کد خبر: 45005
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 دی 1400 - 11:17

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

ایجاد اشتراک و دسترس‌پذیری پایگاه‌های اطلاعاتی از سیاست‌های کتابخانه دیجیتال آستان قدس

منبع : لیزنا
مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی دسترسی به بیش از 2 هزار پایگاه‌های علمی و پژوهشی را از دستاوردهای این مجموعه در راستای تسهیل امر پژوهش دانست.
ایجاد اشتراک و دسترس‌پذیری پایگاه‌های اطلاعاتی از سیاست‌های کتابخانه دیجیتال آستان قدس

به گزارش لیزنا، علی ضرابی،مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، توسعه منابع دیجیتال در کتابخانه آستان قدس رضوی و ایجاد اشتراک و دسترس‌پذیری پایگاه‌ها را یکی از سیاست های کتابخانه دیجیتال عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق این هدف، تا کنون دسترس‌پذیری  به بیش از 2 هزار پایگاه از جمله الزویر، اشپرینگر، وایلی، ساینس و ... از طریق 10 درگاه ایجاد شده است.

وی همچنین به تلاش کتابخانه دیجییتال رضوی در دیجیتال سازی منابع اشاره داشت و گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از 200 هزار منبع اعم از منابع چاپ سنگی، چاپی و پایان نامه‌ها دیجیتال‌سازی شده و تا پایان سال این تعداد به 280 هزار خواهد رسید.

 ضرابی تصریح کرد: كليه منابع اطلاعاتي موجود در سازمان از طريق درگاه كتابخانه ديجيتال آستان قدس رضوي با بهره گيري از سرويس‌هاي مطالعه آنلاين، تحويل مدرك و امانت ديجيتال، براي پژوهشگران و محققان قابل بهره‌برداري است.

وی ادامه داد: با اشتراك پايگاه‌هاي معتبر ملي و بين المللي امكان دستيابي پژوهشگران به 150 ميليون منبع از طريق ايستگاه‌هاي مطالعه ديجيتال آستان قدس رضوي در سراسر كشور فراهم شده است.

 امانت بیش از یک هزار منبع دیجیتال در سال جاری

وی با اشاره به خدمات امانت دیجیتال گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک‌هزار منبع دیجیتال در تمامی موضوعات امانت داده شده که موضوعات علوم اسلامی، ادبیات، روانشناسی و تاریخ بیشترین درخواست را داشته است.

 ضرابی از ارسال مقالات به شبکه‌های اجتماعی به عنوان خدمتی دیگر از کتابخانه دیجیتال یاد کرد و افزود: برای دسترسی آسان‌تر پژوهشگران به مقالات پایگاه‌های علمی و پژوهشی، این امکان در سازمان فراهم شده که پژوهشگران بتوانند درخواست مقالات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به سازمان ارسال کنند و سازمان نیز مقالات درخواستی را در اختیار پژوهشگر قرار دهد.