کد خبر: 44929
تاریخ انتشار: شنبه, 04 دی 1400 - 09:33

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

هوش مصنوعی در خدمت بررسی اظهارنامه‌های اختراعات و علایم تجاری

منبع : لیزنا
اخیرا اداره اختراعات و ثبت نشان های تجاری ایالات ‌متحده (USPTO) در گزارش سالانه ۲۰۲۱ خود پیرامون طول زمان لازم برای ثبت یا اعطای حق اختراع و نشان های تجاری اطلاعات بیشتری را منتشر کرده است.
هوش مصنوعی در خدمت بررسی اظهارنامه‌های اختراعات و علایم تجاری

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC گفت:  اخیرا اداره اختراعات و ثبت نشان های تجاری ایالات ‌متحده (USPTO) در گزارش سالانه ۲۰۲۱ خود پیرامون طول زمان لازم برای ثبت یا اعطای حق اختراع و نشان های تجاری اطلاعات بیشتری را منتشر کرده است.

اختراعات:

در سال مالی ۲۰۲۱،  برای نخستین بار در طی ۹ سال گذشته، اداره ثبت اختراعات و ثبت نشان های تجاری ایالات متحده آمریکا زمان متوسط برای بررسی درخواست های رسیده را به ۱۶/۹ ماه افزایش داده است. این زمان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۴/۸ ماه بود. متوسط کل مهلت ثبت تقاضا از زمان درخواست تا اعطای اختراع (گواهی اختراع) به ۲۳/۳ ماه بالغ می شود.

زمان انتظار برای ثبت اظهارنامه اختراع بر اساس بررسی هایی که در مرکز فناوری(USPTO) صورت می گیرد متفاوت است: متوسط زمان انتظار برای ثبت اختراعات زیست فناوری و شیمی آلی ۱۷ ماه و کل متوسط مهلت ۲۴ ماه، مهندسی شیمی و مواد به ترتیب ۱۸/۸  و ۲۶/۷ ماه، معماری کامپیوتر و نرم افزار و امنیت اطلاعات به ترتیب ۱۵/۷ و ۲۲/۹ ماه، فناوری های ارتباطاتی که در دوره ای از کوتاه ترین زمان انتظار برخوردار بود اینک به  ۱۳/۹  و متوسط کل مهلت به ۱۹/۹ ماه افزایش یافته است، نیمه هادی ها و سیستم های اپتیکی به ترتیب ۱۵/۷ و ۲۲/۳ ماه، تجارت الکترونیک، حمل و نقل، فناوری های ساختمانی و کشاورزی به ترتیب ۱۸/۱ و ۲۵/۹ ماه، مهندسی مکانیک و فناوری های ساخت و تولید به ترتیب ۱۸/۸ و ۲۶/۷ ماه.

کل تعداد درخواست های ثبت اختراع غیر مشروط در سال مالی ۲۰۲۱ به ۶۵۸/۰۰۰ اختراع بالغ شده است. تعداد درخواست‌های ثبت اختراع مشروط نیز با کاهشی برابر با ۹/۲ درصد به ۱۵۸/۳۳۴ اختراع رسیده است.

در سال مالی ۲۰۲۱ میلادی تعداد ۳۷۴/۰۰۰ گواهی اختراع صادر شده است.

نشان های تجاری:

در سال مالی ۲۰۲۱ متوسط زمان لازم برای ثبت اظهارنامه های علایم تجاری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است. اکنون  متوسط زمان انتظار برابر با ۶/۳ ماه و متوسط کل مهلت ۱۱/۲ ماه است.

در سال مالی ۲۰۲۱ کل تعداد اظهار نامه های علایم تجاری ۹۴۳/۹۲۳ نشان است که در مقایسه با آمار سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۸ درصد و با تعداد درخواست های رسیده در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری ایالات متحده آمریکا در صدد است با استفاده از هوش مصنوعی کارایی فرایند های بررسی اظهار نامه های اختراعات و علایم تجاری را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.