باشند. با توجه به ویژگی‌های خاص و متعدد مدیریت در بافت ایران، از لحاظ زبان فارسی و موارد دیگر، در این نشست بر فرصت‌ها و چالش‌‌‌های مدیریت داده در بافت ایران پرداخته خواهد شد.

 

محورهای موضوعی این تشست به شرح زیر است:

فرصت‌های مدیریت داده در بافت ایران؛ چالش‌های مدیریت داده در بافت ایران؛ چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت داده در بستر کتابخانه‌ها و آرشیوها در بافت ایران.

  علاقمندان برای حضور در این نشست در تاریخ مقرر و همچنین دسترسی به آرشیو پیش‌نشست‌ها میتوانند به این لینک مراجعه کنند.

ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات از 24 تا 28 آبان ماه برگزار خواهد شد و 19 نشست تخصصی با حضور خبرگان موضوعی به بحث و تبادل نظر در حوزه های مرتبط پرداخته خواهد شد.

برای ثبت نام در این گنگره تخصصی اینجا کلیک کنید.